Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Špeciálnopedagogické poradenstvo (1.)

Dátum: Rubrika: Súčasné trendy Zo seriálu: Špecialnopedagogické poradenstvo

Špeciálnopedagogické poradenstvo ako súčasť špeciálnej pedagogiky sa vyvinulo na základe potreby humanisticky orientovanej špeciálnej pedagogiky zabezpečiť odbornú podporu pre klientov so špeciálnymi edukačnými potrebami, ako aj pre ich rodičov a pedagógov a v neposlednom rade aj pre osvetu širokej verejnosti.

Špeciálnopedagogické poradenstvo je „inštitucionalizovaný interaktívny, intencionálny špeciálnopedagogický proces, ktorý pomocou špeciálnopedagogickej diagnostiky odhaľuje a pomenúva problémy v uspokojovaní potrieb klienta so špeciálnymi edukačnými potrebami. Nadväzne v spolupráci so sociálnym prostredím klienta a odborníkmi z kooperujúcich disciplín a z pomocných vied špeciálnej pedagogiky prispieva aplikáciou komplexu poradenských služieb k dosiahnutiu rovnováhy medzi špeciálnymi edukačnými potrebami a ich spoločensky akceptovateľnou saturáciou.“ (Németh, 2010).

Špeciálnopedagogické poradenstvo zastrešuje nielen proces poznávania (diagnostiky) a predikcie možného stavu (prognostiky) špeciálnych edukačných potrieb jednotlivca, ktoré sú východiskom následných intervencií, ale aplikáciou metód komplexnej rehabilitácie prispieva k ich saturácii.

Špeciálnopedagogické intervencie v škole a v centrách poradenstva

Klientom zariadení špeciálnopedagogického poradenstva môže byť jednotlivec alebo skupina jednotlivcov so špeciálnymi edukačnými potrebami alebo zákonní zástupcovia spomínaných osôb alebo jednotlivci, či inštitúcie podieľajúce sa na edukácii a komplexnej rehabilitácii týchto osôb.

Značná časť práce odborníkov v zariadeniach špeciálnopedagogického poradenstva, pracujúca s klientmi predškolského a školského veku, je orientovaná na edukačný proces – na uľahčenie a sprístupnenie nadobúdania kompetencií v škole. Napriek tomu sa veľká časť poradenských a terapeutických intervencií nedá vykonávať v rámci edukačného procesu v škole. Pomer intervencií v škole a v poradni je interindividuálne rozdielny a určený viacerými faktormi, napr. druh a stupeň postihnutia, narušenia či ohrozenia, osobnosť klienta, ale aj typ vzdelávacej inštitúcie, do ktorej je klient zaradený, jeho forma vzdelávania a v neposlednom rade vzdialenosť poradenského zariadenia od vzdelávacej inštitúcie.

Snaha odborníkov v centrách o čo najúčinnejšiu komplexnú rehabilitáciu jednotlivcov so špeciálnymi edukačnými potrebami, spolu s dopytom klientov a informatizáciou spoločnosti, pravdepodobne podnietila rozšírenie ponuky intervencií a terapií v týchto zariadeniach.

Poradenstvo v rezorte školstva reflektovalo a reflektuje rýchlo meniace sa potreby praxe, ako aj súčasné nové prístupy a poznatky súvzťažných vied a modernej techniky. Od Psychologickej výchovnej kliniky (1957), cez zavedenie výchovných poradcov (1962), školských psychológov a pedagogicko-psychologických poradní (1976), špeciálnopedagogických poradní a detských integračných centier (1991) až po súčasné CPPPaP a CŠPP (2008) ubehlo viac ako 50 rokov a zmeny kvalitatívneho aj kvantitatívneho charakteru nemožno prehliadnuť. Je zrejmé, že tieto zmeny súvisia nielen s rozvojom psychológie a špeciálnej pedagogiky, ale aj s vedecko-technickým pokrokom, posunom v medicíne, so zmenou politického zriadenia, s medzinárodnou politikou, s dôrazom na dodržiavanie ľudských práv a s mnohými ďalšími faktormi. Tieto tvoria tlak na skvalitňovanie nielen špeciálnopedagogického poradenstva.

V zmysle uvedeného, nadväzujúc na definíciu špeciálnopedagogického poradenstva, možno povedať, že ide o službu podporujúcu zabezpečenie plnohodnotného napĺňania práva na vzdelanie osôb s postihnutím alebo vývinovou poruchou.

Integrácia a inklúzia

Kurikulum, metódy a formy vzdelávania nie sú konštantné, menia sa v čase, a preto aj poskytovanie suportívnych služieb nemôže zostať statické, ale sa nutne musí meniť podľa dopytu. Výrazným „katalyzátorom“ zmien v našom školskom prostredí bolo zavedenie integrovanej formy vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a súčasné inkluzívne tendencie.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály