Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Sociálny pedagóg v slovenskej škole

Dátum: Rubrika: Súčasné trendy

Profesia sociálneho pedagóga bola v SR legislatívne ukotvená v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní. V roku 2018 uplynie 10 rokov od jeho zaradenia medzi odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Napriek tomu ide o pomerne novú a v školskej praxi i laickej verejnosti málo známu profesiu. V základných školách sa vyskytuje pomerne zriedka, v stredných školách výnimočne. Ide pritom o odborníka, existenciu ktorého si v škole vyžiadala spoločenská situácia, aj vážne problémy vo výchove detí a mládeže.

Spoločenská potreba profesionalizácie školskej prevencie

Nárast sociálno-patologických javov v spoločnosti v posledných desaťročiach, voči ktorému nebola imúnna ani mladá generácia, si vyžiadal zvýšenie efektívnosti prevencie na viacerých úrovniach a jej profesionalizáciu. V rámci celospoločenského systému prevencie zohrávajú významnú úlohu školy a školské zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, ktorých úlohy v oblasti prevencie vymedzuje od roku 2008 aj zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej 5

Mnohé školy majú veľký problém so správaním niektorých žiakov pochádzajúcich spravidla z dysfunkčných rodín. Na neuspokojivú situáciu upozornila aj Správa o stave školstva na Slovensku a o systémových krokoch na podporu jeho ďalšieho rozvoja, ktorú vypracovalo MŠVVaŠ SR v roku 2013, kde sa v Úlohe RŠ-6-3 ‒ Zvýšiť bezpečnosť v školách a školských zariadeniach uvádza: „Za výrazný problém školstva považujeme ohrozovanie bezpečnosti detí a žiakov, pedagogického a nepedagogického personálu škôl (šikanovanie žiakov, napádanie učiteľov zo strany žiakov alebo ich zákonných zástupcov).“ V Správe sa ďalej píše: „Veľkým problémom a zároveň príčinou agresívneho správania sa javia narušené sociálne vzťahy v triedach, podceňovanie závažnosti náznakov agresívneho správania detí a žiakov pri riešení týchto problémov, resp. pri odstraňovaní ich príčin, sa zamestnanci sťažujú na minimálnu dostupnosť služieb a odbornej pomoci (terapeuticko-výchovná činnosť zariadení výchovného poradenstva a prevencie) konkrétnych prípadoch psychického zlyhania pre deti, žiakov a zamestnancov škôl (prípady zvýšenej agresivity, šikanovania, vyhrážania sa fyzickými útokmi).“ V Správe sa poukazuje na nárast požívania alkoholu a iných drog aj u žiakov nižších vekových kategórií. Na odstránenie uvedeného ako aj ďalších problémov treba riešiť viacero čiastkových úloh, medzi ktoré MŠVVaŠ SR, okrem iných úloh, zaraďuje v bode c): „Zvýšiť počet odborných zamestnancov pre oblasť prevencie.“

Takými odbornými zamestnancami sú práve sociálni pedagógovia, ktorí preventívnu činnosť zameranú na žiakov majú aj legislatívne vymedzenú v zákone č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancoch v § 24 a sú pre sociálno-výchovnú činnosť v škole pripravovaní v rámci vysokoškolského štúdia v študijnom programe, resp. v odbore sociálna pedagogika.

Absolvent sociálnej práce a sociálny pedagóg

Vyhláška č. 437/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, umožňuje vykonávať funkciu školského sociálneho pedagóga aj absolventom magisterského štúdia sociálna práca. Nepovažujeme to za vhodné riešenie. Príprava sociálnych pracovníkov počas vysokoškolského štúdia je zameraná iným smerom, a preto by na pracovnej pozícii školský sociálny pedagóg nemali pôsobiť. Analýza učebných plánov vo vysokoškolskej výučbe sociálnej pedagogiky a sociálnej práce a ich porovnanie s už existujúcim profesijným štandardom Sociálny pedagógje presvedčivým argumentom pre toto tvrdenie.

V období od 90-tych rokov 20. storočia si bola príprava sociálnych pedagógov a sociálnych pracovníkov navzájom blízka v dôsledku vplyvu nemeckého modelu vzťahu sociálnej pedagogiky a sociálnej práce, avšak vtedy patrila sociálna práca do oblasti pedagogických vied a sociálna pedagogika bola v nej viac zastúpená. Pre vývoj sociálnej práce v posledných desaťročiach je typické vzďaľovanie sa od pedagogiky a jej amerikanizácia, podobne ako v iných krajinách. Uplatnenie sociálnych pracovníkov vymedzuje veľkoryso zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci, ktorý neumožňuje novým sociálnym pedagógom pôsobiť v štátnej sociálnej správe, v oblasti sociálnych služieb a pod., hoci pred účinnosťou tohto zákona tam pôsobiť mohli. Aj pri realizácii projektu PRINED v rokoch 2014 a 2015 sa na nás obracali viacerí absolventi sociálnej práce, ktorí pôsobili na pozíciách sociálnych pedagógov v škole s prosbou o poskytnutie materiálov pre ich pôsobenie v škole, pretože okrem zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, ktorý uvádza zameranie činnosti sociálnych pedagógov, nič bližšie o školskej sociálno-výchovnej práci nevedeli. Z tohto dôvodu sme na Katedre pedagogiky uskutočnili pre sociálnych pedagógov pôsobiacich v januári a februári 2015 v základných školách podporné bezplatné vzdelávanie v rozsahu štyroch dní, pričom sme im poskytli aj viaceré publikácie, metodické príručky a oboznámili ich s pripravovaným profesijným štandardom Sociálny pedagóg. Toto vzdelávanie sa stretlo s vysoko pozitívnym ohlasom u zúčastnených sociálnych pedagógov, ale aj pri záverečnom hodnotení projektu PRINED.

Sociálny pedagóg v slovenskej škole – legislatíva, kompetencie

Profesia sociálneho pedagóga patrí medzi pomáhajúce profesie, ktor

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály