Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Vybrané faktory kariérového vývinu žiakov

Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Kariérové sprevádzanie a poradenstvo

Téma kariérového vývinu človeka je jednou z tých, ktoré si vzhľadom na svoju závažnosť zasluhujú podrobné preskúmanie a dôslednú implementáciu poznatkov skúmania nielen v školskej praxi. Kariérové rozhodnutie, ktoré by malo byť výsledkom kariérového vývinu v príslušnom vývinovom štádiu jednotlivca, je krokom, ktorý môže (pozitívne alebo negatívne) ovplyvniť celý jeho ďalší život. Ide o druhý významný medzník kariérového vývinu. Prvým je zaškolenie dieťaťa. Medzi oboma možno pozorovať paralelu. Akákoľvek chyba pri rozhodovaní v každom z týchto medzníkov môže znamenať okamžite, resp. v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti prejavujúce sa problémy. Identifikovať možno aj markantný rozdiel v týchto medzníkoch. Ten spočíva v miere samostatnosti jednotlivca, ktorú spoločnosť od neho v rozhodovaní požaduje. V živote predškoláka je samostatnosť minimálna, rozhodujú za neho rodičia, inštitúcie. Dospievajúci by mal však vykazovať primeranú mieru osobnostnej identity, ktorá mu dovolí rozhodnúť sa s využitím len miernej pomoci rodičov, iných osôb, inštitúcií, a to správne, či už v smere štúdia alebo profesie.

Dôkazom zvyšujúceho sa povedomia o dôležitosti faktorov kariérového vývinu v našej krajine môže byť napr. samotná existencia vzdelávacej oblasti Človek a svet práce v štátnych vzdelávacích programoch ISCED 0, 1 a 2; legislatívne ukotvenie profesie kariérového poradcu v školských poradenských inštitúciách, a s tým spojené zmeny v cieľoch a inštitucionálnom prerozdelení kariérového poradenstva v regionálnom školstve, ktoré sú platné od 1. septembra 2019; zmeny v základných úväzkoch kariérového alebo školského poradcu smerujúce k zefektívneniu ich činnosti; inovácia a štandardizácia metodických postupov v poradenskom systéme, a tým aj v kariérovom poradenstve. Uvedené príklady možno považovať za pozitívne kroky k efektívnemu a dobre fungujúcemu kariérovému poradenstvu a kariérovej výchove. Žiaľ, treba poukázať aj na niektoré nedostatky, ktoré u nás, na rozdiel od iných krajín, stále pretrvávajú. V príspevku sa zameriavame na niektoré aktuálne atribúty kariérového vývinu človeka, ktoré treba v našich podmienkach akcentovať.

Kariérový vývin v minulosti a dnes

Problematickými oblasťami u nás realizovanej kariérovej výchovy a kariérového poradenstva sú jeho obsahová stránka, aj používané prístupy.

Čo sa týka obsahu, bolo by vhodné jednoznačne odpovedať na otázky:

Ktoré oblasti osobnosti žiaka treba rozvíjať, na ktoré sa zamerať tak, aby bol v príslušnom životnom období schopný relevantného kariérového rozhodnutia? Sú to schopnosti, záujmy, emocionálna inteligencia, exekutívne funkcie?

Ešte závažnejšia je otázka prístupov v kariérovom poradenstve. Stále pretrváva tradičný, tzv. poradenský, či medicínsky model kariérového poradenstva, ktorému zodpovedajú aj používané postupy a metódy, na úkor preventívneho modelu, v ktorom sú prevažne používané rozvíjacie programy, zameriavajúce sa na zvyšovanie schopnosti kariérového rozhodovania jednotlivca. Tým sa dostávame späť k obsahovej stránke kariérového poradenstva:

Ktoré zručnosti sú pre správne kariérové rozhodnutie dôležité? Systematickým rozvíjaním ktorých kognitívnych a exekutívnych funkcií, psychických stavov a osobnostných vlastností k primeranej úrovni kariérového rozhodnutia jednotlivca dospejeme?

V minulosti boli nároky na kariérové rozhodovanie jednotlivca minimálne. Povolania sa dedili, vzdelávanie, ako ho poznáme dnes, neexistovalo. Kariéra bola relatívne jednoduchá a vopred daná. Dospievajúci neuvažovali o tom, čím sa budú živiť, nerozhodovali sa pre povolanie na základe záujmov, schopností, sebapoznania. Až s rozvojom vedy a techniky došlo k rozšíreniu počtu profesií, čo si vyžadovalo špecifickú prípravu na ich výkon (Hargašová, 2007). Tu sa stretávame s paradoxnou situáciou. Kým v minulosti neexistovali podmienky pre relevantné kariérové rozhodovanie (napr. poznatky v smere diagnostiky, jednoduchý a rýchly prístup k informáciám vo svete práce a pod.), resp. v súlade s vyššie uvedeným, kariérové rozhodovanie ani nebolo potrebné, a teda nevyhnutne muselo dochádzať v niektorých prípadoch k nesprávnym rozhodnutiam.

V súčasnosti sú podmienky prítomné, častokrát však nie sú primerane využívané, niekedy dokonca ignorované, s rovnakým následkom nesprávnych rozhodnutí dospievajúcich v ich kariérovom smerovaní.

Kariérový vývin nezačína v období dospievania

Aktuálne máme k dispozícii viacero definícií kariérového vývinu, ktoré sa odlišujú zameraním viac na jednotlivca a jeho osobnostný vývin alebo na organizáciu. Inú odlišnosť možno vidieť vo vekovom vymedzení. Kým niektoré teórie ho vymedzujú ako celoživotný proces, iné sa sústreďujú na akcentované vývinové štádiá, ako sú adolescencia a mladšia dospelosť. Ide o koncepcie kariérového vývinu zdôrazňujúce predovšetkým úsilie jednotlivca, ktoré vynakladá v časovom úseku kariérového rastu, počas výkonu profesie (Groma, 2012).

Významné atribúty aktuálne definovaného kariérového vývinu zovšeobecňujú Kapes, Mastie a Whitfield (1994) v podobe týchto princípov:

  • kariérový vývin je celoživotný proces, následnosť volieb,
  • rozhodovanie a plánovanie rozvoja kariéry jednotlivca je proces, ktorý sa dá naučiť a aplikovať v priebehu celého života,
  • do kariérovej voľby je zapojených množstvo faktorov,
  • predchádzajúce skúsenosti ovplyvňujú súčasné potreby a záujmy,
  • sociálny kontext ovplyvňuje názory jednotlivcov,
  • mýtus „jedinej vhodnej profesie“ je škodlivý a nepresný,
  • pozitívny a realistický sebaobraz a dôvera sú najdôležitejšie pri formulovaní možností a venovaní sa kariérovému rozvoju,
  • šanca sa dá „pripraviť“, netreba na ňu len pasívne čakať.

Moderná definícia kariéry sa od tej tradičnej odlišuje akcentom životných skúseností, vedomostí, zručností a ich rozvíjania, prostredníctvom hľadania nový

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk