Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Odborné vzdelávanie a príprava pre trh práce - práca s novou metodikou
Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Kariérové sprevádzanie a poradenstvo
Metodika spolupráce ako metodická pomôcka určená pre všetkých aktérov vzdelávania a prípravy, v rámci projektu „Odborné vzdelávanie a príprava pre trh práce“vychádza z reálnych skúseností s dlhoročným uplatnením duálneho vzdelávania vo Švajčiarsku. Špecifikuje hlavné oblasti, ktoré boli doteraz prekážkou pre vnútornú inováciu školy a prináša ucelený postup, ako tieto prekážky zmeniť na príležitosti a silné stránky školy.
"Učenie v prirodzenom prostredí, porozumenie kontextu povolania a budovanie kontaktov (sociálny kapitál) v komunite, v ktorej má mladý človek pôsobiť, je nevyhnutné pre úspešne uplatnenie absolventa na trhu práce."
Je výstupom zo švajčiarsko – slovenského projektu: Odborné vzdelávanie a príprava na trh práce. Projekt je v súlade s Národným programom reforiem schváleným vládou SR. Hlavným koordinátorom projektu je ŠIOV v spolupráci s Úradom vlády Slovenskej republiky a Veľvyslanectvom Švajčiarskej konfederácie.
Odborné vzdelávanie vychádza z enkulturačného modelu, ktorý je založený na priamej výučbe, kultúrnych vzoroch, kultúrnej interakcii (možnosť sociálnej interakcie s expertom). Kultúrnym vzorom je pre žiaka majster, učiteľ, odborník z praxe. Enkulturačný model zdôrazňuje pôsobenie celého prostredia na žiaka, vyžaduje od učiteľa, aby vytvoril príslušnú pracovnú kultúru.
Učenie v prirodzenom prostredí, porozumenie kontextu povolania a budovanie kontaktov (sociálny kapitál) v komunite, v ktorej má mladý človek pôsobiť, je nevyhnutné pre úspešne uplatnenie absolventa na trhu práce. Metodika prináša postup, ako prepojiť vzdelávanie v rôznych oblastiach (Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Matematika a práca s informáciami a iné) s reálnymi požiadavkami súčasnej doby. Vyučovací proces musí byť skutočný „tu a teraz“, musí obsahovať učivo sprístupnené metódami, ktoré u žiaka budú rozvíjať kľúčové kompetencie. Úvaha žiaka nad využiteľnosťou učiva je súčasťou rozvoja jeho kritického myslenia a úlohou učiteľa je rozvíjať myslenie žiaka, napríklad tvorbou otvorených otázok a predkladaním podnetov tak, aby žiak sám našiel odpovede na otázky.
Aplikácia enkulturačného modelu do vyučovacieho procesu je úlohou všetkých subjektov vo vzdelávaní. Vyžaduje si systematickú spoluprácu učiteľov, majstrov, odborníkov z praxe, predstaviteľov samosprávy.
Zadefinovanie koordinátorov spolupráce
Zadefinovaním koordinátorov pre spoluprácu vytvoríme pracovnú platformu, v ktorej má každý z účastníkov jednoznačne určenú zodpovednosť. Koordinátori spolupráce, ktorí vytvárajú svojou činnosťou koordinačnú platformu sú:
- zvolení učitelia zo základných škôl,
- výchovný /kariérový poradca zo základnej školy,
- zvolení učitelia zo strednej odbornej školy,
- výchovný /kariérový poradca zo strednej školy,
- rodičia detí z príslušnej ZŠ a SOŠ,
- zástupca zriaďovateľa školy,
- zástupci z radu zamestnávateľov.
Pracovná platforma zjednoduší prácu výchovného (kariérového) poradcu, pretože môže delegovať časť úloh aj na ďalších pedagogických zamestnancov, ktorí budú uvedení v tlačive „Koordinátori spolupráce“ (viď Príloha 1, http://www.siov.sk/files/projekty/OVP/metodika_spoluprace_final_1-7-2016.pdf).
Dohoda o spolupráci
Pre zabezpečenie efektívnej a systematickej, cielenej, kumulatívnej spolupráce bude podpísaná Dohoda o spolupráci (formulár na stiahnutie www.siov.sk/projekty/OVP pre trh práce). Po realizácii prvého kroku, ktorým je vytvorenie koordinačnej platformy, na druhom stretnut
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk