Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Spoločenské podujatia a eventy (1.)

Dátum: Rubrika: Kultúra školy Zo seriálu: Spoločenské podujatia a eventy

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

V príspevku sa venujeme spoločenským podujatiam a eventom v školách, pričom upriamujeme pozornosť na silu prezentácie a vplyv pozitívnych emócií na klímu v škole. Opíšeme eventy realizované pre pedagogický tím v externom prostredí a poskytneme prehľad názvov spoločenských podujatí na Slovensku aj v iných krajinách v časovom rozmedzí ich uskutočňovania.  

„Charizma nie je len vnútorná energia. Je to energia venovaná ľuďom ako dar.“ Perry of Baht

Spoločenské podujatia a eventy v školách slúžia na vytváranie pozitívnych medziľudských vzťahov, ktoré sa premietajú do profesionálneho aj osobného života. Predstavujú situácie, ktoré sa diametrálne líšia od každodenného školského rituálu, ktorý spočíva v učení sa v triedach. Príprava eventov je náročná, nakoľko výsledok je hodnotený každým jedincom, ktorý sa eventu zúčastní. Obsah eventov sa vplyvom globalizácie spoločnosti internacionalizuje. Európa je plná národných špecifík a je správne, ak školy zohľadňujú jemné odtiene kultúrnych odlišností, ktoré vyplývajú z rôznorodosti žiakov. V súčasnosti sa eventy stávajú atraktívnymi, ich počet a rôznorodosť rastie, pričom je veľmi dôležité, aby neklesali na kvalite a významnosti.

Z psychologického hľadiska je veľmi dôležité, aby škola, ktorá chce byť na trhu škôl konkurencieschopná, sa vedela prezentovať nielen kvalitou pedagogického procesu, ale aj individuálnou schopnosťou odlíšiť sa od iných škôl. Môže ponúkať zážitky, ktoré budú lákať a následne ich budú pozitívne hodnotiť žiaci aj rodičia. Žijeme v dobe, pre ktorú je príznačná rýchlosť a neustále nové výzvy v zmysle expandovania techniky a  nových informácií.

Dnešná škola sa musí uchádzať na trhu s novými prvkami a metódami práce, ktoré z hľadiska kvality minulej doby už nestačia.

Sila prezentácie a pozitívnych emócií

Škola musí poskytovať aj pridanú hodnotu, ktorá spočíva v sile pozitívnych emócii, zážitkov, spomienok, ktoré budú rozhodovať, či sa žiaci v škole budú cítiť príjemne, tešiť sa na každodenné aj výnimočné aktivity. Je na kvalitnom riadení a organizovaní školy, či dokáže vytvoriť kreatívne zázemie tak, aby sa žiak dokázal realizovať a socializovať nielen cez klasickú výučbu, ale aj cez udalosti, ktoré škola ponúkne žiakom aj rodičom ako rozmer zážitkovosti, nadšenia a radosti. Prostredníctvom týchto aktivít získava škola na hodnote, aj na vnútornej motivácii pre vzdelávanie.

Spoločenské udalosti, podujatia najrôznejšieho druhu (eventy) existovali od pradávna. Už starovekí Rimania pri organizovaní pompéznych hier, osláv a obradov vedeli, že raz zažiť, je lepšie, ako mnohokrát počuť. Boli presvedčení, že zážitky a konkrétne situácie, plné emócií, pretrvávajú v spomienkach ľudí oveľa dlhšie. Z psychologického hľadiska bolo jasné, akú dôležitú úlohu zohráva vytváranie pozitívnych emocionálnych pamäťových stôp, na ktoré sa ľudia opätovne tešia. Všetky spoločenské udalosti, ktoré v sebe nesú pečať pozitívnych čŕt, sa upevňujú a rozvíjajú prostredníctvom dômyselne premyslených a pripravených zážitkov, ktoré, ak sú úspešné, sa tradujú generačne. Podobne je to aj s dobrou povesťou školy. Buduje sa veľmi ťažko a na jej spoluvytváraní sa podieľa množstvo faktorov.

Základnou výhodou eventov je fakt, že ide o riadenú udalosť. Dá sa presne naplánovať, správne načasovať, zapojiť čo najväčší počet jedincov, vytvoriť a adaptovať prostredie, ktoré dotvorí a umocní proces zažitého. Riaditeľ školy spolu s kolektívom sa dohodne na hlavnom organizátorovi eventu, na mieste, čase konania za predpokladu, že vie, čo eventom chce dosiahnuť a za predpokladu, že pozná podmienky vrátane aktivít konkurencie.

Základné znaky eventov

Eventy predstavujú nástroj komunikácie a interakcie so spoločenským prostredím, ktoré je tvorené prevažne jedincami, ktorí sa do určitej miery poznajú. Event umožňuje zažiť netradičný zážitok alebo získať skúsenosť osobitým spôsobom, prostredníctvom neformálnej aktivity, pri ktorej vstúpia do interakcie aj jedinci, ktorí sa doteraz nepoznali. Ďalšou významnou črtou eventu je jeho adresnosť, umožňuje možnosť výberu cieľovej skupiny, ktorá sa vopred vyselektuje podľa zámeru, ktorý má event dosiahnuť. Organizátori eventu rozhodujú, koho na event pozvú, alebo koho event svojim charakterom osloví. Tento fakt umožňuje, aby sa eventy využívali na priamu, osobnú komunikáciu s rodičmi, samosprávou, pozvanými hosťami alebo predstaviteľmi iných škôl, aby sa splnili očakávania, ktoré daný typ eventu má priniesť. Keďže event by mal v sebe niesť aj posolstvo jedinečnosti a konkurenčnej výhody, mal by organizátor eventu dôkladne poznať podobné aktivity, ktoré sa na trhu škôl uskutočnili alebo sa pripravujú.

Pri organizovaní je veľmi dôležitý efekt osobnej skúsenosti, ktorý môže vzniknúť aj pri nevydarenom evente, pričom v tom prípade určite neplatí, že aj negatívna reklama je reklama. Zle zorganizovaný alebo nevydarený event nesie v sebe pocitovú frustráciu a nepríjemné dojmy, ktoré sa veľmi ťažko eliminujú. Preto je nesmierne dôležité, aby event bol vždy dobre pripravený a mal aj záložný plán.

Eventy pre učiteľov v exteriéroch

Školské eventy sa spravidla organizovali na pôde školy, výnimočne v kultúrnych domoch. Súčasný trend mení zaužívané zvyklosti. Niektoré špeciálne typy eventov sa prenášajú do exteriérov. „Boom street promotions“ predstavuje jednu z foriem budovaniu imidžu školy. Je mimoriadne náročný na kvalitu a organizačné zvládnutie, nakoľko musí počítať s niekoľkými alternatívami vývoja danej situácie počas priebehu eventu. Škola sa v konkurenčnom prostredí môže zviditeľniť, ale učiteľ je vystavený výraznej záťaži a zodpovednosti nielen za bezpečnosť žiakov, ale aj za zdraný priebeh akcie.

Eventové stretnutia majú význam aj pre zamestnancov školy a vedenie školy by ich malo usporadúvať. Od pozitívneho prežívania a vzťahu k  škole sa odvíja kvalita profesionálnej práce učiteľov.

Súčasní učitelia vykazujú vysoké percento syndrómu burn out. Ide o rozmer absencie pozitívneho prežívania, nakoľko učiteľ po dlhých rokoch zistí, že je stále tým článkom, ktorý eventy tvorí, organizuje, prežíva. Z psychologického hľadiska v mnohých školách absentuje rozmer komunikácie o psychologickej rovine rovnováhy „dávania a brania“. Učitelia často do eventových akcií viac investujú, ako dostávajú. Otvára sa tu priestor pre skvalitnenie a konkurencieschopnosť našich škôl, poskytnúť aj pre pedagogických a odborných zamestnancov kvalitný event, s pozitívnym prežívaním a pozitívnou pamäťovou stopou.

Jedným z podujatí, ktorý môžu vedúci pedagogickí zamestnanci pripraviť pre svojich zamestnancov je „team bulding“ formovanie tímu, ktorý je predpokladom pre vzájomnú spoluprácu, pozitívne vzťahy i  priestor pre dobrý pocit starostlivosti o zamestnancov.

Príklad:

Rôzne zahraničné firmy, ktoré pôsobia na našom území, organizujú pre svojich zamestnancov „work“ stretnutia, kvízové posedenia, spoločenské akcie, semináre, konferencie, interné firemné product roadshows, zamestnanecké hry a pod. Mnohé firmy si v rámci budovania imidžu dobrého korporačného občana vytvorili tradíciu vrcholných spoločenských podujatí, tzv. top VIP eventov, z ktorých mnohé sa stali neoddeliteľnou súčasťou kultúrneho a spoločenského života a sú často medializované, napr. Bratislavská hudobná jar, hudobno-tanečná show Jána Ďurovčíka, Cirkus Svet, Krištáľové krídlo, Cena Tatra banky a mnohé ďalšie.

Event marketing sa stáva súčasťou strategických komunikačných zámerov a je plánovaný rovnako dôkladne, ako iné aktivity a nástroje marketingovej komunikácie. Tieto rozmery by mali byť inšpirujúce aj pre riadiacich pracovníkov našich škôl. Prostredníctvom nich vzniká šanca na pozitívne vnímanie školy a jej vedenie má výraznú šancu poukázať na kvalitu, dynamiku a osobitosť školského zariadenia.

Spoločenské podniky a podujatia

Spoločenské podniky a podujatia sa usporadúvajú pri rôznych príležitostiach. Slúžia predovšetkým na zvýraznenie významu určitých príležitostí, udalostí, spomienok, resp. otváranie nových vzťahov a interakcií. Vytvárajú pozitívnu atmosféru, predstavujú vhodnú základňu pre pozitívnu spoluprácu. Uskutočňujú sa v príjemnom a na daný účel upravenom prostredí, sú spojené s kulinárskym pohostením. Je dôležité, aby vedúci pedagogický zamestnanec vedel, o aký typ spoločenského podujatia ide a poznal spoločenskú etiketu, ktorá s daným podujatím súvisí.Etiketa má veľký význam, pretože ak ju usporiadateľ alebo pozvaný hosť nepozná, môže dôjsť k spoločenskému faux pas, ktoré neposilní atmosféru kultúry a spolupráce, ale poukáže na nedostatok spoločenského správania sa.

Podľa charakteru rozlišujeme:

  • slávnostné zhromaždenia, oficiálne otvorenie konferencií, akadémie usporiadané k určitému výročiu a pod.,
  • pohostenia a občerstvenia – pracovné raňajky, večere, recepcie, bankety,
  • umelecké a spoločenské produkcie koncerty, divadelné, filmové predstavenia, vernisáže, športové podujatia a pod.

Podľa doby, v ktorej sa uskutočňujú rozlišujeme:

  • doobedňajšie podujatia matiné, pracovné raňajky,
  • popoludňajšie podujatia čaša vína, záhradná party,
  • večerné podujatia banket, koktail, raut, ples.

Podľa pozície rozlišujeme:

  • „standing parties“ účastníci stoja, nemajú priestor pre sedenie,
  • „sitting parties“  účastníci majú presne vyhradené miesto.

Je veľmi dôležité, aby si organizátori, aj pozvaní hostia naštudovali, že pre každý z týchto druhov a typov spoločenských podnikov platia určité pravidlá. Ide o pravidlá a protokol v rozmere typu oblečenia, pohostenia, programu, udalosti, adaptácie interiéru, exteriéru a spoločenského taktu.

Prehľad spoločenských podujatí na Slovensku aj v iných krajinách

  • Pracovné raňajky (petit déjeneur, breakfast) – od 8.00 hod. do 9.00 hod., pracovný obed (déjeuner, lunch, luncheon) – od 13.00 hod. do 14.00 hod., pracovná večera (diner, souper, dinner, supper) – od 20.00 hod., ale aj o 22.00 hod.
  • Čaj o piatej (five o´clock) – zvyčajne sa vyznačuje bohatou ponukou čajov a pochutín (mlieko, med, hustý lekvár, sušienky); príjemným sedením, rozhovormi na komorné témy, v súčasnosti sa ponúka aj káva,čaša vína (coupe de champagne) – od 13.00 hod. do 15.00 hod., coktail (coctail party) od 18.00 hod. (cocktail diner), od 20.00 hod., resp. 21.00 hod. (buffet-diner).
  • Záhradná slávnosť (garden party) popoludní od 17.00 hod. alebo večer od 20.00 hod., koná sa v priestoroch záhrady, preto oblečenie a obuv majú byť primerané tejto udalosti.
  • Raut - malé občerstvenie pred spoločenskou akciou alebo aj pred začatím veľkej recepcie, soiée večerné slávnostné umelecké predstavenie, niekedy spojené s občerstvením po predstavení.
  • Recepcia (réception, reception) dopoludniaod 11.00 hod. do 12.00 hod., poobede od 17.00 hod. do 19.00 hod., večer od 20.00 hod., resp. od 21.00 hod. alebo od 23.00 hod. Ide o významnú spoločenskú príležitosť, ktorá je organizovaná z dôvodov významnej slávnostnej udalosti. Recepcia môže mať niekoľko foriem, ktoré sa líšia hlavne príležitosťou, pri ktorej sa organizujú. V diplomatických a manažérskych kruhoch poznáme dva druhy recepcií. Klasická nemecká recepcia, pri ktorej hostia sedia podľa dôsledne zostaveného zasadacieho poriadku za veľkým dlhým alebo okrúhlym stolom s perfektným aranžovaním. Pri francúzskej recepcii hostia stoja, voľne sa prechádzajú; obsluhujúci personál sa pohybuje medzi hosťami a ponúka občerstvenie. Bufet je na niekoľkých miestach, prinášajú sa jedlá ako ryby, mäsá, salámy, syry, paštéty, šaláty, očká, atď. Nápoje (víno, pivo, džúsy, nealkoholické nápoje, čierna káva, minerálky) sa nachádzajú na zvláštnych stoloch.
  • Matiné – umelecké podujatie, ktoré sa uskutočňuje v dopoludňajších hodinách. Tvorí ho hudobný koncert s uzavretou spoločnosťou, vystúpenia významných osobností, besedy s novinármi, umeleckými kritikmi a pod.
  • Vernisáž umelecké podujatie, ktoré sa uskutočňuje najčastejšie ako otvorenie výstavy výtvarného alebo sochárskeho umenia, beseda s autormi, kritikmi, novinármi, pozvanými hosťami, publikom.
  • Premiéra/derniéra spoločenské stretnutie v divadle. Po divadelnom predstavení na základe pozvánky sa zvyčajne organizuje v salónikoch divadla spoločenské stretnutie s hercami a s tvorivým tímom (režisér, autor, dramaturg, scenárista a pod.). Pripravený je bufet najmä s ľahkým občerstvením a vhodnými nápojmi, medzi ktorými prevládajú biele vína. Rovnaké posedenie možno organizovať pri poslednom dni výstavy alebo pri poslednom divadelnom predstavení naštudovaného druhu, pri derniére.
  • Ples/ples v opere – predstavuje najvyššiu spoločenskú udalosť výsostne spoločenského charakteru spojeným so spoločenským tancom, stolovaním a počúvaním hudby a spevu. Interiéry sú slávnostne vyzdobené, predpísaný je spoločenský protokol v oblasti odevu a stolovania. Plesy boli v minulosti prostriedkom na slávnostné stretávanie sa vyšších spoločenských kruhov, šľachty, neskôr aj meštianskeho i remeselného cechu zvané bály. V dnešnej dobe organizujú plesy mnohé inštitúcie, organizácie, spolky, školy. Stredné školy organizujú maturitné/stužkové plesy, vysokoškolské majú rozmer imatrikulácie alebo plesov zamestnancov univerzít.

(dokončenie v nasledujúcom čísle)

Literatúra:

  1. HLAVČÁKOVÁ, SLAVČÁKOVÁ, S. 2004. Etiketa a protokol, FŹ UK Bratislava. ISBN 80-223-1875-2
  2. SMEKAL, V., BACHRACHOVÁ-SCHELOVÁ, H.  2007. Velký lexikon společenského chování, Praha, Grada. ISBN 9788024715605.
  3. SOROKOVÁ, T. 2008. Fragmenty psychológie. Elfa s. r. o. Košice. ISBN 978-80-8086-083-7.
  4. ŠPAČEK, L. 2017. Moderní etiketa pro každého , Mladá Fronta. 9788020445773.
  5. BAROŠOVÁ, N. 2002. Event marketing ako súčasť korporačnej komunikácie. Dostupné na internete: https://www.sme.sk/c/746347/event-marketing-ako-sucast-korporacnej-komunikacie.html#ixzz5aEMmsrH2.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály