Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Spolupráca pedagogického asistenta s učiteľom v triede

Kategória: Aktuality Autor/i: PhDr. Andrea Baranovská, PhD.

Vyberáme z Archívu Manažmentu školy v praxi č. 11/2022

Pedagogický asistent sa stáva súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu v triedach čoraz častejšie. Táto profesia je jednou z najmladších v školstve. Problémom je vymedzenie jeho kompetencií a vzťah medzi učiteľom a pedagogickým asistentom. Niektorí ju vnímajú ako pomoc pre učiteľa, iní ako pomoc pre žiaka. Nájdu sa však aj takí, ktorí ju vnímajú ako príťaž. Pedagogický asistent by mal pomáhať učiteľovi pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Učiteľ by mal v triede jeho pomoc prijímať a aktívne ju využívať pri realizácii vyučovania.

Pedagogický asistent (ďalej len „asistent“) je neoddeliteľnou súčasťou inkluzívneho vzdelávania. Jeho úlohou je vytvárať podmienky pre rozvíjanie vzdelávacieho potenciálu žiakov v škole. Je súčasťou tímu učiteľov, tvorí prepojenie medzi učiteľmi a odbornými pracovníkmi. Definíciu pojmu nájdeme napr. vo vyhláškach, metodických príručkách.1 Ide o ďalšieho človeka v triede, ktorého môže učiteľ vnímať ako potenciálnu hrozbu či hodnotiteľa. Tento pocit môže vniesť do triedy neprimerané napätie, čo môže vyústiť do kompetenčného boja o moc. Asistent má pomáhať učiteľovi v triede pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „ŠVVP“) tým, že učiteľovi poskytuje viac času pre prácu s deťmi, vytvára pre učiteľa priestor k podpore žiakov a umožňuje učiteľovi venovať pozornosť ostatným deťom v triede (Kaleja, Zezulková, 2016).

Ak pedagogický asistent správne plní svoju funkciu, žiak sa postupne osamostatňuje a potreba využívať asistenta pri vyučovaní sa znižuje.

Prijímanie kandidáta na pozíciu pedagogického asistenta

Pozícia pedagogického asistenta je jednou z najmladších profesií. Nastupujú do nej ľudia, ktorí nemajú dosť skúseností a musia si dopĺňať vzdelanie. Úspešný začiatok práce asistenta je daný už pri jeho prijímaní na pozíciu. Pri pohovore by mal byť prítomný vedúci zamestnanec školy, ale aj člen školského podporného tímu, učiteľ, resp. učitelia, v ktorých triedach bude asistent pôsobiť. Podľa Uzlovej (2010) by sa prijímacia komisia mala zaujímať o to, či je budúci asistent kompatibilný so žiakom a bude mu vedieť poskytnúť pomoc a podporu a s učiteľom.

Základné otázky, ktoré by mali odznieť sú:

  • Aká je motivácia uchádzača o pozíciu asistenta?
  • Aké má psychické a fyzické predpoklady pre túto pozíciu?
  • Aké má praktické skúsenosti a zručnosti?
  • Aké sú jeho časové a priestorové možnosti?
  • Aký je jeho zdravotný stav?

Pýtať sa treba aj na predstavy uchádzača, pretože jeho očakávania a predstavy môžu vo výraznej miere ovplyvniť spoluprácu s rodičom, učiteľom aj žiakom.

Obr. 1: Kompetenčný model asistenta učiteľa, predpoklady plnenia profesie (Korpan, Sheffield, Verwoord, 2015).

 

Kompetencie asistenta možno rozdeliť do týchto oblastí:

  1. Oblasť vedomostí/znalostí príprava na prácu asistenta (osvojiť si spôsoby učenia, reflektovať hodnoty a ciele profesie); vyhľadávanie špecifických kurzov podporujúcich rozširovanie znalostí v špecifickej oblasti (celoživotné vzdelávanie); zlepšovanie zručností a spôsobilostí učiť; zlepšovanie porozumenia procesu učenia a vyučovanie a spôsobov a možností ich realizovania.
  2. Oblasť zručností príprava na učenie (pripravovanie sa na hodiny, robenie si plánov, poskytovanie a prijímanie spätnej väzby, rozvíjanie schopností asistovať pri skupinovej práci s deťmi, efektívne komunikovať, pýtať sa adekvátne a efektívne); získavať informácie o napĺňaní výziev v profesii (správne manažovanie času, stanovenie priorít, manažovanie triedy pod vedením učiteľa, riešenie konfliktov).
  3. Oblasť sociálnych kompetencií efektívna interpersonálna komunikácia (poznať, ktoré otázky treba klásť), poskytovať a získavať podporu od ostatných učiteľov a rodičov pre prácu s dieťaťom; byť profesionálom – úroveň reziliencie a sefl-efficacy v profesii, vedieť manažovať čas medzi súkromím a zamestnaním (Korpan, Sheffield, & Verwood, 2015).

Vykonávať profesiu asistenta je náročné po fyzickej aj psychickej stránke. Dôležitý je kladný vzťah k deťom, aj k znevýhodneným. Asistent je tým, kto sa stáva primárnym vzorom a nesie zodpovednosť nielen za vzdelanie, ale aj za výchovu. Dôležitou súčasťou predpokladov pre výkon povolania asistenta by mali byť:

  • komunikatívnosť, zodpovednosť, spravodlivosť, kreativita, láskavosť, optimizmus, emocionálna inteligencia, zmysel pre humor, kooperatívnosť a schopnosť pracovať v tíme, schopnosť flexibilne zareagovať.

Vzťah pedagogického asistenta a učiteľa

Vzťah asistenta a učiteľa predurčuje spôsoby a výsledky výchovno-vzdelávacieho procesu. Ak je ich spolupráca dobrá, asistent sa stáva neoddeliteľnou súčasťou triedy a poskytuje pomoc nielen dieťaťu so ŠVVP, ale aj ostatným deťom. Narušenie vzťahu medzi nimi, jeho dysfunkčnosť vedie k narušeniu výchovno-vzdelávacieho procesu.

Učiteľ je v oblasti vzdelávania odborníkom a asistent vytvára pre žiakov podmienky vhodné pre ich vzdelávanie.

Dôležitou súčasťou korektného a efektívneho fungovania vzťahu je stanovenie pravidiel na začiatku práce. Podľa Nemca, Šimáčkovej, Laurenčíkovej a Hájkovej (2014) by mala byť nastavená spolupráca tak, aby všetci zúčastnení vedeli, aká je ich rola. Asistent by mal mať možnosť podieľať sa na príprave na vyučovania, obaja by mali byť schopní akceptovať a zosúladiť metódy a prístupy k učeniu. Asistent by mal byť schopný akceptovať názory a rozhodnutia učiteľa a zároveň mu poskytovať spätnú väzbu na dianie v triede, ktoré vníma z iného uhlu pohľadu ako učiteľ.

Webster et al. (2010) zistili, že pre prácu na vyučovaní je veľmi dôležitá úzka spolupráca a efektívna komunikácia medzi učiteľom a jeho asistentom. Ich výskum poukazoval na odlišnosti v zameraní práce. Učiteľ pracoval s kolektívom žiakov a asistent individuálne so žiakom so ŠVVP alebo s malou skupinkou žiakov. Výskum poukázal na nedostatky v oblasti ich spoločnej prípravy a absenciu času na spoločnú prípravu a poskytovanie spätnej väzby. Bartoňová, Pipeková a Vítková (2008) vo výskume zameranom na spoluprácu učiteľa a asistenta zistili, že asistenti za najviac problémovú oblasť považujú komunikáciu s ostatnými pedagogickými zamestnancami školy. Učiteľ v triede zodpovedá za priebeh vyučovania a výsledky žiakov v triede. Asistent vedie výučbu len na základe dohovoru s učiteľom, a to opakovacou formou alebo vo výchovných predmetoch. Asistent nemá preberať so žiakom nové učivo.Hlavnou náplňou jeho práce je individuálna práca so žiakmi so ŠVVP alebo so skupinkou žiakov s nejakým znevýhodnením.

Učiteľ aj asistent musia uvedomovať nebezpečenstvo izolácie alebo stigmatizácie žiaka, ak je táto individuálna podpora príliš zdôrazňovaná.

Výskum Webstera et al. (2010) poukázal na to, že ak žiak so ŠVVP trávi väčšinu vyučovania s menej kvalifikovaným asistentom, môže vykazovať horšie výsledky v porovnaní s tým, keby asistenta nemal a bol by vzdelávaný kvalifikovanejším učiteľom. Nižšia kvalifikovanosť asistenta, jeho nedostatočné vzdelanie, schopnosti a zručnosti môžu viesť k prílišnému zameraniu sa na plnenie úloh a nie na osvojovanie si učiva. Nedostatočná efektívna komunikácia medzi učiteľom a asistentom a minimálna alebo žiadna príprava učiteľa pre kooperáciu s asistentom, príp. jej obmedzenie na zadávanie úloh pre žiaka, môže viesť k improvizovaniu učiteľa na vyučovacom predmete, čo znižuje efektivitu vyučovania pre všetkých zúčastnených.

Neměc et al (2014) si vo výskume kládli otázku – Čo zmeniť na práci pedagogického asistenta?

Výskumu sa zúčastnili učitelia, žiaci aj asistenti v školách. Zistili, že všetky zúčastnené skupiny respondentov by prijali vyšší úväzok asistenta a súčasne aj vyjasnenie uplatnenia a kompetencií. Vyšší úväzok by mal byť využitý na spoločnú prípravu s učiteľom (nepriamu pedagogickú činnosť), sprevádzanie žiakov so zdravotným postihnutím na mimoškolské aktivity (krúžky v škole, ŠKD), facilitáciu žiakov so sociálnym znevýhodnením (posilnenie komunikácie medzi rodinami žiakov a školu). Asistentom chýba partnerský prístup zo strany pedagóga a učitelia by privítali jasné vymedzenie roly asistenta vo výučbe.Obe zúčastnené strany by radi získali viac priestoru pre komunikáciu o potrebách žiaka a spoločnú prípravu. Asistent môže byť požiadaný, aby sa venoval aj iným žiakom, alebo dohliadal na plynulý chod vyučovania. Jeho práca je založená vo veľkej miere na situačnom charaktere hodiny a dohovore s pedagógom.

Pre prácu pedagogického asistenta v triede je veľmi potrebné, aby mal učiteľ premyslenú stratégiu vzdelávania a využitia asistenta na svojich hodinách.

Hlavné činnosti pedagogického asistenta

(1) Pomôcť pri výchove a vzdelávaní a pri komunikácii so žiakmi, zákonnými zástupcami a komunitou žiaka. Je veľmi dôležité, aby v rámci komunikácie so zákonnými zástupcami asistent nevystupoval v roli experta a nenadviazal alianciu s rodičom voči učiteľovi. Je dôležité, aby boli komunikované veci, ktoré sú výsledkom vzájomnej dohody s učiteľom.

(2) Pomôcť žiakom pri adaptácii sa v školskom prostredí. Asistent má možnosť pracovať so žiakom aj mimo triedu. Má zabezpečiť, aby žiak bol stále súčasťou kolektívu a má postupne ustupovať z role sprostredkovateľa medzi žiakom a kolektívom, povzbudzovať ho k priamym interakciám s ostatnými a ostatných smerom k nemu. Môže sa stať, že žiak získa presvedčenie, že asistent je jeho osobným asistentom. Na základe tohto presvedčenia môže žiarliť na ostatných spolužiakov, ktorí sa s asistentom rozprávajú cez prestávku a pod.

(3) Pomôcť žiakom pri výučbe, pri príprave na výučbu, nie zastúpiť ho, ani vykonávať činnosti za neho. Práca asistenta spočíva vo vedení žiaka k najvyššej možnej miere samostatnosti v škole, aj v živote. Blízkosť a intenzita vzťahu môže viesť k narušeniu alebo presunutiu hraníc profesionálneho vzťahu. To môže viesť k vytvoreniu závislého vzťahu medzi asistentom a žiakom.

(4) Pomôcť žiakom pri sebaobsluhe a pohybov počas vyučovania a akciách školy v nevyhnutnom prípade. Treba rešpektovať profesionalitu vzťahu a súčasne osamostatňovať čo najviac žiaka.

Úlohou asistenta je pomáhať učiteľovi napr. s výrobou kompenzačných pomôcok, prípravou učiva, úpravou triedy, aby vyhovovala požiadavkám žiakov atď. Asistent by mal veľmi úzko spolupracovať s triednym učiteľom. Aj tento typ spolupráce by mal byť tímového charakteru na základe vymedzenia si pracovných kompetencií. Triedny učiteľ by mal informovať asistenta o triednych akciách a podmienkach, v ktorých sa budú konať tak, aby asistent dokázal zhodnotiť individuálnu situáciu žiaka a pripraviť ho na akciu.

Viac k téme: Kľúčové podmienky spolupráce učiteľa a asistenta, Zásady efektívnej komunikácie medzi učiteľom, asistentom a rodičom, Koncept sebaúčinnosti učiteľa a asistenta  v archíve rubriky Manažment školy v praxi 11/2022

LITERATÚRA:

  1. BANDURA, A. 1997. Exercise of personal and collective efficacy in changing. In A. Bandura, Self-efficacy in Changing Societes. Cambridge: Cambridge University Press. Dostupné na Internete: https://www.researchgate.net/profile/Barry_Zimmerman/publication/247480203_Se
  2. BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J.,VÍTKOVÁ. 2008. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Brno: MSD.
  3. KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. 2016. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravska univerzita, PF.
  4. KORPAN, C., SHEFFIELD, S., VERWOORD, R. 2015. Teaching Assistant Competencies in Canada: Building a Framework for Practice Together. Collected Essays on Learning and Teaching, 8, 219-230. doi:10.22329/CELT.V8I0.4246
  5. LAZAROVÁ, B., JÚVA, V. 2010. Učitelé a faktor času: o proměnách pracovního. Studia paedagogica, 15(2), 43-60.
  6. NĚMEC, Z. et. al. 2014. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: UK.
  7. NĚMEC, Z. et. al. 2015. Asistent pedagoga: zavedení a efektivní využití asistentů ve školách. Praha: Verlag Dashofer.
  8. PRAVDOVÁ, B. 2014. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: MU.
  9. UZLOVÁ, I. 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
  10. WEBSTER, R. et. al. 2010. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education, 4, 319-336. doi:10.1080/08856257.2010.513533



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov