Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Učiteľ – nové trendy a výzvy

Dátum: Rubrika: Súčasné trendy

V príspevku sa venujeme absencii transferu a flexibility vo vzdelávaní, ktoré majú vplyv na jeho kvalitu. Informujeme o dokumente Manifesto 15, ktorý obsahuje obraz nutnej radikálnej premeny vzdelávania. Venujeme sa téme príčin možnej slabej atraktivity učiteľského povolania a definujeme novú generáciu žiakov. Zamyslíme sa na tým, čo treba urobiť, aby naše školstvo bolo schopné prispôsobiť sa aktuálnym potrebám doby.

Absencia transferu a flexibility vo vzdelávaní

Byť učiteľom v súčasnosti je veľmi náročné. Dnes si učiteľ nevystačí s tým, čo získa štúdiom na pedagogickej fakulte. Musí sa zaujímať o najnovšie trendy aj vo svete vedy a technológií. Musí reflektovať to, čo sa deje vo svete, v spoločnosti, na sociálnych sieťach. Škola sa nemôže izolovať od života a aktuálnych tém spoločnosti. Hektická doba predstavuje riziko syndrómu vyhorenia, čo má za následok zníženie pracovnej výkonnosti, stratu motivácie a stereotypy. Súčasná generácia tých, ktorí prichádzajú do styku so vzdelávaním, funguje v dvoch svetoch:

  • v reálnom svete a
  • vo virtuálnom svete.

Robotizácia nám uľahčuje život, šetrí čas, ale časové rezervy, ktoré takto vzniknú, sa rozplynú hľadaním informácií, surfovaním na internete či zhotovovaním prípravy učiteľa na vyučovanie, na prednášku, pracovnú poradu, tvorivú činnosť atď. Rýchlosť informácií sa zrýchľuje a dynamika činnosti sa zvyšuje. To, čo platilo včera, je dnes už neaktuálne, alebo to potrebuje aktualizovať.

Biznis sektor reaguje rýchlo a flexibilne na požiadavky zákazníkov, na dopyt na trhu a prináša originálne nápady a riešenia. To isté sa však nedá konštatovať o školskom prostredí. Súčasný školský systém nestíha pružne reagovať na meniaci sa svet, na novú generáciu detí a žiakov, ani na nové trendy vo vzdelávaní. Vo všeobecnosti len ťažkopádne opúšťa konzervatívne a transmisívne vyučovanie. Transfer výskumných zistení z oblasti neurovedy a psychodidaktiky do didaktiky vyučovania je zdĺhavý. Výskum v oblasti neurovedy v posledných desaťročiach pokročil. Doktor Charles Limb, M. D., z katedry vzdelávania na Johns Hopkins University v Baltimore si myslí, že prepojenie učenia a neurovedy je obojstranne prospešným procesom, ktorý na jednej strane môže priniesť uznanie a využitie poznatkov v praxi, na druhej stane aj inovatívny rozvoj učebných stratégií. Napriek tomu sa zdá, že toto obohacujúce prepojenie vedci a učitelia doposiaľ nevnímajú ako samozrejmosť (Cárová 2019).

Manifesto 15 – Evolúcia vzdelávania

V januári 2015 bol publikovaný dokument Manifesto 15. Autori a signatári tohto dokumentu v dvanástich bodoch formulujú obraz nutnej radikálnej premeny vzdelávania. Nehovoria iba to, že sa vzdelávacie systémy musia zmeniť. V mnohých bodoch konštatujú, že už sa zmenili a niet návratu.

  1. Budúcnosť je už tu – len nie je veľmi rovnomerne rozložená. Oblasť vzdelávania výrazne zaostáva za väčšinou ostatných odvetví. Zásadné zmeny v nás a v našich organizáciách sa udejú až vtedy, keď pozbierame odvahu učiť sa navzájom z našich skúseností a prijmeme riziko a zodpovednosť za orientáciu na budúcnosť v našich činoch.
  2. Škola 1.0 nemôže efektívne vzdelávať deti 3.0. Treba znovu definovať a jasne pochopiť, kvôli čomu vzdelávame, prečo to robíme a komu vzdelávacie systémy slúžia. Výzvy dnešnej doby nedokážeme prekonať starými spôsobmi myslenia.
  3. Aj deti sú ľudia. Žiaci každého veku musia mať slobodu nasledovať
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály