Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Kognitívna prítomnosť

Dátum: Rubrika: Kultúra školy

Kognitívna prítomnosť je jeden z fenoménov, ktorý je dôležitý pri kritickom a morálnom usudzovaní. Vzťahuje sa na rozsah, v akom sú učiaci sa schopní konštruovať a potvrdzovať význam učiva prostredníctvom neustálej reflexie a diskurzu. Rozhodujúca je autoregulácia žiaka nielen vo vzťahu k jeho úspechu, ale aj vo vzťahu k efektívnemu využívaniu času a účasti na učení. Autoregulácia ako samo generované myslenie, pocity a správanie, ktoré sú orientované na dosahovanie cieľov vo vzdelávaní, podporujú autonómiu jedinca.

Každý pedagóg má ideálnu predstavu o priebehu vyučovania. Ak sme na vyučovaní prezenčne, máme relatívne prehľad o tom, „kto je prítomný“ a „kto potrebuje byť motivovaný“. Do vyučovacieho priestoru často vstupujú premenné, ktoré ho ovplyvňujú – rôznorodý súbor učebných schopností žiakov, emocionálne problémy, motivácia, nedisciplína vrátane používania mobilov na súkromné účely a pod. Pandemické opatrenia a nimi preferované online vyučovanie ešte viac podporili duševnú neprítomnosť žiakov na dianí vo vyučovacom online priestore.

S exponenciálnym nárastom výskumu a praxe online vzdelávania za posledné dve desaťročia vzrástol záujem o sociálno-kognitívne pohľady na učenie a uľahčenie interakcie založenej na spolupráci (Park, H., Shea, P., 2020). Kognitívna prítomnosť je dôležitým ukazovateľom kvality online vzdelávania, pretože pozostáva z autentických prístupov založených na kolaboratívnom vytváraní vedomostí v online prostredí (Garrison, D. R., 2017). Je to základný prvok rámca Community of Inquiry (CoI), ktorý má usmerňovať používanie online vzdelávacích prostredí na podporu sociálneho konštruktivistického prístupu k učeniu. Kognitívna prítomnosť použitá ako riadený model je určená na dosiahnutie učenia konštruktívnym spôsobom. Tento rámec vychádza z filozofie J. Deweya (1933) a sociálneho konštruktivizmu L. S. Vygotského (1970). D. R. Garrison (2017) na dosiahnutie efektivity odporúča interakciu troch vzájomne závislých prvkov: kognitívnej, sociálnej a vyučovacej prítomnosti. Kognitívna prítomnosť sa zameriava na proces učenia, prítomnosť na vyučovaní na uľahčenie bádania a sociálna prítomnosť podporuje spoluprácu pri učení.

Kognitívna prítomnosť a jej súčastí

Kognitívna prítomnosť je pojem, ktorý znamená mieru, do akej sú žiaci schopní konštruovať a potvrdiť význam učiva prostredníctvom reflexie a diskurzu. Je definovaná ako štvorstupňový proces praktického skúmania: spúšťač, skúmanie, integrácia, riešenie (pozri Obr. 1; Garrison, D. R., 2001; Boston, D. et al., 2010, s. 69). Prítomnosť a angažovanosť pedagóga so žiakmi je najvýznamnejšou premennou efektívnosti, spokojnosti vyučovania a učenia sa. Prítomnosť znamená jednoducho „byť tam“.

Kognitívna prítomnosť sa najpriamejšie zameriava na požadované vzdelávacie výsledky edukačných skúseností, ale je rozumné začať výučbu s dôrazom na sociálnu prítomnosť, aby sa vybudoval pocit dôvery a komunity.

Sociálna prítomnosť – Jedným z najlepších spôsobov ako spustiť online kurz, je plánovať spoločenskú prítomnosť. Sociálna prítomnosť sa dosahuje tak, že vyučujúci a študenti premietajú svoje osobné charakteristiky do diskusie, takže sa z nich stanú skutoční ľudia (Garrison, R. D., Anderson, T., Archer, W., 2000, s. 89). Zdieľanie osobných charakteristík podporuje proces budovania dôvery na sociálnej úrovni, čím sa vytvára základ kognitívnej dôvery potrebnej na otvorenú diskusiu. Počiatočné zoznámenie sa s príspevkami a sprievodnými postrehmi o bežných alebo podobných skúsenostiach, ako sú rodiny, zázemie, pracovné skúsenosti, domáce zvieratá a obľúbené nápoje, jedlo a hudba, vytvárajú spojenie s komunitou. Spoločenské spoznávanie sa prostredníctvom zdieľania, vyjadrenia pocitov a perspektív pomáha žiakom rýchlo prejsť ku kognitívnej komunite a spájaniu. Žiaci chcú okrem svojich úloh poznať svojich učiteľov aj ako ľudí. Majú radi a ocenia spoznávanie učiteľov, ktorí sú ľuďmi so zaujímavými príbehmi, skúsenosťami a náročnými nápadmi.

Silná spoločenská prítomnosť vytvára atmosféru dôvery, prostredie pohodlia a bezpečného riskovania. Tento základ robí žiakov pripravených na našu vyučovaciu a kognitívnu prítomnosť.

Učiteľská prítomnosť – je práca, ktorá sa vykonáva pred a počas kurzu. Prítomnosť výučby v online kurze pozostáva z dvoch hlavných kategórií smerovania výučby. Obsahuje všetky materiály kurzu, ktoré sú pripravené pred začiatkom kurzu, napr. sylabus, úvody pojmov, výber čítania a diskusie, zadania, plány hodnotenia a bibliografia požadovaných a odporúčaných zdrojov; všetko monitorovanie, mentoring, spochybňovanie a formovanie rastúcich vedomostí konkrétnych žiakov v kurze. Prítomnosť učiteľa sa prejavuje v materiáloch a dizajne kurzu. Prejavuje vo všetkom, čo robí, aby viedol, podporoval a formoval skúsenosti žiakov.

Správanie, ktoré podporuje efektívnu prítomnosť vo vyučovaní, zahŕňa stanovenie jasných očakávaní a poskytovanie podporného vedenia, vždy s cieľom dosiahnuť stanovené ciele kurzu.

Prvá kategória prítomnosti

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály