Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

ÚVZ SR - Prednosti štyroch sviatočných potravín

Kategória: Aktuality Autor/i: uvzsr.sk

Úrad verejného zdravotníctva prináša tipy pre zdravší vianočný stôl a ponúka jednoduché postupy pri príprave či servírovaní jedál, ktoré prospejú  zdraviu počas vianočných sviatkov.

Mäso rýb je z výživového hľadiska nízkoenergetické a bielkoviny rýb sú biologicky plnohodnotné. Výživové hodnoty rybieho mäsa umocníme, ak namiesto vyprážania uprednostníme dusenie, v porovnaní s vyprážaním je vhodnejšie aj grilovanie či pečenie.

Med obsahuje minerály – železo, meď, mangán, sodík, draslík, fosfor, aj množstvo vitamínov – B1, B2, B6, B12, C, rutín, A, E, K a ďalšie. Vďaka 70- až 80-percentnému obsahu jednoduchých cukrov sa rýchlo vstrebáva z tenkého čreva do krvného obehu a dodáva organizmu okamžite energiu.

Cesnak obsahuje alicín, ktorý priaznivo vplýva na ochranu tráviaceho traktu pred plesňami a neželanými baktériami, priaznivo vplýva aj na hladinu cholesterolu a tukov v krvi.

Kyslá kapusta obsahuje mikroorganizmy, ktoré podporujú zdraviu prospešné baktérie v črevách a uľahčujú trávenie, vstrebávanie živín a vitamínov. Kyslá kapusta je bohatá na betakarotén, vitamín C, minerálne látky – draslík, vápnik, fosfor, zinok, horčík či železo.

Tipy pre zdravší sviatočný stôl:

  • Čím menej druhov vianočných sladkostí a koláčov napečieme a nakúpime, tým menej pokušení na nás bude číhať.
  • Namiesto ťažkých krémových zákuskov zvoľme zdravšie druhy, napríklad ovocné či tvarohové.
  • Tradičné sladké recepty je možné pripraviť aj výmenou určitých surovín za zdravšie alternatívy. Namiesto bielej múky vyskúšajme napríklad špaldovú, pohánkovú alebo celozrnnú pšeničnú.
  • Cukor môžeme nahradiť medom, koláče si zdravšie osladíme prirodzene usušeným ovocím.
  • Pri varení a záverečnej úprave jedál menej soľme, odporúčané denné množstvo je najviac päť gramov soli v strave (približne jedna čajová lyžička). Soľ môžeme nahrádzať bylinkami, sušenou zeleninou alebo koreninami.
  • Majonézu skúsme v receptoch nahradiť bielym jogurtom.
  • Ak už recept obsahuje suroviny, ktoré už v sebe majú cukor (napríklad piškóty, jablká alebo čokoládovú polevu), znížme množstvo pridaného cukru v recepte.
  • Keď jeme sladký koláč, nezapíjajme ho sladeným nápojom. Uprednostnime radšej nesladenú kávu, čaj alebo čistú vodu.
  • Jemné pečivo nepečme do hneda, stačí do zlatistého odtieňa, do cesta pridajme surové, nie opražené orechy a semienka. Znížime tak tvorbu akrylamidu, chemickej látky, ktorá sa tvorí najmä v potravinách s obsahom škrobu pri vyšších teplotách pečenia.
  • Uprednostnime orechy nepražené a nesolené.
  • Mliečnu čokoládu vymeňme za kvalitnú horkú.

Úrad verejného zdravotníctva SR /redakčne krátené/

Zdroj: https://www.uvzsr.sk/


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk