Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Inventarizácia majetku v školách a školských zariadeniach

Dátum: Rubrika: Financovanie

V septembri začal školský rok a pre manažment a zamestnancov škôl a školských zariadení začala príprava na účtovný záver roka, konkrétne príprava na proces inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov ako dôležitej súčasti účtovnej závierky roka. Za riadne vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov zodpovedá riaditeľ školy/školského zariadenia.

Inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (ďalej len „inventarizácia“) upravuje:

Zákon o účtovníctve v § 6 ods. 3 ukladá školám a školským zariadeniam povinnosť vykonať inventarizáciu a zároveň v § 29 a § 30 určuje spôsob jej vykonania a náležitosti dokumentácie, ktorá sa vyhotovuje v rámci procesu inventarizácie. Povinnosť vykonať inventarizáciu priamo súvisí so správnosťou, úplnosťou a preukázateľnosťou vedenia účtovníctva podľa § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve. Podľa ods. 4 cit. ustanovenia je účtovníctvo preukázateľné, len ak všetky účtovné záznamy sú preukázateľné (§ 32) a škola/školské zariadenie (ďalej len „škola“) vykonala inventarizáciu.

Podľa § 29 zákona o účtovníctve inventarizáciou sa overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.

Školy vykonávajú inventarizáciu ku dňu, ku ktorému zostavujú riadnu alebo mimoriadnu účtovnú závierku. Pri hmotnom majetku, okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti, môže účtovná jednotka vykonať inventarizáciu v inej lehote, ktorá však nesmie prekročiť štyri roky. Peňažné prostriedky v hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Tab. č. 1: Tabuľkový prehľad predmetu a termínu vykonania inventarizácie

 

Proces inventarizácie

Proces inventarizácie možno rozdeliť do dvoch fáz:

  1. zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
  2. následné porovnanie zisteného skutočného stavu so stavom účtovným.

Zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa realizuje prostredníctvom i n v e n t ú r y .

Inventúry možno rozdeliť na:

  • fyzickú,
  • dokladovú,
  • kombináciu fyzickej a dokladovej inventúry.

Podľa zákona o účtovníctve sa fyzickou inventúrou zisťuje skutočný stav pri majetku hmotnej a nehmotnej povahy. Obyčajne sa fyzická inventúra vykonáva na mieste, kde sa inventarizovaný majetok nachádza (napr. v sklade pri skladových zásobách). V niektorých prípadoch nemožno uskutočniť fyzickú inventúru ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Ide predovšetkým o prípady, keď je inventarizovaný majetok veľkého rozsahu (napr. hmotný majetok). Vtedy možno rozhodnúť, že fyzická inventúra sa bude vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály