Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Základné vzdelávanie a profil absolventa v novom ŠVP (2023)

Dátum: Rubrika: Reforma

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Vzdelávacie štandardy cyklov určujú obsah vzdelávania a očakávané učebné výstupy na ich konci. 

1. CYKLUS (1. až 3. ročník) – Žiak získa vzťah k učeniu sa, vytvorí si pracovné návyky a režim, aktívne sa zapája do práce, využíva kreativitu pre zlepšovanie myšlienok. Učiteľ vytvára bezpečné prostredie a poskytuje podporu: „Ty mi pomôžeš“.

2. CYKLUS (4. a 5. ročník) – Žiak dokáže bezpečne a jasne komunikovať pocity, potreby, hranice, vyjadruje pre ne pochopenie u seba aj u iných, reflektuje svoje konanie a postoje. Rozlišuje medzi faktami, domnienkami, hodnoteniami, nadobúda samostatnosť, preberá zodpovednosť za svoje učenie, uvedomuje si, čo je oblasťou jeho záujmu, čomu by sa chcel hlbšie venovať, vytvára si vzťahy s rovesníkmi, učí sa spoločne s nimi riešiť úlohy a výzvy: „Ja to dokážem, som schopný vstúpiť do spolupráce“.

3. CYKLUS (6. až 9. ročník) – Žiak rozvinie všetky gramotnosti, hlbšie sa rozvíja v oblastiach svojho záujmu, vytvára si predstavu o profesnej budúcnosti, vyjadruje záujem, je motivovaný k samostatnej práci, pýta si spätnú väzbu, pravidelne využíva kreativitu, analýzu, vyhodnocovanie, overovanie informácií, nadobúda celospoločenskú a environmentálnu zodpovednosť: „My to dokážeme“.

Profil absolventa

Podľa ŠVP (2023) sa má vzdelávanie pre 21. storočie vyznačovať otváraním príležitostí na poznávanie, prijatím každého človeka (inkluzívna škola), zodpovednosťou za udržateľnosť života na Zemi (zelená škola), podporovaním efektívneho a bezpečného využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní (digitálna škola).

Spôsobilosti žiaka:

  • vyjadrovať a interpretovať pojmy a vzťahy medzi nimi, myšlienky, pocity a potreby, fakty a názory ústnou a písomnou formou v slovenskom a v materinskom jazyku v rôznych situáciách a príležitostiach,
  • komunikovať v aspoň jednom cudzom jazyku na požadovanej úrovni,
  • používať a hodnotiť texty rôznej povahy za účelom ich využitia pri ďalšom učení sa a vo vyhodnocovaní informácií v rôznych životných situáciách,
  • rozvíjať a používať matematické a logické myslenie, princípy a postupy na riešenie rôznych problémov v každodennom živote a v ďalšom štúdiu a na argumentáciu svojich myšlienok,
  • zodpovedne a bezpečne využívať digitálne technológie a médiá na vzdelávanie, komunikáciu a vnímať ich prínos k inováciám, uvedomovať si príležitosti aj riziká, ktoré predstavujú,
  • vysvetliť prírodné javy, spoločenské a historické udalosti pomocou základných vedomostí, metód vedeckého bádania a odvodiť závery podložené dôkazmi,
  • používať technické nástroje a prístroje na realizáciu návrhov a inovácií, overenie hypotéz a na prijatie rozhodnutia alebo záveru s využitím technológií,
  • zúčastňovať sa na občianskom a sociálnom živote na základe poznania aktuálneho diania, historických súvislostí, spoločenských, kultúrnych a náboženských špecifík,
  • aktívne pristupovať k riešeniu problémov a prijímať rozhodnutia na základe poznatkov, zručností a hodnôt z oblastí prírodných, spoločenských, humanitných vied a umenia,
  • vnímať a využívať rôzne druhy umenia ako spôsob vyjadrenia a chápať miestne, regionálne, národné, európske a globálne prejavy kultúry,
  • konať vedome v súlade s poznatkami o zdravom životnom štýle a jeho dopade na fyzické a duševné zdravie,
  • robiť informované rozhodnutia o ďalšom vzdelávaní a životnej budúcnosti vrátane profesijného smerovania, poznať a prijímať svoj potenciál aj limity,
  • spolupracovať s ostatnými ľuďmi, byť solidárny a preferovať konsenzuálne riešenia v konfliktoch,
  • využívať kreatívny proces, analýzu, vyhodnocovanie a overovanie informácií pri učení sa,
  • identifikovať a skúmať komplexné problémy,
  • používať kritické myslenie založené na poznatkoch a etických hodnotách, 
  • konať v súlade s hodnotami smerujúcimi k ochrane životného prostredia a udržateľného života,
  • konať na základe poznania spoločenských a právnych noriem, ľudských práv, toleranciou rozmanitosti a v súlade s demokratickou kultúrou spoločnosti.

Zdroj: https://www.minedu.sk/data/files/11808_statny-vzdelavaci-program-pre-zakladne-vzdelavanie-cely.pdf (str. 6)


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály