Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Kognitívne nástroje formatívneho hodnotenia

Dátum: Rubrika: Hodnotenie Zo seriálu: Hodnotenie

Príspevok s názvom „Kognitívne nástroje formatívneho hodnotenia“ je v poradí tretím zo série príspevkov venovaných formatívnemu hodnoteniu. Je zameraný na charakteristiku vybraných nástrojov formatívneho hodnotenia. V súčasnosti existuje viacero nástrojov formatívneho hodnotenia, ktoré možno v triede často a efektívne využívať. V príspevku sa sústredíme na kognitívne nástroje formatívneho hodnotenia, ktoré môžu pomôcť učiteľom efektívne rozpoznať aktuálny stav poznávacieho procesu žiaka, identifikovať problematické miesta a žiacke miskoncepcie v porozumení pojmov a vzťahov.

Jedným z kľúčových elementov efektívneho vyučovania je získanie informácií o procese poznávania a myslenia žiakov. Proces myslenia (kognitívny proces) možno definovať ako „použitie mentálnej operácie s konkrétne zadaným obsahom a priebehom“(Slavin, 2006). Klasifikovať kognitívne procesy sa pokúsili viacerí autori. Najrozšírenejšou taxonómiou sa stala Bloomova taxonómia. V roku 2001 bola prepojená s dimenziami poznania, čím sa stala lepším nástrojom na prepojenie kognitívnych poznatkov s kognitívnymi procesmi (Anderson, Krathwohl et al., 2001). Kognitívnymi procesmi rozumieme súbor mentálnych postupov, ktoré sa využívajú pri riešení problémov. Vo vyučovaní ide o rôzne metódy, postupy, stratégie a techniky, ktoré žiaci využívajú pri riešení problémov, napr. analógia, analýza, syntéza, indukcia, dedukcia, sumarizácia a pod.

V každodennej triednej praxi učitelia dávajú žiakom úlohy, kladú otázky, pozorujú činnosti a reakcie žiakov, analyzujú žiacke riešenia a odpovede žiakov, podnecujú žiakov, aby vysvetľovali svoje riešenia a hľadali argumenty na ich zdôvodňovanie. Mnohé z uvedených činností sa využívajú aj na účely formatívneho hodnotenia. Zámerom úloh a učebných činností pri formatívnom hodnotení je poskytnúť učiteľovi prehľad o kognitívnych a metakognitívnych procesoch žiakov. Získané informácie poskytujú učiteľovi príležitosť prispôsobiť vyučovacie postupy aktuálnym potrebám žiakov (Ainsworth, Viegut 2006).

Charakteristika nástrojov formatívneho hodnotenia

Formatívne hodnotenie poskytujúce zodpovedajúcu spätnú väzbu je najsilnejším prostriedkom v posilnení úspechu žiakov (Hattie, Timperley 2007). Informácie získané pri formatívnom hodnotení môžu učiteľovi pomôcť pri delení žiakov do skupín na základe ich učebných výsledkov, diferencovaní výučby, zadávaní alternatívnych materiálov, organizácii vyučovania z časového hľadiskaa pod.

Od učiteľa vyžaduje formatívne hodnotenie:

  • prípravu postupov na získanie informácií o učení sa žiakov,
  • plán organizácie výučby (napr. skupinové vyučovanie),
  • prípravu kritérií na hodnotenie učebných výkonov a poskytovanie spätnej väzby,
  • návrh otázok, vhodných príkladov, protipríkladov na analýzu žiackych riešení, 
  • vedenie diskusie so žiakmi.

Uvedené postupy sú charakteristické pre stratégie formatívneho hodnotenia. Konkrétne praktické formy hodnotiacich prostriedkov, ktoré môže učiteľ využívať v každodennej triednej praxi na formatívne hodnotenie, sa zvyknú označovať ako nástroje, prípadne techniky formatívneho hodnotenia (z anglickej skratky FACTs – Formative Assessment Classroom Techniques).

Učitelia používajú nástroje formatívneho hodnotenia jednak na to, aby žiakom poskytli spätnú väzbu o ich pokroku, jednak na usmernenie pri rozhodovaní o ďalších krokoch a postupoch v procese učenia sa, čím sa zmenšuje medzera medzi súčasným a želaným stavom vedomostí a zručností žiaka.

Základné myšlienky niektorých nástrojov formatívneho hodnotenia nie sú celkom nové. Ale precízne a dôkladné rozpracovanie účelu využitia a formy týchto nástrojov umožňuje učiteľom vylepšenie ich hodnotiacich postupov, presnejšie a cieľavedomejšie zameranie a pôsobenie ich učebných činností (Keeley 2008). Neexistuje žiaden najlepší nástroj alebo zbierka najlepších nástrojov pre výučbu jednotlivých predmetov. Učiteľ pri rozhodovaní, ktoré nástroje využije vo vyučovacom procese, musí zvážiť viaceré skutočnosti.

Mal by sa snažiť zodpovedať si dve základné otázky (Cullinane, 2011):

  • Poskytuje príslušný nástroj to, čo chcem v triede dosiahnuť?
  • Hodí sa k môjmu predmetu a k príslušnej téme?

Využívanie nástrojov formatívneho hodnotenia prináša mnoho výhod a môže výrazne prispievať k zvyšovaniu kvality vyučovania. Nástroje formatívneho hodnotenia:

  1. Zapájajú žiakov do učenia a aktivujú ich myslenie.
  2. Umožňujú žiakom vysvetľovať ich myšlienky učiteľovi aj spolužiakom.
  3. Podporujú zapojenie všetkých žiakov do učenia vytváraním vhodného prostredia pre vysvetľovanie ich nápadov, myšlienok.
  4. Poskytujú podnety pre diskusiu a argumentáciu.
  5. Poskytujú príležitosti využívať osvojené poznatky v nových situáciách.
  6. Poskytujú spätnú väzbu žiakom aj učiteľovi.

Vybrané kognitívne nástroje formatívneho hodnotenia

Účelom úloh a činností pri formatívnom hodnotení je poskytnúť učiteľovi prehľad o úrovni rozvoja kognitívnych a metakognitívnych procesov žiakov.  Podľa tohto členenia možno rozdeliť aj nástroje formatívneho hodnotenia na kognitívne a metakognitívne. Do skupiny kognitívnych nástrojo

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk