Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Rozmanité chápanie inkluzívneho vzdelávania (1.)

Dátum: Rubrika: Inklúzia Zo seriálu: Rozmanité chápanie inkluzívneho vzdelávania

Článok poskytuje úvodnú diskurz o nových rozmeroch inkluzívneho vzdelávania optikou humanistickej psychológie. Zameriava sa na rozmanité chápania tohto pojmu v snahe priniesť do inkluzívnej pedagogiky a psychológie nový diskurz v prepojení na pojmy, ako je demokracia, participácia, podpora potrieb každého človeka v školskom prostredí, nielen v zameraní na dieťa. Upozorňuje na potrebu posunu vzdelávania od napĺňania nižších D-potrieb smerom k rastovým  B-potrebám, od moci nad druhými k moci s druhými. Článok dopĺňa aj ľudsko-právny kontext inklúzie o teóriu humanistickej psychológie, ponúka odvolávky na historické aspekty vývoja inklúzie, ale aj praktické dlhoročné skúsenosti autora v praxi učiteľa na základnej škole.

Inkluzívne vzdelávanie napojené na pojem inklúzia vychádza tradične z latinského neurčitku includere (in - claudere), čo znamená obkolesiť, uzavrieť, prekaziť. Predložka „in“ evokuje uzavretie dovnútra. Angličtina pojem inclusion posúva do roviny začlenenia dovnútra. V slovenčine ale návrat k pôvodnému názvu veľmi nepomôže, pretože tento pojem sa významne vyvíja. Dnes predstavuje skôr to najlepšie v kvalite a humánnosti vzdelávania.

V 80. rokoch pojem inklúzie prichádzal ako reakcia na rasovú diskrimináciu, chudobu, vylučovanie osôb so zdravotným postihnutím zo spoločenského života a vzdelávania. Neskôr  sa spájal s rešpektom k rozmanitosti ľudí. Historicky nemožno zabudnúť ani na skúsenosť ľudstva so svetovou vojnou, násilím, terorizmom, zneužívaním moci, a odpoveďou v podobe posilňovanie ľudských práv a demokracie. Ako ľudstvo dozrievalo k humanizmu, tak sa aj kvalita vzdelávania v jednotlivých krajinách etablovala a vyvíjala.

  • Používanie spojenia inkluzívne vzdelávanie v 80-rokoch vychádza najmä zo snahy a postupnej iniciatívy začleňovať do vzdelávania (v širšom kontexte aj do spoločnosti a pracovného života) aj deti/ľudí so zdravotným či sociálnym znevýhodnením (porov. Lechta a kol., 2010).
  • Od 40. rokov sa postupne etablovala v americkej spoločnosti humanistická psychológia, ktorá sa od 60. rokov implementovala aj do vzdelávania. Nezabúdajúc na Komenského i Montessori môžeme povedať, že práve humanistická psychológia  podporila  humanistické smery v pedagogike a našla priestor pre vytvorenie inkluzívnych modelov vzdelávania v rôznych podobách (Montessori, 2017; Maslow, 2014; Rogers, 2015; Rosenberg, 2012; porov. aj Lang – Berberichová, 1998; Downey, 2008; Nováčková – Nevolová, 2020; Horňáková, 2014; Gajdošová – Heréniová, 2002).

Boj proti diskriminácii i budovanie humanistickej psychológie sa v 80-rokoch stretli a vzájomne sa dopĺňali.

Ak chceme skutočne pochopiť inkluzívne vzdelávanie potrebujeme prijať zraniteľnosť človeka a jeho limity a zároveň  sa na neho pozerať pohľadom možného rozvoja až k dosiahnutiu  sebaaktualizácie.

O prvom aspekte – integrácie skupiny detí do vzdelávania – sa už veľa v súvislosti s inkluzívnym vzdelávaním napísalo, pre komplexnosť  treba doplniť  myšlienky a prínos humanistickej psychológie.

Pyramída inkluzívneho vzdelávania

Pre lepšie priblíženie rozmanitého chápania inkluzívneho vzdelávania, pričom nejde o ich vzájomné vylúčenie alebo popretie, ukážeme, ako sa vzájomne predchádzajú, dopĺňajú a vyrastajú zo seba. Pomôžeme si Maslowovou pyramídou (2014), v ktorej jednotlivé úrovne potrieb vedú k stále vyššiemu poschodiu, pričom ani v najvyššom stupni neprestávajú byť dôležité tie nižšie. Na druhej strane, nedostať sa na najvyššie poschodia, znamená živoriť.

Schéma 1: Pyramída inkluzívneho vzdelávania

 

Schéma poukazuje na postupné napĺňanie rozvoja inkluzívneho vzdelávania v školskom prostredí. Podobne ako pri Maslowovej pyramíde aj tu platí, že jednotlivé úrovne sa vzájomne dopĺňajú a nadväzujú. Maslow (2014) i Frankl (2006) zdôrazňovali, že nie je nevyhnutné pre napĺňanie vyšších potrieb dosahovať vždy plné naplnenie tých nižších. Aj pre inkluzívne vzdelávanie by z toho mohlo plynúť, že na dosahovanie sebaaktualizácie v slobode a zodpovednosti (Rogers, 2015) nie je nevyhnutné odstrániť všetky bariéry a zabezpečiť najvyššiu úroveň materiálnych potrieb v školách pre deti a učiteľov (porov. aj Horňáková, 2014). Nižšie zložky pomáhajú redukovať predovšetkým napätie, ktoré sa opakuje, lebo prichádzajú nové limity a bariéry vo vývine a interakcii človeka s prostredím. Nakoniec isté napätie môže byť pre vyšší rast aj podnecujúce. Inkluzívne vzdelávanie možno potom chápať oveľa širšie.

Je to cesta, na ktorej človek (dieťa,

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály