Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Kvalifikačné požiadavky na profil kariérneho poradcu

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje

Vláda SR schválila Stratégiu celoživotného vzdelávania a celoživotného poradenstva v apríli 2007 s výhľadom jej naplnenia do roku 2015. Jej hlavným cieľom je posilniť povedomie jednotlivca o potrebe jeho permanentného vzdelávania, ktoré mu poskytne zručnosti a kompetencie pre udržateľnú zamestnateľnosť, uplatnenie sa v spoločnosti a rozvoj osobných záujmov. Jedným z výstupov Stratégie 2007 bol v decembri 2009 prijatý zákon č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní. Pre zabezpečovanie systému sa treba sústrediť na koordinovanú aktivitu všetkých zainteresovaných aktérov, t. j. občanov, vzdelávacích inštitúcií, poradenských centier, zamestnávateľov, profesijných a odborových združení, ale aj miestnych a regionálnych samospráv, personálnych agentúr a mimovládnych organizácií.

 

Kvalitatívne zmeny v spoločnosti a v ekonomike v 21. storočí, ktoré možno nazývať aj storočím znalostí, zvýrazňujú dôležitosť ľudského faktora. Rastie potreba identifikácie ľudských zdrojov, ich výberu na výkon činností, odstránenie morálneho zastarávania vedomostí a zručností a potreba rozvoja celoživotného vzdelávania. Predvídať tendencie vývoja na trhu práce a nároky na výkon jednotlivých zamestnaní, si čoraz viac vyžiada odborníkov, ktorí dokážu objektívne posúdiť podmienky výkonu práce a na základe analýzy kvalifikačných a osobnostných predpokladov jednotlivca nasmerovať ho na možnosti pracovného uplatnenia a navrhnúť mu najvhodnejšie vzdelávanie vzhľadom na jeho osobné dispozície.

V centre pozornosti celoživotného vzdelávania je učiaci sa jednotlivec, ktorý má prístup tak k školskému vzdelávaniu, ako aj k ďalšiemu vzdelávaniu so zachovaním princípov kvality a rovnosti príležitostí v každom veku a bez ohľadu na jeho predchádzajúce vzdelanie. Základnou požiadavkou výstupu vzdelávania musí byť pracovné uplatnenie, začlenenie sa do spoločnosti a ďalší osobný rozvoj. Pre zabezpečenie tejto základnej požiadavky má slúžiť rozvoj kariérneho poradenstva.

Kariérne poradenstvo – súčasť aktívnej politiky trhu práce

Kariérne poradenstvo je proces voľby povolania a samotného hľadania povolania (Ihnacík, J., 2013). Je významným rozhodovacím podnetom pre plánovanie kariéry jednotlivca. Je súčasťou služieb a malo by mať zodpovedajúcu úroveň a kvalitu, ktorá ovplyvňuje záujem jednotlivcov o čerpanie tejto služby. Musí predstavovať komplexný prístup a zohľadňovať aspekty osobnostné, kvalifikačné a otázky dosiahnutého sociálneho statusu.

Zámerom kariérneho poradenstva je:

  • zorientovať klienta na trhu práce nielen doma, ale aj v zahraničí,
  • vedieť identifikovať vhodné pracovné pozície, o ktoré by sa mohol uchádzať,
  • pripraviť ho na pracovný rozhovor,
  • pomôcť mu pripraviť potrebné doklady vyžadované pri uchádzaní sa o pracovnú pozíciu,
  • nácvik prezentačných zručností a pod.

Okrem informačných rád treba poskytovať aj odborné rady psychologického charakteru vznikajúce pri problémoch v pracovnom uplatnení. Často je treba povzbudenie a podpora klienta pri napĺňaní cieľa zamestnať sa. Významnou súčasťou sú pedagogické a andragogické rady, nakoľko každá kariéra sa začína zodpovedajúcim vzdelávacím procesom.

Na Slovensku je systém poskytovania kariérneho poradenstva zabezpečovaný viacerými subjektmi. Sú to výchovní poradcovia, ktorí plnia poradenskú službu v rámci školského systému, verejné inštitúcie – ­úrady práce v rámci rezortu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré poskytujú kariérnu poradenskú a podpornú činnosť uchádzačom o prácu, poradenské súkromné inštitúcie a neziskové organizácie.

Kariérne poradenstvo a poradenstvo pre vzdelávanie je v súčasnosti jeden z najnovších trendov na trhu práce. Jeho úlohou je zvyšovať kvalitu ľudských zdrojov so zameraním na jednotlivca. Má funkciu pomoci pre účastníkov trhu práce pri hľadaní zamestnania, jeho zmene a profesijnom raste. Neistota na trhu práce a problém nájsť si zamestnanie už nepostihuje len nízko kvalifikované ľudské zdroje, ale zasahuje aj do života jednotlivcov, ktorých kvalifikácia bola pre výkon povolania doposiaľ dostatočná. Nezamestnanými zostávajú aj absolventi s vysokoškolským vzdelaním, dokonca aj po skončení dvoch vysokých škôl. To je dôvod, aby bol trh práce posilnený o novú zložku, ktorá sa bude venovať problematike vzdelávacieho a profesijného poradenstva.

Príprava na výkon kariérneho poradcu

Kariérne poradenstvo podľa súčasnej definície (OECD/European Communities, 2004) predstavuje komplex služieb a aktivít vykonávaných s úmyslom slúžiť jednotlivcom každého veku a v každej životnej situácii pri voľbe vzdelávania, odbornej prípravy a profesie a pri plánovaní kariéry. Vychádzajúc z uvedeného dokumentu, takéto služby môžu poskytovať školy všetkých druhov, vzdelávacie inštitúcie, inštitúcie služieb zamestnanosti, zamestnávatelia, mimovládne organizácie.

V súlade s kariérnym poradenstvom vzniká profesia – kariérny poradca, ktorého náplňou práce je:

  • poskytovať informácie, ako aj komplexné poradenstvo zohľadňujúce stav a konkrétnu situáciu klienta,
  • pomáhať s riešením problémov pri hľadaní zamestnania,
  • poskytovať prehľad možností ďalšieho odborného vzdelávania, prípadne rekvalifikačného vzdelávania rôznych cieľových skupín (absolventov, zdravotne postihnutých, žien po návrate z materskej dovolenky, osôb po návrate z výkonu trestu, nezamestnaných alebo zamestnancov ohrozených nezamestnanosťou, prípadne zamestnan
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály