Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Školský sociálny pracovník – ďalšie poschodie nádeje

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje

S funkciou sociálneho pedagóga sa v školskom zákone, v literatúre, aj v tomto časopise stretol takmer každý. Cieľom tohto príspevku je poukázať na cesty a možnosti, ktoré môže riaditeľ školy a zriaďovateľ využiť na zlepšenie sociálnej klímy v škole a na podporu detí, ktorým hrozí, že „vypadnú“ zo systému. Na úvod tiež treba povedať, že funkciu sociálneho pedagóga môže vykonávať podľa platných noriem aj sociálny pracovník, čo môže dať jeho pozícii iný rozmer.

Vznik školskej sociálnej práce sa datuje od školského roku 1906/1907 v USA ako reakcia na potrebu podpory detí a študentov. Školskí sociálni pracovníci, vtedy „visiting teachers“, navštevovali deti a rodiny a pomáhali im riešiť ich problémy súvisiace so školou. Počas desaťročí sa školská sociálna práca vyprofilovala na samostatnú časť sociálnej práce, ktorá má za cieľ spájať dieťa, rodinu, školské prostredie a komunitu. Odborníci označujú školského sociálneho pracovníka ako prostredníka medzi školou, rodinou a komunitou. Ten pomáha deťom s ich osobnými problémami, pôsobí ako preventista sociálno-patologických javov, koordinuje intervenciu v prípade potreby a podporuje deti a študentov.

Školská sociálna práca na Slovensku nemá dlhú históriu. V 90-tych rokoch boli prvé pokusy realizovať niektoré aktivity školskej sociálnej práce na jednom z bratislavských gymnázií. Vznik oficiálneho miesta školského sociálneho pracovníka sa však datuje až od školského roku 2006/2007, keď prví školskí pracovníci prišli na základné školy v Považskej Bystrici a Trnave, čo je presne 100 rokov od jej vzniku v USA. Praktické etablovanie do školského systému na Slovensku je zložité1. V roku 2009 s príchodom nových zákonov do školstva sa pre označenie tohto odborného zamestnanca používa termín sociálny pedagóg. Nič to však nemení na obsahu práce, naopak vedeniu školy to dáva možnosť „našiť“ kompetencie odborného zamestnanca na potreby školy.

V slovenských školách sa nachádza množstvo detí, ktoré potrebujú pomoc a podporu. Doba a životný štýl so sebou priniesol rôzne vedľajšie účinky, nároky a vplyvy na deti sa zvyšujú, v spoločnosti rastie nezamestnanosť, mení sa spoločenské postavenie, dochádza k migrácii na regionálnej aj medzinárodnej úrovni, mení sa štruktúra rodinných vzťahov. Toto všetko si vyžaduje, aby dieťa reagovalo na zmeny a prispôsobilo sa im. Školské prostredie sa vždy viazalo na pedagogiku.

Škola v súčasnom svete už nie je len o vzdelávaní a výchove v klasickom slova zmysle, ale aj zdokonaľovaní schopnosti reagovať na zmeny v spoločnosti, v živote, v rodine a vzťahoch, v schopnosti byť súčasťou tímu, integrovať sa do kolektívu a pod.

Práve táto oblasť je pre školskú sociálnu prácu na Slovensku výzvou, pretože učitelia a klasicky chápané školstvo už túto problematiku nedokážu obsiahnuť. 8 rokov praxe potvrdilo v rôznych výstupoch, že aktivity školského sociálneho pracovníka majú význam ako pre dieťa, tak pre rodinu, školu i spoločnosť.

Význam školskej sociálnej práce je v preventívnej činnosti v oblasti kriminality, CAN syndrómu, závislostí ako aj vo vyhľadávacej činnosti v rámci sociálnej práce, ktorú dnes reálne nevykonáva žiaden subjekt na celoplošnej úrovni. Veľkou témou školskej sociálnej práce je tiež spolupodieľanie sa na sociálnoprávnej ochrane a sociálnej kuratele detí. Napriek prevažujúcim pozitívam nie sú v súčasnosti riaditelia a zriaďovatelia škôl motivovaní využiť školských sociálnych pracovníkov v slovenských školách, pretože majú pocit, že je to v tejto dobe zatiaľ zbytočný prepych.

Čo ponúka školská sociálna práca škole?

Pozícia sociálneho pedagóga dáva škole možnosti efektívne riešiť problémy, na ktoré nie je zo strany učiteľov a vedenia dostatok času a odbornosti. Osobné problémy detí, prejavujúce sa v škole vyrušovaním, krádežami, šikanovaním, provokovaním, agresivitou, majú často svoj pôvod v rodine, v komunite kamarátov, spolužiakov, nezriedka aj v škole samotnej, ktorá môže svojimi nejasnými pravidlami produkovať napätie, prípadne správaním sa niektorých učiteľov, ktorí môžu svojim prístupom negatívne pôsobiť na deti. Nestačí využívať len opatrenia, ktoré ponúka školský zákon a hodnotenie zníženou známkou zo správania. Problém je treba uchopiť do hĺbky a riešiť ho. Práve v tomto momente prichádza pre riaditeľov prvá dilema, pretože nie každý z nich je ochotný a pripravený „objavovať“ skryté problémy, ktoré síce môžu poukázať na zlyhávanie systému v samotnej škole, ale môžu byť aj negatívnou reklamou pre školu. Ak sa však vedenie školy nebojí vidieť problémy, už po polročnom hodnotení je možné zaznamenať prvé pozitívne výsledky. Po „zahasení“ úvodných problémov po prí

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály