Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Téma: Zaradenie nepedagogických zamestnancov do platových tried

Kategória: Aktuality Autor/i: Ing. Jarmila Belešová

Vyberáme z časopisu Manažment školy v praxi 

Nepedagogickí zamestnanci škôl a školských zariadení sa zaraďujú do platovej triedy v súlade s § 5 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti z hľadiska jej zložitosti, zodpovednosti, fyzickej záťaže a psychickej záťaže, ktorú má vykonávať podľa druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve, a podľa splnenia kvalifikačných predpokladov, ktoré sú potrebné na jej vykonávanie.

Prípadová štúdia

Otázka

Máme nepedagogickú zamestnankyňu, ktorá má dve maturity, vysokú školu druhého stupňa a 25 ročnú prax v ekonomike. Jej náplňou práce v škole je:

  • personalistika a mzdy (približne pre 70 zamestnancov), všetky mzdové štatistiky,
  • účtovníctvo (bankovníctvo, pokladňa, fakturácia a iné),rozpočet, výkazníctvo, konsolidácia,
  • majetok (celková evidencia a všetko okolo toho),
  • projekty,
  • archivácia, a iné.

Môže mať táto zamestnankyňa desiatu platovú triedu?

Z informácii uvedených v otázke sa nemožno vyjadriť ku konkrétnemu zaradeniu uvedenej zamestnankyne do platovej triedy z dôvodu, že v otázke nie sú uvedené pracovné činnosti, ktoré vykonáva. Takisto nie je možné sa konkrétne vyjadriť k otázke jej zaradenia do 12. platového stupňa z dôvodu, že v otázke nie je uvedená dĺžka započínanej praxe uvedenej zamestnankyne.

Príklad pracovnej činnosti 01.10. 08

Časť 01 Spoločné pracovné činnosti prílohy č. 1 nariadenia vlády SR č. 341/2004 Z. z. ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov „Odborná špecializovaná práca na úseku rozpočtovania alebo financovania“ podľa analytického listu tejto pracovnej činnosti zahŕňa vykonávanie nasledovných činností:

  • spracovanie analýz a prognóz vývoja príjmov a výdavkov v členení rozpočtovej skladby,
  • spracovanie návrhu rozpočtu príjmov a výdavkov podľa rozpočtových položiek za organizáciu alebo implementačný orgán,
  • rozpis rozpočtu na jednotlivé rozpočtové položky a podpoložky v súlade s rozpisovým listom,
  • sledovanie a dodržanie čerpania záväzných limitov rozpočtu, vrátane ostatných výdavkov,
  • sledovanie dodržiavania plánovaných relácií medzi príjmami a výdavkami,
  • spracovanie ročnej účtovnej uzávierky ako podklad pre záverečný účet rozpočtovej kapitoly,
  • spracovanie vnútroorganizačných dokumentov a smerníc pre úsek rozpočtovania a financovania,
  • vypracovanie žiadosti o zálohové, priebežné a záverečné platby, vrátane požadovanej dokumentácie podľa finančných,
  • dohôd u projektov financovaných z verejných zdrojov a zo štrukturálnych nástrojov EÚ,
  • zabezpečovanie prijímania finančných prostriedkov z verejných zdrojov, zo štrukturálnych nástrojov Európskej únie alebo z domácich alebo zo zahraničných finančných inštitúcií,
  • príprava podkladov a práca v Informačnom systéme Štátnej pokladnice.
 Príklad pracovnej činnosti 01.10. 01

Časť „Komplexné zabezpečovanie personálnej politiky“ (napr. vykonávanie personálneho marketingu, výber, prijímanie a umiestňovanie zamestnancov, hodnotenie zamestnancov) zahŕňa vykonávanie nasledovných činností:

  • analýza súčasného stavu zamestnanosti vo väzbe na potreby organizácie,
  • spracovanie prognóz (potreba zamestnancov, ich profesijná orientácia, návrh na ďalší odborný rast a pod.),
  • vypracovanie základných dokumentov organizácie s ich zosúladením s platnými právnymi normami (Organizačný poriadok, Pracovný poriadok, Kolektívna zmluva), ktoré upravujú základné pracovnoprávne vzťahy medzi zamestnancom a zamestnávateľom,
  • spolupráca na tvorbe koncepcií na zabezpečovanie realizácie úloh v oblasti personálnej politiky s komplexným návrhom na možnosti výberu, prípravu a rozmiestňovanie vysokokvalifikovaných odborníkov na zodpovedajúce pracovné miesta,
  • vypracovanie interných príp. rezortných smerníc pre oblasť personálnej politiky,
  • spolupráca s úradmi práce pri zamestnávaní občanov ZŤS a ZPS,
  • komplexné spracovanie zásad realizácie odmeňovania zamestnancov.
Príklad pracovnej činnosti 01.10.02

„Komplexné zabezpečovanie ekonomiky práce vrátane mzdovej oblasti u zamestnávateľa s rozmanitou profesijnou štruktúrou zamestnancov“ zahŕňa:

  • riadenie mzdovej oblasti organizácie v súlade s právnymi normami,
  • v súlade s tarifným vyjednávaním príprava koncepcie mzdovej politiky organizácie a navrhovanie vhodných spôsobov odmeňovania zamestnancov,
  • zabezpečovanie riadneho uplatňovania tarifných sústav a nadtarifných zložiek u všetkých zamestnancov organizácie,
  • riešenie zložitých sporných platových záležitostí,
  • zabezpečenie a zodpovednosť za uplatňovanie mzdových predpisov v organizácii,
  • kontrola dodržiavania mzdových predpisov a zabezpečenie ich výkladu zamestnancom organizácie,
  • vyhodnocovanie mzdovej oblasti organizácie a navrhovanie potrebných opatrení a zmien,
  • podiel na tvorbe rozpočtu organizácie (analytická časť, štatistická časť).

Ak uvedená zamestnankyňa vykonáva podľa dohodnutého druhu práce a pracovnej náplne ako rozpočtárka všetky pracovné činnosti uvedené v analytickom liste tejto pracovnej činnosti, alebo ako personalistka vykonáva všetky pracovné činnosti uvedené v analytickom liste tejto pracovnej činnosti, prípadne vykonáva všetky pracovné činnosti ekonomiky práce uvedené v príklade pracovnej činnosti 01.10.02, prináleží jej zaradenie do 10. platovej triedy. Ak ich nevykonáva zaradenie do 10. platovej triedy jej neprináleží. Ostatné uvedené pracovné činnosti, ktoré sú uvedené v otázke, sú zaradené podľa katalógu do nižších platových tried.

Skutočnosť, že menovaná má dve maturity a vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, nie je pri zaradení do platovej triedy rozhodujúce. Podľa § 5 ods. 11 uvedeného zákona pri zaradení zamestnanca do platovej triedy zamestnávateľ neprihliada na dosiahnutý vyšší stupeň vzdelania alebo na iný druh osobitného kvalifikačného predpokladu, ako je stupeň vzdelania alebo druh osobitného kvalifikačného predpokladu, ktoré sú v katalógu alebo v osobitnom predpise ustanovené pre ním vykonávanú najnáročnejšiu pracovnú činnosť. To znamená, že dosiahnutie vyššieho stupňa vzdelania ako je stupeň vzdelania ustanovený v katalógu pre najnáročnejšiu pracovnú činnosť, ktorú zamestnanec vykonáva, nie je dôvodom na jeho zaradenie do vyššej platovej triedy.

Určenie platu z 12. platového stupňa

Určiť plat z 12. platového stupňa možno nepedagogickému zamestnancovi, ktorý získal viac ako 32 rokov započítanej praxe. Určiť plat z 12. platového stupňa je možné aj nepedagogickému zamestnancovi, ktorý nezískal viac ako 32 rokov započítanej praxe v prípade, ak zamestnávateľ využil ustanovenie § 7 ods. 4 zákona č. 553/2003 Z. z. a vo svojej kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, napr. v pracovniam poriadku, vymedzil okruh pracovných činností vykonávaných nepedagogickými zamestnancami, ktorým sa tarifný plat určí podľa príslušnej stupnice platových taríf v rámci rozpätia najnižšej platovej tarify a najvyššej platovej tarify platovej triedy, do ktorej ho zaradil, nezávisle od dĺžky započítanej praxe, teda napr. aj z 12. platového stupňa. V inom ako v uvedenom prípade nie je možné nepedagogickému zamestnancovi, ktorý nezískal viac ako 32 rokov započítanej praxe, určiť plat z 12. platového stupňa.

Ing. Jarmila Belešová,
4. 11. 2016

Zdroj:  Manažmente školy v praxi č. 12/2016


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov