Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Etický kódex a sebareflexia vedúceho zamestnanca

Dátum: Rubrika: Kultúra školy

Etický kódex a sebareflexia vedúceho zamestnanca sú dôležité nástroje pre zabezpečenie etickej a profesionálnej správy v pracovnom prostredí. Etický kódex by mal obsahovať základné zásady správania a normy, ktoré by mali byť dodržiavané v rámci školy, resp. školského zariadenia. Sebareflexia v tomto kontexte by mala zahŕňať neustále sledovanie a zhodnotenie vlastného správania, aby sa zabezpečilo dodržiavanie etických noriem a bolo možné identifikovať a riešiť prípadné problémy.

Etický rozmer pedagogického pôsobenia je predstavený ako ochrana najvyšších ľudských hodnôt, dôstojnosti človeka a slobody na ceste za vzdelaním v duchu demokratických a kultúrnych princípov zakotvených v Ústave Slovenskej republiky a právnom poriadku Slovenskej republiky.

Podľa Etického kódexu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „etický kódex“) každý pedagogický alebo odborný zamestnanec má byť morálnou a odbornou autoritou, má dbať na dôstojnosť svojho postavenia v škole, v komunite a v spoločnosti. Ide o základné morálne princípy, ktoré by mal tento zamestnanec dodržiavať vo vzťahu k sebe, ostatným zamestnancom školy, žiakom, zákonným zástupcom žiaka a k verejnosti ako takej.

Etický kódex v školskom prostredí

Dodržiavanie etického kódexu, morálnych hodnôt, na ktorých je založený, je akýmsi morálnym zrkadlom školy. V jeho odraze pozorujeme život školy – ako tento „organizmus a jeho jednotlivé časti“ fungujú, navzájom spolupracujú, ako sa ovplyvňujú, čo nové vytvárajú a prinášajú pre školskú komunitu a spoločnosť. Hlavou tohto organizmu je manažment školy, ktorý má byť vzorom, spolutvorcom, sprievodcom a dohliadačom pri uvádzaní etického kódexu do každodenného života školy.

Profesionalita manažmentu v riadení má bezvýhradne vychádzať z morálnych hodnôt, ktoré sa prejavujú v jeho správaní, názoroch a postojoch.

Ide o prijatie osobného morálneho záväzku pri pracovnom výkone, ale aj mimo neho. Etický kódex sa tak stáva neodmysliteľnou súčasťou kultúry školy. Jeho zavádzanie predpokladá intenzívnejšiu zaangažovanosť jednotlivých zamestnancov v prijatí etických hodnôt a stotožnenia sa s nimi. Prioritnou úlohou vedenia školy je teda vytváranie podmienok, aby etický kódex bol realizovateľný.

Atribúty etického kódexu pedagogického zamestnanca

Etický kódex definuje vzťah pedagogického zamestnanca k sebe samému, ku kolegom, k žiakom, ku škole a k verejnosti. Uvádza nasledovné atribúty profesionálneho prístupu:

  • sebapoznanie, etické zmýšľanie, byť morálnou a odbornou autoritou, vzorom pre spoločnosť,
  • ľudskosť, empatia, kompetentnosť, rešpektovanie slobody, objektívnosť, spravodlivosť, kritické myslenie,
  • rešpektovanie psychickej a fyzickej autonómie i jedinečnosti kolegov pri výkone pracovnej činnosti,
  • kolegialita, utváranie spolupracujúceho spoločenstva, potreba tímovej práce vo výchove a vzdelávaní,
  • dbanie na stratégie a zámery školy pri napĺňaní svojich cieľov,
  • dodržiavanie princípov etickej komunikácie, otvorenosť, úprimnosť, aktívne hľadanie riešení v problémových situáciách, zodpovedné správanie, neprenášať následky svojho zlyhania na kolegov,
  • aplikovanie kompetencií v rámci základných etických princípov a pravidiel v oblasti vzťahov – s rodinami žiakov, kolegami, kontrolnými orgánmi,
  • schopnosť objasniť, zdôvodniť a niesť zodpovednosť za svoje pracovné postupy,
  • rešpektovanie osobitosti každého žiaka, prihliadanie na jeho špecifické výchovno-vzdelávacie potreby,
  • odmietanie všetkých foriem diskriminácie či správania, ktoré by mohlo spôsobiť druhým ujmu,
  • ochrana cti, dôstojnosti a súkromia svojho i svojich kolegov, žiakov, zákonných zástupcov a zástupcov zariadení,
  • obozretné nakladanie s dôvernými informáciami (zachovanie mlčanlivosti),
  • čestné prezentovanie svojho postavenia (nezneužije ho na manipuláciu a osobný prospech),
  • všímanie si a netolerovanie neetického správania (zákonnými prostriedkami podniká aktívne kroky k jeho náprave),
  • empatia, aktivita, profesionalita v procese tvorby klímy v škole.

Manažment školy zohráva neodmysliteľnú úlohu pri ovplyvňovaní etického prostredia v škole. Preto jeho dôležitou úlohou je riadiť sa kľúčovými etickými princípmi a eliminovať neetické správanie.

Podľa Remišovej (In Bojnák, 2019) medzi základné etické princípy patrí:

  • princíp „neškoď iným“ – čo nechceš, aby iní robili tebe, nerob ani ty im,
  • princíp čestnosti,
  • princíp spravodlivosti,
  • princíp zodpovednosti,
  • princíp rešpektovania základných ľudských práv – zákaz diskriminácie, príp. iných prejavov intolerancie vychádzajúcich zo socioekonomických, náboženských, národnostných či iných odlišností v školskom prostredí,
  • princíp participácie na spoločenskom dobre – všetky normy majú viesť k blahu spoločnosti.

Hodnotenie etického správania

Každý školský rok nám prináša nový sled udalostí školy, nových žiakov, okolnosti, vzťahy. Ocitáme sa v situáciách, v ktorých sa konfrontujeme sami so se

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály