Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Aktuálne problémy školských sociálnych pedagógov

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Problematika pôsobenia školských sociálnych pedagógov ani po desiatich rokoch jej existencie nie je v teoretickej, metodickej a metodologickej rovine dostatočne rozpracovaná. Aktuálne problémy školských sociálnych pedagógov Katedra pedagogiky PF UMB v Banskej Bystrici riešila prostredníctvom výskumných úloh VEGA, aj KEGA. Vypracovala viaceré vysokoškolské učebnice, monografie, metodické príručky. Výsledky empirických zistení boli prezentované na mnohých konferenciách doma, v zahraničí a v odbornej tlači. Boli určené najmä sociálnym pedagógom v praxi.

Tri vážne problémy výkonu profesie sociálneho pedagóga

Problémy sociálnych pedagógov v škole sme prvýkrát monitorovali na medzinárodnom odbornom seminári pod názvom „Sociálny pedagóg v škole“ (2012), ktorý sa konal na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici. Na seminár boli pozvaní sociálni pedagógovia zo škôl a školských zariadení, ale aj z iných výchovných inštitúcií, kde pôsobili. Prednášajúcimi boli  viacerí vysokoškolskí učitelia z Čiech (B. Kraus), Poľska (M. Walancik), Slovenska (C. Határ). Prítomní boli sociálni pedagógovia z praxe (K. Kropáčová, L. Tichý, I. Erlichová, D. Paučíková a ďalší), aj zástupcovia školských sociálnych pedagógov z Trenčína (B. Tomanová, J. Baláž, M. Rečičárová).

Sociálni pedagógovia poukazovali najmä na tri vážne problémy, s ktorými sa stretávajú pri výkone svojej profesie:

  • absencia profesiogramu, resp. profesijného štandardu „Sociálny pedagóg“,
  • absencia metodických príručiek pre sociálno-výchovnú prácu,
  • absencia kontinuálneho vzdelávania pre sociálnych pedagógov.

Absencia profesijného štandardu: „Sociálny pedagóg

Profesijný štandard vymedzuje činnosti školských sociálnych pedagógov ako odborných zamestnancov, bolo pre sociálnych pedagógov dôležité, pretože ani vedenie školy, ani iní odborní a pedagogickí zamestnanci túto profesiu nepoznali, v dôsledku čoho boli kompetencie sociálnych pedagógov nejasné, ich činnosti rôznorodé a diferencované. Často boli využívaní ako pedagogickí asistenti, prípadne na riešenie aktuálnych porúch v správaní žiakov, ako dozor na chodbách, na suplovanie hodín a pod. Z tohto dôvodu sme ponúkli odboru pedagogických a odborných zamestnancov siete škôl a školských zariadení, oblasť kontinuálneho vzdelávania na MŠVVaŠ spoluprácu na príprave profesijného štandardu „Sociálny pedagóg“.

Profesijný štandard „Sociálny pedagóg“ bol vypracovaný Metodicko-pedagogickým centrom v Bratislave v rámci projektu „Profesijný a kariérový rast“ v operačnom programe „Vzdelávanie“ za spolupráce J. Hroncovej a I. Emmerovej z Katedry pedagogiky PF UMB a bol spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie. Od roku 2017 je zverejnený na stránke MŠVVaŠ SR v Pokyne ministra č. 39/2017 v prílohe č. 19 pod názvom „Sociálny pedagóg“.

Absencia metodických príručiek pre sociálnych pedagógov pre jednotlivé typy škôl

Problém absencie metodických materiálov sa čiastočne riešil na Katedre pedagogiky PF UMB vo viacerých výskumných projektoch KEGA, výstupmi ktorých boli aj publikačné aktivity metodického charakteru.

Autorský kolektív spracoval viaceré publikácie a metodické príručky určené sociálnym pedagógom v praxi, napr.:

  • Sociálna pedagogika na Slovensku (história a súčasnosť) (Hroncová, J. a kol., 2012),
  • Sociálny pedagóg v škole (Hroncová, J., Emmerová, I. 2012),
  • Preventívna sociálno-výchovná činnosť v škole – metodická príručka pre sociálnych pedagógov a koordinátorov prevencie (Hronová, J., Emmerová, I., Kropáčová, K., 2013),
  • Sociálny pedagóg v škole v teoretickej reflexii a praxi – realizácia empirického výskumu zameraného na sociálnych pedagógov (Hroncová, J., Emmerová, I.,, 2015),
  • Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov (Hroncová, J., Emmerová, I., Hronec, M., 2014),
  • Sociálno-výchovná práca s rodinou z aspektu sociálnej pedagogiky (Hroncová, J., Emmerová, I., Cimprichová-Gežová, K., 2015)
  • Základy mediálnej výchovy pre sociálnych pedagógov a pedagógov (Emmerová, I., Niklová, M., Dulovics, M., 2015),
  • Sociálny pedagóg ako pomáhajúca profesia a jeho uplatnenie vo výchovných, sociálnych a iných zariadeniach (Niklová, 2013),
  • Špecifiká pôsobenia sociálnych pedagógov v školskom prostredí (M. Dulovics, 2014),
  • Aktuálne problémy pri realizácii primárnej prevencie sociálno-patologických javov v školách (Kamarášová, L., 2012) a ďalší autori.

Absencia kontinuálneho vzdelávania

Jedným z výstupov výskumnej úlohy pod názvom „Vypracovanie a overovanie koncepcie aktualizačného vzdelávania pre sociálnych pedagógov pôsobiacich v praxi s osobitným zreteľom na školských sociálnych pedagógov“ bolo aj vypracovanie koncepcie aktualizačného vzdelávania pre školských sociálnych pedagógov. Program bol predložený MŠVVaŠ SR na akreditáciu pod názvom: „Prípravné atestačné vzdelávanie pre prvú atestáciu pre odborných zamestnancov – sociálnych pedagógov v školách a školských zariadeniach“, ktoré bolo schválené MŠVVaŠ SR 9. februára 2016 a platí do roku 2021. Aj napriek úsiliu o vypracovanie vzdelávania, je zo strany školských sociálnych pedagógov o toto vzdelávanie nedostatočný záujem.

Príčiny nezáujmu: Väčšina sociálnych pedagógov pôsobí v základných školách iba v rámci projektov (predtým PRINED, v súčasnosti Škola otvorená všetkým), teda dočasne. Nevedia, či sa im absolvovanie vzdelávania oplatí. Jednou z príčin nedostatočného záujmu môže byť aj skutočnosť, že vedenie škôl sociálnych pedagógov nechce uvoľňovať počas pracovných dní na vzdelávacie aktivity, pretože musia plniť úlohy vyplývajúce z projektu v oblasti starostlivosti o žiakov.

Novela zákona o pedagogických zamestnancoch

V súčasnom období pedagogická verejnosť očakáva schválenie nového zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch. V pripravovanom zákone má byť sociálny pedagóg zaradený v § 24 do kategórie „Iní odborní zamestnanci“, teda nie samostatne pod názvom „Sociálny pedagóg“, ako je to v aktuálnom zákone č. 317/2009 Z. z.  o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch. Do tejto kategórie sú v navrhovanom zákone zaradení, okrem sociálneho pedagóga, aj školský logopéd a liečebný pedagóg, ktorí by mali byť, podľa nášho názoru, zaradení skôr do § 23, pretože boli pôvodne súčasťou odboru špeciálny pedagóg.

V navrhovanej verzii zákona je činnosť sociálneho pedagóga v § 24 pod názvom „Iní odborní zamestnanci“ definovaná takto:

„Sociálny pedagóg pri výkone pracovnej činnosti v škole a školskom zariadení:

  • a) vykonáva preventívne činnosti,
  • b) poskytuje poradenstvo a intervenciu so zameraním na deti a žiakov s rizikovým správaním, ohrozených sociálno-patologickými javmi a zo sociálne znevýhodneného prostredia,
  • c) poskytuje poradenstvo zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom,
  • d) vykonáva sociálno-pedagogickú diagnostiku prostredia a vzťahov, osvetovú činnosť a ďalšie činnosti v sociálno-výchovnej oblasti.“

Činnosť sociálneho pedagóga v navrhovanej verzii je značne oklieštená. Neobsahuje už úlohy v oblasti sociálnej výchovy, podpory prosociálneho a etického správania a reedukáciu správania, ktoré tradične patrili k základným kompetenciám sociálneho pedagóga a na ktoré sociálna pedagogika kladie veľký dôraz.

Z pozície garantky študijného programu Sociálna pedagogika, ale aj predsedníčky O. z. Asociácia sociálnych pedagógov a v spolupráci s vedúcimi predstaviteľmi z centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Banskej Bystrici a v Lučenci sme návrh MŠVVaŠ SR pripomienkovali. Pripomienkovali sme aj § 39 „Školský koordinátor vo výchove a vzdelávaní“, ktorý nahrádza doterajšiu pozíciu školského „koordinátora prevencie sociálnopatologických javov“.

Podľa nášho názoru navrhovaný názov tejto funkcie je veľmi všeobecný, obsiahly a nie sú úplne jasné činnosti, ktoré majú byť v rámci tejto funkcie vykonávané. Skutočnosť, že sociálny pedagóg už nemá byť ukotvený v samostatnom § 24 ako dosiaľ, považujeme za podcenenie jeho významu oproti iným odborným zamestnancom, ktorí sú uvádzaní samostatne. Môže to mať vplyv aj na ďalší vývoj umiestňovania sociálnych pedagógov v školách.

Občianske združenie Asociácia sociálnych pedagógov

Občianske združenie Asociácia sociálnych pedagógov bolo Ministerstvom vnútra SR zaregistrované 24. apríla 2018 pod identifikačným číslom 51646692. Založenie asociácie so sídlom na Katedre pedagogiky Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici predstavuje vyústenie snáh a aktivít Katedry pedagogiky a Banskobystrickej školy sociálnej pedagogiky v teoreticko-praktickej rovine aj v oblasti spolupráce so sociálnymi pedagógmi v praxi.

Ciele a zameranie

Občianske združenie Asociácia sociálnych pedagógov (ďalej „ASPg“) má za cieľ: „združovať ľudí, ktorí participujú na vysokoškolskej príprave sociálnych pedagógov v oblasti teórie, metodológie, metodiky a ďalšieho vzdelávania, ďalej sociálnych pedagógov pôsobiacich v školách a školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, v špeciálnych výchovných zariadeniach a tiež absolventov sociálnej pedagogiky, ktorí pôsobia v praxi na iných sociálno-výchovných pozíciách. Ďalej sa v zmysle Stanov ASPg, do činnosti ASPg môžu zapojiť absolventi odboru pedagogika, ktorí už pracujú alebo majú záujem pracovať v oblasti prevencie, intervencie a poskytovania poradenstva, najmä pre deti a žiakov ohrozených sociálno-patologickými javmi, zo sociálne znevýhodneného prostredia, drogovo závislým alebo inak znevýhodneným deťom a žiakom, ich zákonným zástupcom a pedagogickým zamestnancom škôl a školských zariadení a môžu v zmysle platnej školskej legislatívy pôsobiť ako sociálni pedagógovia v škole.“

Tento cieľ bude Asociácia sociálnych pedagógov plniť nasledovnými činnosťami:

  1. Rozvíjaním sociálnej pedagogiky na vysokých školách, ktoré pripravujú sociálnych pedagógov v bakalárskom, magisterskom alebo doktorandskom štúdiu na úrovni teórie, metodológie, metodiky a praxe, v súlade s najnovšími trendmi rozvoja tejto disciplíny u nás i v zahraničí, s akcentom na výchovné a spoločenské požiadavky.
  2. Prehĺbením a zintenzívnením spolupráce vzdelávateľov sociálnych pedagógov a sociálnych pedagógov pôsobiacich v školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, v školách, v špeciálnych výchovných zariadeniach a v iných oblastiach sociálno-výchovnej praxe.
  3. Asociácia sociálnych pedagógov sa usiluje o podporu a rozvíjanie sociálnej pedagogiky v oblasti teórie, metodiky, metodológie i praxe na národnej i medzinárodnej úrovni.
  4. Občianske združenie je nepolitické, dobrovoľné a záujmové združenie fyzických a právnických osôb, ktoré odmieta akúkoľvek diskrimináciu na základe príslušnosti k určitej národnosti, rase, náboženstvu alebo pohlaviu a zaväzuje svojich členov k dodržiavaniu tohto princípu pri výkone svojej činnosti v rámci ASPg i mimo nej.
  5. Asociácia sociálnych pedagógov pracuje ako občianske združenie, pričom sa riadi všeobecne platnými právnymi predpismi o združovaní občanov a tiež princípmi a zameraním sociálnej pedagogiky. Pôsobí na celom území SR, bola založená na dobu neurčitú (Stanovy ASPg, 2018, s. 1-2.).

Poslanie združenia

Poslaním združenia Asociácia sociálnych pedagógov je prispievať svojou činnosťou k ďalšiemu rozvíjaniu školskej preventívnej sociálno-výchovnej práce v školách a školských zariadeniach, k zvýšeniu efektívnosti v prevencii sociálno-patologických javov, rozširovaniu odborných vedomostí a praktických zručností v sociálnej pedagogike, osobitne v činnosti sociálnych pedagógov prostredníctvom odborných seminárov, výcvikov, workshopov, publikačnej činnosti a ďalších aktivít pre členov tohto združenia, jeho sympatizantov, študentov sociálnej pedagogiky a iných záujemcov.

Poslaním združenia je tiež pomáhať svojim členom pri realizovaní prevencie, poradenstva a terapie v sociálnej, sociálno-výchovnej a pedagogickej oblasti nasledovnými aktivitami:

  • organizovať, sprostredkovávať alebo zabezpečovať študijnú, vzdelávaciu, informačnú a expertnú činnosť pre odborný rast svojich členov,
  • realizovať aktivity, na ktoré organizácia získala akreditáciu v zmysle zákonov Slovenskej republiky,
  • presadzovať spoločné záujmy svojich členov vo verejnosti smerom k samospráve a štátnej správe v kontexte zamerania sociálnej pedagogiky a oficiálneho profesijného štandardu „sociálny pedagóg“, ktorý je oficiálne zverejnený na stránke MŠVVaŠ SR v pokyne ministra školstva č. 39, príloha č. 19 pod názvom „Sociálny pedagóg“,
  • sprostredkovávať rozširovanie odborných, legislatívnych, vedeckých a výskumných  poznatkov a skúseností z oblasti sociálnej pedagogiky a profesijného štandardu „sociálny pedagóg“, tvoriť nové vzdelávacie programy a metodické príručky na zvýšenie efektívnosti profesionálneho pôsobenia sociálnych pedagógov v školách a v školských zariadeniach, nadväzovať a rozvíjať spoluprácu s podobnými inštitúciami doma i v zahraničí, presadzovať dôslednejšie využívanie existujúceho legislatívneho ukotvenia pozície sociálnych pedagógov vo všetkých typoch škôl a školských  zariadení,
  • vydávať odborné publikácie, propagovať sociálno-pedagogické diagnostické metódy, zborníky a iné materiály z odborných podujatí.

Činnosť združenia

Združenie orientuje svoju činnosť na:

  • združovanie členov v súlade s poslaním ASPg,
  • organizáciu odborných podujatí,
  • podporovanie rozvoja vzdelávacích programov pre sociálnych pedagógov,
  • spoluprácu s domácimi a zahraničnými partnermi pri príprave a realizácií výskumných a vzdelávacích projektov,
  • tvorbu a vydávanie učebných a metodických materiálov pre potreby svojich vzdelávacích programov,
  • podporu študijných ciest a pracovných pobytov členov združenia,
  • podporu poradenskej a metodickej činnosti v súlade s poslaním a činnosťou združenia,
  • inšpirovanie sociálnych pedagógov a všetkých svojich členov k prevencii a riešeniu sociálno-patologických javov u detí, mládeže a dospelých,
  • iniciovanie legislatívnych i organizačných opatrení zameraných na zvýšenie prestíže a posilnenie profesie sociálnych pedagógov v školách, školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie a iných sociálno-výchovných inštitúciách,
  • vydávanie informačných i odborných materiálov,
  • spoluprácu s vedeckými a odbornými združeniami doma i v zahraničí, na participácii, tvorbe a propagácii kontinuálneho vzdelávania pre sociálnych pedagógov pôsobiacich v sociálno-výchovnej praxi, reprezentáciu ASPg navonok pri jednaniach s vládnymi a inými organizáciami v otázkach týkajúcich sa posilnenia profesionalizácie prevencie v školách a školských zariadeniach,
  • podporu študijných ciest a pracovných pobytov členov ASPg na významných odborných podujatiach doma i v zahraničí (Stanovy ASPg, 2018, s. 2-3).

Na Ustanovujúcom Valnom zhromaždení bčianskeho združenia Asociácia sociálnych pedagógov, ktoré sa konalo 20.  júna 2018, bolo na základe prihlášok prihlásených 40 riadnych členov, 2 mimoriadni a jeden študent. O členstvo v ASPg je naďalej značný záujem zo strany slovenských sociálnych pedagógov, čo hodnotíme zo strany Predsedníctva tohto občianskeho združenia vysoko pozitívne.

Ustanovujúce Valné zhromaždenie ASPg 20. júna 2018 zvolilo hlavné orgány ASPg zodpovedné za jej činnosť.

Orgány združenia ASPg

Predsedníčka:

J. Hroncová

Podpredsedníčky:

M. Niklová, K. Majerová Kropáčová

Tajomníčka:

G. Citterbergová

Podľa doterajšieho záujmu o členstvo v občianskom združení ASPg možno predpokladať, že občianske združenie bude osožné nielen pre sociálnych pedagógov v praxi pri riešení ich problémov a zefektívňovaní preventívnej sociálno-výchovnej práce v školách a školských zariadeniach, ale aj pre ďalší rozvoj slovenskej sociálnej pedagogiky.

Literatúra:

  1. HRONCOVÁ, J. – EMMEROVÁ, I., 2004. Sociálna pedagogika. Banská Bystrica : PF UMB, 2004. 280 s. ISBN 80-8083-028-2.
  2. HRONCOVÁ, J. – EMMEROVÁ, I. a kol., 2009. Sociálna pedagogika – vývoj a súčasný stav. Banská Bystrica : PF UMB, 2009. 276 s. ISBN 978-80-8083-819-5.
  3. HRONCOVÁ, J. a kol., 2012. Sociálna pedagogika na Slovensku (história a súčasnosť). Banská Bystrica : PF UMB, 2012. 164 s. ISBN 978-80-557-0356-5.
  4. HRONCOVÁ, J. – EMMEROVÁ, I. – KROPÁČOVÁ, K. a kol., 2013. Preventívna sociálno-výchovná činnosť v škole. Banská Bystrica : BELIANUM, 2013. 346 s. ISBN 978-80-557-0596-5.
  5. HRONCOVÁ, J. – EMMEROVÁ, I. – HRONEC, M., 2014. Sociálna patológia pre sociálnych pedagógov. Banská Bystrica : BELIANUM, 2014. 300 s. ISBN 978-80-557-0806-5.
  6. HRONCOVÁ, J. – EMMEROVÁ, I. a kol., 2015. Sociálny pedagóg v škole v teoretickej reflexii a praxi. Banská Bystrica : BELIANUM, 2015. 287 s. ISBN 978-80-557-0957-4.
  7. HRONCOVÁ, J. – EMMEROVÁ, I. – CIMPRICHOVÁ GEŽOVÁ, K., 2015. Sociálno-výchovná práca s rodinou z aspektu sociálnej pedagogiky. Banská Bystrica : BELIANUM, 2015. 180 s. ISBN 978-80-557-0926-0.
  8. NIKLOVÁ, M. 2013. Sociálny pedagóg ako pomáhajúca profesia a jeho uplatnenie vo výchovných, sociálnych a iných zariadeniach. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2013. 90 s.  ISBN 978-80-557-0561-3.
    NIKLOVÁ, M., 2013. Profesijné kompetencie a špecifiká pôsobenia sociálnych pedagógov v školách. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2013. 91 s. ISBN 978-80-557-0560-6.
  9. Základy mediálnej výchovy pre sociálnych pedagógov a pedagógov (Emmerová, I., Niklová, M., Dulovics, M., 2015).
  10. Aktuálne problémy pri realizácii primárnej prevencie sociálno-patologických javov v školách (Kamarášová, L., 2012) a ďalší autori.
  11. Špecifiká pôsobenia sociálnych pedagógov v školskom prostredí (M. Dulovics, 2014).


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály