Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje Zo seriálu: Sociálny pedagóg v školách

Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici patrí medzi prvé fakulty na Slovensku, ktoré začali v magisterskom štúdiu pripravovať od roku 1994/1995 sociálnych pedagógov na Katedre pedagogiky. Štúdium nadväzovalo na bakalársky odbor vychovávateľstvo a od roku 1996/97 na bakalársky odbor sociálna práca. Pri koncipovaní odborov sa vychádzalo z nemeckého modelu s akcentom na konvergentný prístup. Presun sociálnej práce z pedagogických vied do sociálnych a behaviorálnych vied, snahy o amerikanizáciu sociálnej práce vyvolali diferenciačné tendencie vo vývoji sociálnej pedagogiky, sociálnej práce a výrazné oslabovanie vzájomnej spolupráce. Viedlo to k zmene legislatívnych podmienok pre pôsobenie sociálnych pedagógov a sociálnych pracovníkov v praxi, väčšinou v neprospech uplatnenia sociálneho pedagóga. 

Vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce

Sociálna pedagogika a sociálna práca sú disciplíny, ktoré sa zaoberajú problematikou pomáhajúcich profesií. Po roku 1989 nastal na Slovensku aj v Čechách ich pomerne intenzívny rozvoj.P. Ondrejkovič (Pedagogika, 2000, s. 182) uvádza tri základné prístupy:

  • diferencovaný prístup (príznačný pre anglicky hovoriace krajiny) - snaha o oddeľovanie sociálnej pedagogiky a sociálnej práce, sociálna práca sa dištancuje od pedagogizácie, vychádza z amerického modelu, využíva najmä poznatky z psychológie, medicíny, práva, preberá pojmy z odbornej terminológie medicíny a práva - klient, prípad a diagnóza,
  • identifikačný prístup (príznačný pre nemecky hovoriace krajiny) - stotožňuje sociálnu prácu a sociálnu pedagogiku,
  • konvergentný prístup - je typický pre súčasné tendencie vo vzťahu oboch disciplín aj na Slovensku.

Podľa nemeckého predstaviteľa sociálnej pedagogiky J. Schillinga (Sociálna práca. Hlavné smery vývoja sociálnej pedagogiky a sociálnej práce, 1999) sociálna práca a sociálna pedagogika mali do stredoveku rovnaké korene. Neboli rozdiely medzi pomocou dospelým a deťom/mládeži. S ustupujúcim stredovekom nastala zmena koncentrácie aj na deti/mladistvých, najmä v dôsledku snahy ochrániť ich pred morálnym úpadkom. Starostlivosť o dospelých vyúsťuje do sociálnej práce a starostlivosť o mládež do sociálnej pedagogiky. Sociálna práca ako starostlivosť o chudobných bola chápaná najmä ako náhrada chýbajúcich rodinných a príbuzenských ochranných vzťahov. Sociálna pedagogika ako starostlivosť o mládež a ústavná výchova bola chápaná ako náhrada rodinných a príbuzenských výchovných služieb, ktorou sa malo predchádzať mravnému ohrozeniu mládeže. Aj keď bol pre sociálnu prácu a sociálnu pedagogiku od konca stredoveku typický divergentný vývin, v súčasnom období smerujú podľa Schillinga (1999, s. 140) ku konvergencii. Od 90. rokov 20. storočia až do súčasnosti pretrváva v slovenskej a českej odbornej literatúre značný názorový pluralizmus pri riešení vzťahu týchto disciplín.

Medzinárodné a nadnárodné konferencie (výber)

  • Súčasný stav sociálnej pedagogiky na Slovensku (Filozofická fakulta UK v Bratislava, 1999) - Peter Ondrejkovič v príspevku Sociálna pedagogika a sociálna práca priblížil nemecký model podľa J. Schillinga. Kládol dôraz na konvergentný prístup. J. Hroncová prezentovala Analýzu vzťahu sociálnej pedagogiky a sociálnej práce ako vedných disciplín a učebných odborov. Zdôraznila blízkosť vedných disciplín, ale aj učebných odborov, ktoré vychádzali z nemeckého modelu a konkretizovala to v zameraní študijných odborov na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici v období, kedy bakalársky stupeň štúdia predstavoval odbor sociálna práca a magisterský stupeň štúdia odbor sociálna pedagogika. Štefan Strieženec v príspevku Vzťah sociálnej práce a sociálnej pedagogiky venoval väčšiu pozornosť sociálnej práci, ktorá podľa neho presahuje rámec sociálnej pedagogiky.
  • SOCIALIA 2001 Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny (Pedagogická fakulta UHK Hradec Králové, 2001) - Blahoslav Kraus v prezentácii O vztahu sociální pedagogiky a sociální práce poukázal na prelínanie sociálnej pedagogiky a sociálnej práce a minimalizáciu rozdielov medzi nimi. Jolana Hroncová v príspevku Vzťah sociálnej pedagogiky a sociálnej práce zdôraznila blízkosť týchto disciplín, konvergentný prístup k ich vzťahu, ktorý vychádza z nemeckého modelu. Jana Levická prezentovala Súčasný stav vo vzťahu sociálnej pedagogiky a sociálnej práce v SR. Uviedla, že v minulosti pretrvával nezdravo súperivý prístup konkurečných disciplín, neskôr nastala zmena v smere orientácie na vzájomnú spoluprácu, kládla dôraz na rešpektovanie kompetencii oboch disciplín, ktoré sú da
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály