Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Téma: Zdieľané spolurozhodovanie v metodických orgánoch škôl

Dátum: Rubrika: Poradňa

Zapájanie členov do procesu rozhodovania

Spolurozhodovanie je proces, v ktorom sa zúčastnené strany podieľajú na tvorbe a realizácii rozhodnutí. Úroveň spolurozhodovania môže byť rôzna, od manipulatívnej až po zdieľané spolurozhodovanie, teda reálnu participáciu. Pre potreby školského prostredia modifikujeme rebríček občianskej participácie Sherry Arnstein (1969) o spoluúčasti subjektov na vzájomnom zdieľaní spoločných hodnôt, noriem, cieľov a vízií.

Model spolurozhodovania1 opisuje rebrík občianskej angažovanosti a pozostáva z 8 stupňov, ktoré ukazujú rôzne úrovne moci a vplyvu v rozhodovacom procese. 

  • Najnižšie tri stupne sú označené ako manipulácia, terapia, informovanie a predstavujú formy neúčasti alebo falošnej účasti.
  • Stredné stupne sú označené ako konzultácia, partnerstvo a predstavujú formy tokenistickej účasti alebo účasti na úrovni poradenstva.
  • Na
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk