Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Finančné riadenie škôl a školských zariadení (1.)

Dátum: Rubrika: Financovanie Zo seriálu: Finančné riadenie škôl a školských zariadení

Koniec roka je v znamení schvaľovania rozpočtov obcí a vyšších územných celkov, ktorých súčasťou sú aj rozpočty príjmov a výdavkov škôl a školských zariadení. V aktuálnom príspevku sa budeme venovať problematike financovania škôl a školských zariadení.

Financovanie škôl a školských zariadení upravujú právne predpisy:

  • Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
  • Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  • Nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.

Financovanie škôl a školských zariadení je viaczdrojové. K najvýznamnejším finančným zdrojom možno zaradiť najmä:

  • Prostriedky zo štátneho rozpočtu a to konkrétne z rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva (školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie v zriaďovateľskej pôsobnosti vyšších územných celkov) a z rozpočtovej kapitoly ministersva vnútra (školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ v sídle kraja, obcí, cirkevných a súkromných zriaďovateľov a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ v sídle kraja).
  • Prostriedky z rozpočtov obcí a z rozpočtov vyšších územných celkov (VÚC), prostredníctvom podielových daní (základné umelecké školy, materské školy, jazykové školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, VÚC, cirkevných a súkromných zriaďovateľov).
  • Príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov spojených s hmotnou starostlivosťou v školách a v školských zariadeniach podľa osobitných predpisov a vo vybraných školských zariadeniach príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie.
  • Prostriedky od iných fyzických osôb a právnických osôb za prenájom priestorov a zariadenia škôl alebo školských zariadení v čase, keď sa nevyužívajú na výchovno-vzdelávací proces.

Pravidlá financovania regionálneho školstva zo štátneho rozpočtu určuje zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“). Podrobnosti financovania ďalej upravuje nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 630/2008 Z. z.“).

Školy, verejné materské školy a verejné školské zariadenia používajú finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na financovanie nákladov na mzdy a platy vrátane poistného na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie, príspevku na starobné dôchodkové sporenie, príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, prevádzky, modernizácie učebných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a kompenzačných pomôcok a na riešenie havarijných situácií.

V tejto súvislosti upozorňujeme na nový ods. 7 v § 2 zákona č. 597/2003 Z. z. (novela cit. zákona zákonom č. 81/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z. a o zmene a doplnení zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov), podľa ktorého zriaďovateľ školy je povinný zabezpečiť v školách, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, použitie finančných prostriedkov pridelených zo štátneho rozpočtu vo forme mzdového normatívneho príspevku pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, na financovanie nákladov na mzdy a platy vrátane poistného na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie, príspevku na starobné dôchodkové sporenie, príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie. Tieto finančné prostriedky môže škola vo výnimočných prípadoch použiť na financovanie nákladov na prevádzku, modernizáciu učebných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a kompenzačných pomôcok a na riešenie havarijných situácii len so súhlasom zriaďovateľa školy na návrh riaditeľa školy.

Zo štátneho rozpočtu sa školám, verejným materským školám a verejným školským zariadeniam poskytujú normatívne a nenormatívne finančné prostriedky a to podľa zákona č. 597/2003 Z. z.

Normatívne financovanie regionálneho školstva

Normatívne finančné prostriedky ako prostriedky zo štátneho rozpočtu sú účelovo určené na financovanie nákladov na mzdy a platy vrátane poistného na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie, príspevku na DDP a príspevku na starobné dôchodkové sporenie, prevádzky, modernizácie učebných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a kompenzačných pomôcok a na riešenie havarijných situácií.

Od 1. januára 2013 robí výpočet normatívnych aj nenormatívnych finančných prostriedkov pre školy všetkých zriaďovateľov ministerstvo školstva.Toto ministerstvo priamo poskytuje finančné prostriedky školám v zriaďovateľskej pôsobnosti VÚC prostredníctvom jednotlivých VÚC. Školám v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, cirkevných a súkromných zriaďovateľov a školám v zriaďovateľskej pôsobnosti OÚ v sídle kraja poskytuje finančné prostriedky ministerstvo vnútra prostredníctvom OÚ v sídle kraja a prostredníctvom jednotlivých zriaďovateľov týchto škôl.

Normatívne finančné prostriedky ministerstvo školstva rozdelí na časť finančných prostriedkov určenú na normované ročné náklady na mzdy a platy vrátane poistného a príspevku zamestnávateľa do poisťovní zamestnancov a výchovno-vzdelávací proces a na prevádzku školy (ďalej len „prevádzkové náklady“).

Mzdový normatív – vyjadruje normované ročné náklady na mzdy a platy vrátane poistného a príspevku zamestnávateľa do poisťovní zamestnancov, ktorí zabezpečujú výchovno-vzdelávací proces a zamestnancov, ktorí zabezpečujú prevádzku školy, pripadajúce na jedného žiaka.

Určuje sa v závislosti od druhu školy, typu školy, zaradenia pedagogických zamestnancov do platových a pracovných tried, vrátane kreditových príplatkov, personálnej náročnosti študijného odboru alebo učebného odboru, formy štúdia a vyučovacieho jazyka. Pri určovaní normatívu pre základné školy sa zohľadňuje aj veľkosť školy.

Mzdový normatív pre školu sa vypočíta ako súčin základného mzdového normatívu, ktorý sa určí ako podiel objemu finančných prostriedkov určeného na osobné náklady a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti a koeficientu kvalifikačnej štruktúry pedagogických zamestnancov, koeficientu personálnej náročnosti prislúchajúceho kategórii škôl, do ktorej škola patrí.

Prevádzkový normatív – vyjadruje normované ročné náklady na výchovno-vzdelávací proces a prevádzku školy bez osobných nákladov pripadajúcich na jedného žiaka.

Určuje sa v závislosti od druhu školy, typu školy, ekonomickej náročnosti študijného odboru alebo učebného odboru, formy štúdia, vyučovacieho jazyka a teplotných podmienok v mieste školy. Prevádzkový normatív je súčtom normatívu na teplo, normatívu na prevádzku okrem tepla, normatívu na výchovno-vzdelávací proces a normatívu na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov. Finančné prostriedky na výchovno-vzdelávací proces predstavujú 15 % finančných prostriedkov určených na prevádzkové náklady. Finančné prostriedky na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov sú určené vo výške 1,5 % z objemu finančných prostriedkov určených na osobné náklady. V objeme finančných prostriedkov na teplo sa zohľadňujú priemerné výdavky na teplo za predchádzajúce tri skončené kalendárne roky a predstavujú cca 50 % finančných prostriedkov určených na prevádzkové náklady. Finančné prostriedky na prevádzku okrem tepla sú určené ako zostatok finančných prostriedkov na prevádzkové náklady po odpočítaní finančných prostriedkov na teplo, finančných prostriedkov na výchovno-vzdelávací proces a finančných prostriedkov na ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov.

Na základe počtov žiakov jednotlivých škôl a normatívov pre konkrétne kategórie škôl sa vypočítajú normatívne príspevky pre školy na kalendárny rok. Normatívny príspevok pre školu na kalendárny rok sa skladá z normatívneho príspevku pre školu na bežný školský rok a normatívneho príspevku pre školu na nový školský rok. Normatívny príspevok pre školu na bežný školský rok sa určí ako dve tretiny súčinu normatívu a počtu žiakov školy v školskom roku, ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku. Normatívny príspevok pre školu na nový š

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály