Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Porovnanie príjmov a výdavkov VÚC na zabezpečenie výkonu originálnych kompetencií

Dátum: Rubrika: Financovanie

Príspevok analyzuje príjmy VÚC, najmä z dane z príjmu fyzických osôb ‒ časť, ktorá sa odvíja od počtu obyvateľov VÚC vo veku od 15 – 18 rokov, výdavkov na financovanie originálnych školských kompetencií samosprávnych krajov a  porovnáva ich v jednotlivých rokoch 2008 – 2012.

Kompetencie na úseku školstva boli samosprávnym krajom prenesené od 1. 7. 2002.

  • Pri prenesenom výkone štátnej správy kraj zriaďuje a zrušuje stredné školy (gymnáziá, konzervatóriá, stredné odborné školy) a strediská praktického vyučovania, ktoré sú financované zo štátneho rozpočtu.
  • Pri výkone územnej samosprávy (originálna kompetencia) kraj zriaďuje a zrušuje základné umelecké školy, jazykové školy, okrem jazykových škôl pri základných školách a  školské zariadenia (školské internáty, zariadenia školského stravovania, školské hospodárstva a strediská odbornej praxe, strediská služieb škole a školy v prírode), ktoré sú financované po realizácii projektu fiškálnej decentralizácie od 1. 1. 2005, z vlastných príjmov samosprávnych krajov.

Fiškálna decentralizácia ako súčasť reformy verejnej správy

Na konci 20. storočia dochádza v celom svete vplyvom rôznych faktorov k decentralizačným tendenciám z dôvodu spoločenských a politických vplyvov, rastúcich prvkov demokratizácie spoločnosti a uplatňovania princípu subsidiarity. Ekonomické dôvody vyplývali najmä z krízy verejných financií, ktorú spôsoboval nadmerný rast verejného sektora, rastúci deficit verejných financií a neefektívna činnosť ústredných vlád. Z koncepcie decentralizácie a modernizácie verejnej správy vyplynulo, že pod procesom decentralizácie rozumieme odovzdanie zodpovednosti, právomocí a financií pre zabezpečovanie jasne vymedzených verejných úloh územnej samospráve.

Cieľom reformy verejnej správy bolo posilniť právomoci a nezávislosť územnej samosprávy vykonávanej prostredníctvom samosprávy obcí a vyšších územných celkov a znížiť výdavky na verejnú správu.

Územná samospráva je jednou z významných súčastí usporiadania spoločnosti. Je prvkom verejnej správy, zahŕňa oblasť, ktorej účelom je napĺňanie verejného záujmu. Samospráva predstavuje v rámci štátu moment decentralizácie moci, pretože umožňuje občanom podieľať sa na verejnej moci. Spolu so štátnou správou tvorí samospráva tzv. verejnú správu – t. j. zámernú ľudskú činnosť, ktorej účelom je napĺňanie verejného záujmu (Strecková, Malý, 1998).

Usporiadanie verejnej správy a stupeň jej decentralizácie stanovujú úlohy a funkcie, ktoré územná samospráva ako súčasť verejnej správy plní. Táto skutočnosť sa premieta aj do systému verejných financií, v ktorom je vyjadrená mierou fiškálnej decentralizácie a postavením rozpočtov územnej samosprávy vo verejných rozpočtoch. Fiškálna decentralizácia predstavuje podľa Kozovského (Žárská, Šebová, 2005) nástroj reálneho uplatňovania ekonomickej suverenity samospráv a zároveň optimalizácie daňových a výdavkových rozhodnutí na úrovni územných samospráv s adekvátnou zodpovednosťou za efektívnu alokáciu verejných zdrojov.

Implementácia fiškálnej decentralizácie mala vytvoriť reálne predpoklady pre zvýšenie efektívnosti, transparentnosti a účinnosti celkového fiškálneho systému.

R. A. Musgrave (Žárská, Kozovský, 2008) označuje problém fiškálnej decentralizácie ako „problém priradenia daňových a výdavkových kompetencií rôznym stupňom verejnej správy, pričom stupeň a forma ich priradenia závisí od politickej, ekonomickej a inštitucionálnej situácie krajiny, ako aj od samotnej úlohy samospráv“. Aj keď špecifické aspekty tohto systému sa v kontexte každej krajiny líšia, spoločným motívom fiškálnej decentralizáciepodľa W. Z. Oatesa (Žárská, Kozovský, 2008, s.25) je „existencia potenciálu potrebného na zlepšenie výkonnosti verejného sektora“. „Decentralizácia verejných financií je základom pre správne fungovanie verejných financií a najlepšie využitie verejných prostriedkov a teda najlepšie uspokojenie lokálnych, regionálnych a celoštátnych potrieb“ (Štofková a kol., 2000). Podľa Štofkovej a kol. teória a prax verejných financií súhlasne potvrdzujú, že využitie verejných prostriedkov je tým efektívnejšie, čím tí, ktorí disponujú prostriedkami, sú bližšie k tým, ktorí realizujú verejné úlohy. Vyplýva to z lepšieho poznania potrieb a lepšej alokácii prostriedkov.

Fiškálna decentralizácia sa spustila na Slovensku po vykonaní decentralizácie kompetencií a po spustení daňovej reformy 1. januára 2005. Prechod kompetencií  prebiehal v súlade so zákonom č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov miestnej štátnej správy na obce a vyššie územné celky (tzv. kompetenčný zákon) v čase od januára 2002 do januára 2004.

Kompetenčný zákon definoval pre obce a regionálnu samosprávu v jednotlivých oblastiach, ktoré kompetencie prechádzajú zo štátnej správy na samosprávu (prenesené kompetencie) a ktoré

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály