Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Informácie pre predmetové maturitné komisie – ukončovanie štúdia na SŠ
Kategória: Aktuality
S účinnosťou od 1. septembra 2015 nadobudne účinnosť vyhláška 113/2015 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách. Vyhláška mení a dopĺňa vyhlášku Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov.
Externá časť maturitnej skúšky zo SLJ a SLL sa skladá z centrálne vypracovanej, vo všetkých školách v rovnakom čase zadanej, pod externým dozorom konanej a externe vyhodnotenej písomnej skúšky – testu, ktorý overuje komunikačné kompetencie v častiach:
- počúvanie s porozumením,
- čítanie s porozumením,
- jazyk a literatúra.
Test sa skladá len z úloh s výberom odpovede a z úloh s krátkou odpoveďou. Písomnou formou internej časti sú centrálne pripravené súbory štyroch tém alebo východiskové texty a určené žánrové formy. Žiak si vyberie a vypracuje iba jednu tému. Písomná práca sa vo všetkých školách zadáva v rovnakom čase, koná sa pod externým dozorom a vyhodnocuje sa interne na základe centrálnych pokynov.
Vyhláška obsahuje aj úpravy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením:
Test zo SLJ a SL pre žiakov so sluchovým postihnutím neobsahuje úlohy na počúvanie s porozumením.
Charakteristika úloh písomnej práce:
- analýza a interpretácia umeleckého diela alebo vecného textu (jeho obsahová, kompozičná a štylistická analýza, argumentácia a hodnotenie),
- vypracovanie zvolenej témy v určenej žánrovej forme,
- porovnanie dvoch textov podľa zadania,
- štýlová a žánrová transformácia textov.
Všeobecné pokyny k podrobnostiam o spôsobe konania a obsahu teoretickej a praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky.
Teoretická časť skúšky je verejná. Témy vychádzajú z výkonových štandardov. Témy pripravuje príslušná predmetová maturitná komisia školy. Maturitné témy sa nezverejňujú okrem ich predloženia na vyjadrenie stavovskej organizácii a profesijnej organizácii k obsahu teoretickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky a obsahu praktickej časti odbornej zložky maturitnej skúšky. Skúšajúci citlivo riadi rozhovor so žiakmi, kladie pomocné a stimulačné otázky, vyjadruje súhlas alebo nesúhlas s tvrdeniami žiaka, pričom ho vedie k tomu, aby svoje názory odôvodňoval relevantnými argumentmi a využíval pri tom písomnú prípravu a tiež vlastné poznatky získané počas prípravy na maturitnú skúšku. Členovia predmetovej maturitnej komisie dbajú na to, aby žiak mohol na ich podnety reagovať plynulo a mal primeraný čas a pokoj na vyjadrenie svojich myšlienok.
Teoretická časť odbornej zložky maturitnej skúšky
- Kritériá hodnotenia: porozumenie téme, používanie odbornej terminológie, samostatnosť prejavu, schopnosť aplikácie, správnosť a vecnosť odpovede.
Praktická časť odbornej zložky maturitnej skúšky
Praktická realizácia a prevedenie komplexnej úlohy
- Kritériá hodnotenia: pochopenie úlohy, analýza úlohy, voľba postupu, voľba a použitie pomôcok, špeciálnych zariadení, prístrojov a materiálov, organizácia práce, dodržiavanie zásad bezpečnosti a ochrany zdravia, ochrana životného prostredia, výsledok práce.
Obhajoba vlastného projektu
- Kritériá hodnotenia: odborná úroveň projektu, grafická úroveň projektu, vlastná obhajoba autora – úroveň prezentácie, používanie odbornej terminológie, využitie odbornej literatúry.
Realizácia a obhajoba experimentu – rozsah 20 strán textu, tabuľky, nákresy, grafy, obrazový a fotografický materiál.
- Kritéria hodnotenia: odborná úroveň projektu, grafická úroveň projektu, vlastná obhajoba autora – úroveň prezentácie, používanie odbornej terminológie, využitie odbornej literatúry.
Obhajoba úspešných súťažných prác - predvedenie a obhajoba úspešných odborných prác, ktoré sa umiestnili na prvom až treťom mieste v krajskom kole alebo na prvom až piatom mieste v celoštátnom kole súťaže žiakov stredných škôl v Slovenskej republike registrovanej MŠVVaŠ SR.
- Kritériá hodnotenia: správna voľba postupu, využitie zariadení a materiálov, používanie odbornej terminológie, samostatnosť prejavu, schopnosť aplikácie, možnosť využitia v odbore.
Predvedenie umeleckého výkonu
- Hudobný odbor - individuálna forma predvedenia umeleckých diel.
- Hudobno-dramatický odbor - individuálna a skupinová forma predvedenia umeleckých diel.
- Tanečný odbor - frontálna a individuálna forma predvedenia tanečnej techniky.
- Výtvarný odbor - spracovanie zadanej témy v technologických, výtvarných a materiálových súvislostiach v podobe návrhu, odbornej dokumentácie a realizácie návrhu v odbornej maturitnej práci.
Zmena vyhlášky 318/2008 Z. z. nastáva aj pre postihnutých žiakov, a to pre:
- ľahký stupeň obmedzenia - žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami. Nová vyhláška stanovuje nasledovnú úpravu: predĺženie času skúšky najviac o 50 %, úprava podmienok a priebehu maturitnej skúšky podľa odporučenia špeciálneho pedagóga, ktorý má žiaka vo svojej odbornej starostlivosti,
- stredný stupeň obmedzenia – dopĺňa sa o predĺženie času skúšky najviac o 50 %.
Téme stredných škôl sa venujeme aj v časopise Manažment školy v praxi v príspevkoch (výber):
- E. Petlák: Niektoré pohľady na duálne vzdelávanie - č. 3/2015
- E. Krajňáková: Úloha základnej a strednej školy pri poskytovaní kreatívneho vzdelávania - č. 11/2014
- Ľ. Tužinský: Sťažnosti vybavivané %Státnou školskou inšpekciou - č. 10/2014
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Vyberáme z archívu Didaktiky č. 5/2020
Mgr. Peter Lengyel, PhD.
Noc múzeí a galérií 2024 (18. 5.)
muzeum.sk