Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Školská integrácia na strednej škole

Dátum: Rubrika: Inklúzia Zo seriálu: Školská integrácia na strednej škole

Školská integrácia žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa realizuje aj na stredných školách. Je na nás, aké podmienky pre plnohodnotnú výchovu a vzdelávanie týmto žiakom vytvoríme, ako ich pripravíme na výkon budúceho povolania. Termín integrácia znamená primárne zapájanie, spájanie žiakov. Akceptuje a zdôrazňuje sa tu ich odlišnosť, individualita. V tomto smere je integrácia uplatnením pedagogického princípu - individuálneho prístupu ku každému jednotlivcovi. Na základe dlhodobých skúseností z praxe si uvedomujeme, že vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v stredných školách spôsobuje školám nemalé problémy, preto sa sme sa rozhodli pripraviť sériu príspevkov, ktoré zhrnú dôležité informácie z oblasti legislatívy, prijímania žiakov so ŠVVP do strednej školy, vzdelávania a hodnotenia.

 „Nemôžem zmeniť smer vetra, ale svoje plachty dokážem nastaviť tak, aby vždy dosiahli svoj cieľ.“ Jimmy Dean

Základné pojmy

INTEGROVANÝ ŽIAK (začlenený žiak)je žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „ŠVVP“), ktorý bol prijatý do základnej a strednej školy na základe písomného vyjadrenia zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. Podľa § 2 písm. i) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“) sa pod ŠVVP chápu požiadavky na úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní žiakov, ktoré vychádzajú z jeho zdravotného znevýhodnenia alebo nadania, alebo jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí. ŠVVP žiakov sú nevyhnutné na rozvoj ich schopností, osobností, na dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a začlenenia do spoločnosti.

ŽIAKOM SO ŠVVP podľa § 2 písm. k) až q) školského zákona sa rozumieme žiak, ktorý má zariadením výchovného poradenstva a prevencie diagnostikované ŠVVP. Je to žiak so zdravotným znevýhodnením, žiak so sociálne znevýhodneného prostredia, žiak s nadaním. Podľa §144 ods. 2 a 3 školského zákona žiak so ŠVVP má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú. Má právo pri výchove a vzdelávaní používať špeciálne učebnice, pracovné zošity, multimediálne pomôcky a špeciálne didaktické a kompenzačné pomôcky.

ŽIAKOM SO SLUCHOVÝM POSTIHNUTÍM sa zabezpečuje právo na vzdelávanie v slovenskom posunkovom jazyku ako ich prirodzenej komunikačnej forme, so zrakovým postihnutím sa zabezpečuje právo na výchovu a vzdelávanie s použitím Braillovho písma, s narušenou komunikačnou schopnosťou sa zabezpečuje právo na výchovu a vzdelávanie prostredníctvom náhradných spôsobov dorozumievania. Podľa § 55 ods. 4 školského zákonapri hodnotení a klasifikácii žiaka s vývinovými poruchami alebo žiaka so zdravotným postihnutím sa „zohľadňuje jeho porucha alebo zdravotné postihnutie.“

ŽIAK SO ZDRAVOTNÝM ZNEV7HODNENÍM (ďalej len „žiak so ZZ“) podľa§ 2 písm. k) školského zákonaje žiak so zdravotným postihnutím, žiak chorý alebo zdravotne oslabený, žiak s vývinovými poruchami a žiak s poruchou správania.

ŽIAK SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM podľa§ 2 písm. l) školského zákona je žiak s mentálnym postihnutím, žiak so sluchovým postihnutím, žiak so zrakovým postihnutím, žiak s telesným postihnutím, žiak s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami a žiak s viacnásobným postihnutím.

ŽIAK ZO SOCIÁLNE ZNEVÝHODNENÉHO PROSTREDIA podľa § 2 písm. p) školského zákona je žiak, ktorý žije v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj jeho osobnosti.

ŽIAK S NADANÍM podľa § 2 písm. q) školského zákona je žiak, ktorýmá nadpriemerné schopnosti v intelektovej oblasti, v oblasti umenia alebo športu. V týchto oblastiach dosahuje v porovnaní s rovesníkmi mimoriadne výkony a prostredníctvom výchovy a vzdelávania sa jeho nadanie rozvíja.

ŠKOLSKOU INTEGRÁCIOU podľa § 2 pís. s) školského zákona sa rozumie výchova a vzdelávanie žiakov so ŠVVP v triedach škôl a školských zariadení určených pre žiakov bez ŠVVP. Realizuje sa v triedach spolu s ostatnými žiakmi v základnej alebo strednej škole. Riaditelia škôl v spolupráci so zriaďovateľmi zabezpečujú personálne, priestorové a materiálno-technické podmienky na vzdelávanie žiakov v školskej integrácii v súlade so Štátnymi vzdelávacími programami a vzdelávacími programami pre žiakov so ZZ a všeobecným intelektovým nadaním tak, aby mali zabezpečený rovný prístup ku vzdelávaniu.

Školské začlenenie je synonymum pojmu školská integrácia definovaného v § 2 písm. s) školského zákona. Pojmy majú rovnaký význam, obidva výrazy sú správne a označujú ten istý proces.

Slovo integrácia pochádza z latinčiny a znamená znovu vytvorenie celku. V pedagogických súvislostiach ide o:

  • sociologický význam - vzťahuje sa na vznik spoločenských jednotiek tvorených z určitého počtu ľudí a skupín, popisuje predovšetkým stav, kedy dochádza k integrácii, napr. procesy integrácie ľudí z iných kultúr do spolo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály