Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Generalizovaná úzkosť, Tourettov syndróm a automutilácia v školskej praxi

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje Zo seriálu: Psychológia zdravia a kvality života učiteľa a žiaka

Duševná alebo psychická porucha je označenie pre výrazný odklon od spôsobu vnímania a správania psychicky zdravého jedinca. Prejavuje sa poruchami v oblasti duševného diania alebo telesnými príznakmi, ktoré sú zapríčinené psychickými činiteľmi. Duševné zdravie a duševná porucha sú pojmy značne kultúrne a názorovo podmienené, ich obsah je premenlivý a nie vždy je predmetom všeobecnej zhody.

„Vaše telo je harfou vašej duše a je len na vás, či z nej budete vyludzovať krásne tóny alebo zmätené zvuky“ M. Kopecký

Duševné poruchy spôsobujú škodlivé vplyvy spoločenského prostredia, duševné zaťaženia, otrasy a konflikty alebo poškodenia funkcie najvyšších oblastí mozgu, ktoré tvoria fyziologickú podstatu duševného diania. Taktiež ide o toxické vplyvy, zápaly, nádory, degeneratívne pochody (somatogénne duševné choroby) alebo môžu mať endogénny základ, spočívajúci vo vnútorných, zatiaľ nie dostatočne známych príčinách narušenia duševného a nervového diania. Všetky vyššie uvedené rozmery duševného zdravia je dôležité v školskom prostredí čo najskôr postrehnúť a nasmerovať k odbornej pomoci, nakoľko len týmto spôsobom môže učiteľ i žiak mať priestor pre rozvoj svojej osobnosti a akceptáciu v spoločenskom prostredí, ktoré sú jedným z najdôležitejších atribútov zdravia jedinca.

Generalizovaná úzkostná porucha

Prejavuje dlhodobým telesným napätím a obavami, starosťami o konkrétne i všeobecné záležitosti spojené s bežným pracovným či školským životom. Obmedzujúce je zvýšené telesné napätie, znížené prežívanie radosti a spokojnosti a neustála úzkosť, ktorá sa v psychickej rovine prejavuje tendenciami k neustálym obavám. Chronicky prítomná vyššia hladina úzkosti (úzkostlivosť) a vytváranie nadmerných starostí môžu človeku s generalizovanou úzkostnou poruchou ako aj jeho okoliu výrazne strpčovať život. Tento syndróm sa prejavuje rovnako u dospelých ako aj u detí, ktorí pociťujú extrémnu tenziu, ak veci ktoré majú splniť sa im nedarí realizovať podľa ich predstáv i očakávaní.V slovenskej epidemiologickej štúdii EPIA na dospelých obyvateľoch SR sa zistil výskyt generalizovanej úzkostnej poruchy u asi 5 % účastníkov výskumu. Vyskytuje sa často spolu s inou úzkostnou poruchou alebo ľahšími psychotickými poruchami.

Základnými príznakmi sú výrazné napätie, strach, obavy z každodenných udalostí a problémov.

K typickým príznakom patria symptómy telesného podráždenia, napr.:

  • búšenie srdca, zrýchlený tep,
  • potenie, chvenie či tras, ktoré nie sú vyvolané fyzickou námahou,
  • sťažené dýchanie, pocit zadúšania, pocit nevoľnosti od žalúdka
  • návaly tepla a chladu, pocit znecitlivenia.

K typickým psychickým príznakom patria:

  • nadmerné a vnucujúce sa obavy a starostenie sa, ktoré sa týkajú rôznych bežných záležitostí,
  • pocit závrate, triašky,
  • strach zo straty kontroly, "zošalenia" či strach zo straty vedomia,
  • prehnané reakcie na malé prekvapenia alebo vyrušenia (ľakavosť),
  • ťažkosti s koncentráciou, alebo "prázdno v hlave" kvôli strachu alebo úzkosti,
  • neustále podráždenie.

Všeobecne jedinci ktorí trpia generalizovanou úzkostnou poruchou často pociťujú tiež napätie, pobolievanie, alebo bolesti vo svaloch, nepokoj a neschopnosť sa sústrediť, pocity podráždenia, neznesiteľného napätia alebo duševného prepätia.

K rizikovým faktorom patria najmä:

  • dedičné vplyvy (výskyt podobných problémov, či depresívnych porúch u rodičov),
  • úzkostlivá osobnosť pacienta, niekedy pozorovateľná už od detstva,
  • vysoká miera stresu v prostredí v ktorom jedinec žije.

Generalizovaná úzkostná porucha je diagnostikovaná na základe vyšetrenia odborníkom – psychológom, psychiatrom. Na to, aby mohla byť diagnostikovaná táto porucha, jej príznaky musia trvať viac ako 5 až 7 mesiacov, vtedy je zrejme, že jedinec potrebuje odbornú pomoc. Dôležitým ukazovateľom z hľadiska stanovenia diagnózy je aj miera s akou tieto príznaky narušujú jedincovi jeho bežné fungovanie.

Príklad zo školskej praxe

V školskej praxi je rozmer tejto diagnózy zjavne viditeľný, nakoľko v stanovenom čase jedinec nedokáže vykonávať jednotlivé pracovné alebo študijné výkony. Podráždenie, nesústredenie sa, tras, „prázdno v hlave“, rozbiehavé myšlienkové procesy, abúlia, neochota a vzdor predstavujú u žiakov rozmer dominantného správania, ktoré znevýhodňuje jedinca vo vykonávaní úloh. Je potrebný špeciálny prístup pedagóga k danému žiakovi, nakoľko bez tejto opory nebude môcť zvládať ani najjednoduchšie a najbežnejšie školské povinnosti i keď intelekt môže byť priemerný alebo nadpriemerný.

Prevencia a pomoc pri generalizovanej úzkostnej poruche

Primárna prevencia ochorenia je vzhľadom na nevyjasnenú etiológiu (príčiny) ťažko realizovateľná. Vyhýbanie sa chronickým stresujúcim, frustrujúcim, deprimujúcim či nezvládnuteľnými situáciami je pre žiaka  s generalizovanou úzkostnou poruchou vhodnou sekundárnou prevenciou. Liečba pozostáva najmä z farmakoterapie a psychoterapeutických postupov. V praxi sa často podávajú antidepresíva alebo lieky na zníženie napätia.. Tieto lieky dokážu dlhodobo potlačiť hlavné príznaky, najmä vysokú hladinu psychického (nadmerné obavy) a telesného (búšenie srdca, ťažkosti s dýchaním, nervozita v žalúdku) napätia.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály