Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov

Dátum: Rubrika: Legislatíva

Zámerom príspevku je oboznámenie sa so základnými atribútmi profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Analyzujeme plán profesijného rozvoja a profesijných štandardov podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 

Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon č. 138/2019 Z. z.“) prináša zmeny v oblasti vzdelávania a osobného rozvoja zamestnancov aj ich celoživotného vzdelávania. Prináša systémové plánovanie vzdelávania, definuje nové pojmy, napr. profesijný rozvoj, profesijné štandardy, profesijné kompetencie, príplatok za profesijný rozvoja pod.Profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov definuje § 3 ods. g) zákona č. 138/2019 Z. z. Podrobnosti je vhodné upraviť v pracovnom poriadku zamestnávateľa, či v inom vnútornom predpise.

Podľa § 40 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. je profesijný rozvoj proces:

  • a) prehlbovania, zdokonaľovania a rozširovania profesijných kompetencií,
  • b) získavania profesijných kompetencií na výkon špecializovaných činností alebo na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo výkon činnosti vedúceho odborného zamestnanca,
  • c) získavania profesijných kompetencií vyššieho kariérového stupňa,
  • d) overovania profesijných kompetencií na zaradenie do vyššieho kariérového stupňa,
  • e) získavania vzdelania na splnenie kvalifikačných predpokladov na výkon ďalšej pracovnej činnosti alebo
  • f) využívania a hodnotenia získaných profesijných kompetencií.

Profesijný rozvoj sa uskutočňuje podľa profesijných štandardov a v zhode so súčasným vedeckým poznaním, odbornými a spoločenskými požiadavkami na výkon pracovnej činnosti. Uskutočňuje sa prostredníctvom vzdelávania, tvorivej činnosti súvisiacej s výkonom pracovnej činnosti, najmä vedeckej, výskumnej, publikačnej alebo umeleckej činnosti, sebavzdelávania a výkonu pracovnej činnosti, absolvovania odbornej stáže zameranej na inovovanie profesijných kompetencií.

Plán profesijného rozvoja

Profesijný rozvoj sa riadi podľa plánu profesijného rozvoja (§ 40 ods. 4 zákona č. 138/2019 Z. z.) avyplýva zo zamerania školy, školského zariadenia, resp. zariadenia sociálnej pomoci (ďalej len „škola“). Plán profesijného rozvoja vydáva riaditeľ po prerokovaní so zriaďovateľom, zástupcami zamestnancov, v pedagogickej rade, ak je zriadená. Ide o odborný dokument, preto ho prerokovávame so zástupcami zamestnancov, ktorí ho ale neschvaľujú. Podľa § 40 odseku 5: „Na základe plánu profesijného rozvoja vydáva riaditeľ ročný plán vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „ročný plán vzdelávania“); v zariadeniach sociálnej pomoci ročný plán vzdelávania vydáva riaditeľ zariadenia sociálnej pomoci. Ročný plán vzdelávania možno počas jeho platnosti dopĺňať a meniť v súlade s aktuálnymi možnosťami a potrebamiškoly, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci“, Zákon definuje plán profesijného rozvoja [§ 37 ods. 5 písm. b)] ako štvorročný plán: „Vedúci predmetovej komisie, vedúci vzdelávacej oblasti, vedúci metodického združenia, vedúci študijného odboru alebo vedúci záujmovej oblasti sa podieľa na vypracovaní návrhu štvorročného plánu profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov“.

Zákon ukladá povinnosť riaditeľom vypracovať ročný plán vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov podľa vypracovaného plánu profesijného rozvoja. Plán možno počas jeho platnosti dopĺňať a meniť podľa aktuálnych možností a potrieb školy. Podľa § 40 písm. e) ods. 1 majú zamestnávatelia možnosť zahrnúť do plánu profesijného rozvoja aj kvalifikačné vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov (napr. rozširujúce štúdiá), čo môžu privítať ako spôsob zvyšovania odbornosti vyučovania a riadenie kvalifikovanosti.

Profesijný štandard

Pedagogickí a odborní zamestnanci vykonávajú v školách rôzne druhy činností rôznorodého zamerania, čo má zásadný vplyv na širokú diferenciáciu profesijných kompetencií v rámci profesijného štandardu. Podľa § 41

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály