Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Prechod na elektronickú triednu knihu

Dátum: Rubrika: Príklady z praxe

Ľudia vnímajú zmeny veľmi citlivo. Keď sa zavádza zmena, vždy musíme mať na zreteli rôzne faktory a zvoliť vhodnú komunikačnú stratégiu, aby sme získali podporu, aby sme plánované zmeny vedeli uskutočniť čo najefektívnejšie. Platí to aj pri zmene typu triednej knihy z papierovej tlačenej podoby na elektronickú. V príspevku sa venujeme efektívnej komunikácii pri zmene typu triednych kníh. Opierame sa o skúsenosť z praxe.

Zdôvodnenie zmeny triednej dokumentácie na elektronickú formu

Byrokracia a administrácia v školstve je enormná. Pokusy niektorých vlád, resp. ministrov školstva o debyrokratizáciu nenaplnili očakávania. Triedni učitelia vnímajú, že administratívna činnosť ich práce ide na úkor kvality pedagogickej práce – minimálne z časového hľadiska. Aj keď nie je možné odstrániť administratívnu časť práce učiteľa, môžeme si ju uľahčiť napríklad tak, že ju začneme využívať v elektronickej forme. Treba si však pripustiť, že pedagógovia vnímajú digitálne technológie rôzne a nie všetci budú prijímať zmeny s úprimným nadšením.

K príprave na prezentáciu vízie prechodu z papierovej na elektronickú triednu knihu si možno urobiť SWOT analýzu, ktorá nám pomôže pripraviť sa na lepšiu argumentáciu, prečo je zmena potrebná. Ukáže nám cestu, ako túto zmenu komunikovať smerom ku kolegom. Ktoré pozitíva treba vyzdvihnúť, aké oprávnené obavy môžu kolegovia mať.

Príklad: SWOT analýza zmeny pedagogickej dokumentácie na elektronickú

Silné stránky (S)

Slabé stránky (W)

  • šetrenie času pri zapisovaní učiva
  • šetrenie času pri zapisovaní chýbajúcich
  • jednoduchá oprava chýb
  • efektívna a rýchla komunikácia so zákonnými zástupcami a žiakmi
  • efektívna a rýchla komunikácia s kolegami
  • počítačová výbava v hlavnej budove školy
  • minimalizácia chybovosti
  • čiastočná znalosť elektronického prostredia EduPage
  • pokrytie školy sieťou wifi
  • podpora celého vedenia školy
  • funguje aj v mobilnom telefóne
  • netreba nosiť papierové triedne knihy do inej triedy/skupiny počas vyučovania
  • slabá počítačová výbava na externých pracoviskách
  • neskúsenosť s danou problematikou zo strany učiteľov
  • pomalšie zvykanie na nové veci
  • nie každý učiteľ má smartfón

Príležitosti (O)

Ohrozenia (T)

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály