Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Cesta k inkluzívnemu vzdelávaniu v školách

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie

Súčasné výsledky vývinu pedagogických názorov na edukáciu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú charakteristické presvedčením, že výchova a vzdelávanie má mať inkluzívny charakter. Ak by sme sa naozaj riadili myšlienkami J. A. Komenského, potom by problém inklúzie už dávno nebol problémom. Treba zdôrazniť, že odborná pedagogická verejnosť, ale aj politická a spoločenská atmosféra nie je v tejto téme celkom jednotná.

„Škola je dielňou ľudskosti“ /J.A. Komenský/ ... a preto patrí všetkým deťom bez rozdielu!

Je inklúzia ilúziou?

Názory, aj vývin detailnejšieho poznávania problematiky inklúzie v školskom systéme Slovenskej republiky sa pomerne rýchlo menia. Téma svojim rozsahom a významom presahuje rámec školstva a školskej politiky. Stáva sa vecou verejnou, na verejnej mienke podstatne závislou a ňou determinovanou. Pozitívnym javom je, že sa téma inklúzie v našich školách po desaťročiach segregovaného školstva stáva aktuálnou, a to najmä vďaka národným projektom financovaným z európskych fondov. V procese skutočnej realizácie prechodu od segregovaného školstva k inkluzívnemu modelu je však nevyhnutný celoplošný záujem, kde dominantnú úlohu musí zohrávať štát a jeho inštitúcie, predovšetkým Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „ministerstvo školstva“), zriaďovatelia základných škôl, teda mestá a obce – štátna a verejná správa. Ich nečinnosťou sa fenomén segregovaného školstva u nás domestifikoval.

Výskumy a zistenia

Z výskumu realizovaného doc. A. Petrasovou z Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity (Rocepo, 2012) vyplynulo, že pri zabezpečovaní bezpečného prostredia žiakov z marginalizovaných rómskych komunít (ďalej len „MRK“): „...v 44,44 % bola pozorovaná výrazná prevaha negatív. Učitelia málo alebo takmer vôbec nereflektovali prítomnosť žiakov z MRK. V prevahe boli poznatky rešpektujúce majoritné kultúrne prostredie a na nedostatky žiakov sa poukazovalo v dôsledku ich príchodu z iného prostredia. Ani v nultých ročníkoch, kde zastúpenie rómskych žiakov dosahovalo skoro 100 %, sa nepreukázal rozvoj prvkov tradícií a materinského jazyka žiakov z MRK. V triede neboli žiadne knihy pre žiakov, ani učebné texty, či listy odrážajúce oblasť života v marginalizovaných rómskych komunitách. Nástenky neobsahovali materiály zaujímavé a podnetné pre túto skupinu žiakov. Učitelia v triedach s nižším počtom žiakov z MRK (20 % – 40 %) sa snažili vytvárať pozitívne vzťahy medzi žiakmi navzájom, dbali na to, aby si žiaci navzájom pomáhali a tolerovali sa, či už pri práci alebo pri vyslovovaní vlastných názorov. Paradoxne tento jav chýbal v triede so 100 % zastúpením žiakov z MRK, kde učiteľ robil rozdiely medzi žiakmi a prezentoval to aj verbálne. Niektorí učitelia primárneho vzdelávania dokázali povzbudzovať rómskych žiakov k lepším výkonom a v prípade náznakov diskriminácie ju úspešne eliminovali spoločnou diskusiou o vyskytnutom probléme poukazovním na iný vhodný príklad, a jeho riešenia.“

Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., Souralová, A. v knihe Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti (2015) v 2. kapitole pod názvom „Nepřekonatel

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály