Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Didaktická kooperácia a diferencované vyučovanie ako aktualita súčasnosti

Dátum: Rubrika: Reflexie, návrhy, odporúčania Zo seriálu: Teória vyučovania

Školský rok 2020/2021 bude v porovnaní s desiatkami predchádzajúcich rokov zásadne iný. Žiaci zasadnú do školských lavíc po polročnej prestávke Napriek tomu, že vyučovanie sa realizovalo online, situácie významne poznačí vedomosti žiakov a v niektorých prípadoch aj ich postoje ku škole. Cieľom predmetného príspevku nie je uvažovanie o viacerých aspektoch uvedeného obdobia. Článok má  predovšetkým motivačný charakter a ponúka  zamyslenie sa nad tým, ako sa čo najskôr a bez stresov učiteľov aj žiakov vyrovnať so vzniknutou situáciou.

Písať o tom, čo školám, učiteľom a žiakom prinieslo alebo vzalo obdobie COVID 19 by bolo na dlhý článok. Nemusel by byť len pesimistický, pretože viacerí učitelia sa presvedčili aj o skrytých rezervách žiakov. Počas koronapandémie sme zaznamenali vyjadrenia učiteľov o tom, že mnohí ich presvedčili o záujme o učenie, ale aj o tvorivosti, ktorú u niektorých žiakov nepredpokladali. Tak či onak, uplynulé obdobie nás uistilo, že v edukácii máme viaceré skryté rezervy. Ukázalo sa, že aj v obsahu vzdelania možno robiť úpravy a zbaviť sa nadbytočného učiva. Nejeden učiteľ zistil, že ak z obsahu menej podstatné učivo vynechá, nijako neohrozí vedomostnú úroveň žiakov a ich ďalšie učenie sa. Aj MŠVVaŠ SR avizuje postupné zmeny a úpravy v obsahu vzdelania. Tie vychádzajú aj z viacročných skúseností odborníkov, ale aj samotných učiteľov volajúcich po úprave obsahu vzdelania.

Ako sa budú učitelia vyrovnávať s jestvujúcimi rozdielmi po období pandémie?  

Vychádzame z predpokladu, že žiaci prídu do škôl s chýbajúcimi vedomosťami a aj s rôznou úrovňou vedomostí. Vo všetkých ročníkoch a aj v predmetoch sú obsahy učiva, ktoré nemožno preskočiť alebo vynechať. Mohlo by sa to negatívne prejaviť neskôr pri učení sa nadväzujúceho učiva. Isté je, že takéto učivo bude treba žiakov doučiť. Pri tomto odporúčaní sa dostávame k mimoriadne významnej a aj náročnej didaktickej úlohe učiteľov a škôl. Doúčanie však nesmie vyústiť do neprimerané zvýšených nárokov na žiakov, napr. učenie sa poučiek, pravidiel, zákonitostí, zvýšenými domácimi úlohami atď.

Doúčanie po návrate žiakov do škôl vnímame ako mimoriadne premyslenú didaktickú prácu s obsahom učiva, jeho pretváranie, preskupovanie, spájanie a pod.

Ak zvykneme hovoriť, že práca učiteľa je „veľké majstrovstvo“, potom sa musí prejaviť práve v nasledujúcich mesiacoch. Nezastierame, že je to náročná úloha vyžadujúca si tvorivú prácu učiteľa a využívanie rôznych koncepcií vyučovania, ich častí a rôzneho kombinovania. Zaznamenali sme, že MŠVVaŠ SR (ďalej len „ministerstvo“) nehodlá žiadnymi nariadeniami a príkazmi školám a učiteľom určovať, čo majú v učive vynechať, čo musia naučiť, dokedy sa musia vyrovnať so vzniknutou situáciou a pod. Môžu sa k tomu objaviť rôzne názory. Javí sa však ako vhodnejšie a motivujúcejšie, ak školám a učiteľom je ponúkaný priestor pre ich nápaditosť, iniciatívu a tvorivosť. Dokumenty predpisujúce obsah učiva a vzdelávacie štandardy predpisujú, čo má žiak vedieť. Treba nájsť k tomu vhodné metódy a formy.

Metodické združenia a predmetové komisie musia v didakticko-obsahovej stránke zmien zohrávať mimoriadne dôležitú didaktickú úlohu.Ich význam musí spočívať v tom, aby obsahovo upravili predmety pre prvé mesiace tak, aby sa ich obsahy vzájomne dopĺňali, správne didakticky prelínali, primerane opakovali a najmä aplikovali na ten či onen predmet a pod. Vyjadríme to menej odborne, ale azda výstižnejšie,učitelia si musia výučbou predmetov navzájom pomáhať. Mimoriadne inšpirujúce môže byť integrované tematické vyučovanie, ale aj problémové, skupinové, projektové, diferencované vyučovanie a viaceré ďalšie metódy, formy alebo koncepcie vyučovania.

Učitelia musia v obsahoch predmetov nájsť to, čo ich spája, čo možno odučiť v dobrej didaktickej kooperácii s kolegami príbuzných predmetov a k tomu nájsť adekvátne edukačné prístupy.

Online vyučovanie ukázalo aj isté skryté schopnosti žiakov. Tie bude vhodné využívať aj v bežnom vyučovaní, pričom treba žiakom viac umožňovať skupinovo-problémovú prácu, riešenie projektov a pod. Práve tieto vyučovacie prístupy sú

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk