Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Kľúčové slovo didaktika


Aplikácia poznatkov neurodidaktiky vo vyučovaní histórie (1.)

V príspevku sa venujeme aplikácii poznatkov neurodidaktiky vo vyučovaní dejepisu. Vychádzame zo zistení širších empirických výskumov a priebežných sond do vyučovacieho procesu na školách v slovenskom i stredoeurópskom priestore. Zároveň sa opieram...

Slušnosť ako vzor správania

„Ako sa dospelí správajú k ostatným ľuďom? Prečo niektorí dospelí kričia alebo nadávajú? Prečo neprejavujú úctu k iným, zosmiešňujú ich, dehonestujú? Prečo sa niektorí správajú slušne a iní nie?“ Aj tieto otázky si môže klásť žiak na ceste dozriev...

Návyky na celý život

„Cieľom didaktiky nie je len dať deťom vedomosti, ale pomôcť im vytvoriť si návyky, ktoré im umožnia učiť sa celý život.“ Jan Amos Komenský Myšlienka Jana Amosa Komenského zdôrazňuje významný pohľad na didaktiku. Upozorňuje na dôležitosť dlhodobýc...

Didaktika a jej vzťah k iným vedným disciplínam

Príspevok sa venuje téme vzťahov didaktiky k ďalším vedným disciplínam. Vychádzame z vlastných úvah, z čítania rôznych prác učiteľov v ďalšom vzdelávaní, z diskusií a štúdia študentov doplnkového pedagogického vzdelávania. V snahe o komplexnejšie ...

Štylistika súčasnej slovenčiny a školská prax

V príspevku, ktorý je zameraný na modernú štylistiku (komunikačnú a slohovú výchovu), poukážeme na transformačné zmeny vzdelávania materinského jazyka a literatúry na Slovensku, a tým zacielime pozornosť na postavenie jednotlivca (učiteľa, žiaka) ...

Didaktická hra ako súčasť primárnej matematickej edukácie (1.)

Postupný prechod od socializácie k personalizácii dnes viac ako inokedy smeruje k hľadaniu konkrétnych postupov, ktoré by boli efektívne z hľadiska komplexnosti rozvoja osobnosti žiaka – osobnosti sui generis vo výučbe. Rozvíja sa predovšetkým zám...

Nové výzvy

„Buď zmenou, ktorú chceš vidieť vo svete.“ Mahátma Gándhí Vo všeobecnosti platí, že pracovné tímy so zdravými vzťahmi sú otvorené novým výzvam, názorové rozdiely prijímajú ako nástroj na pochopenie postojov kolegov v tíme, kladú dôraz na spoluprác...

Jazykové hry v predprimárnom vzdelávaní

Článok prezentuje zdôvodnenia a námety na tvorivé používanie jazykových hier v predprimárnom vzdelávaní v materských školách. Jazykovými hrami možno rozvíjať jazykové spôsobilosti detí vo všetkých štyroch rovinách jazyka. Jazykové hry sú zamerané ...

Správny čas

„Aj rozbité hodiny ukazujú dvakrát za deň správny čas.“ Stephen King, kniha Zelená míľa Obdobie pandémie v minulom školskom roku nám umožnilo pozrieť sa hlbšie do svojich pocitov a potrieb. Niektorí z nás toto obdobie zvládali s väčšou pripravenos...

Práca žiakov v skupine – odporúčania z praxe

Práca žiakov v skupinách je dôležitá pre zdieľanie skúseností, komunikovanie názorov, reflexiu, aj sebareflexiu. Ponúkame odporúčania pre prácu žiakov v skupinách.

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk