Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Vybrané ukážky metakognitívnych nástrojov formatívneho hodnotenia

Dátum: Rubrika: Hodnotenie

Príspevok s názvom „Vybrané ukážky metakognitívnych nástrojov formatívneho hodnotenia“ je v poradí šiestym zo série príspevkov venovaných formatívnemu hodnoteniu v škole. V príspevku uvádzame možnosti využitia vybraných nástrojov formatívneho hodnotenia pre rozvoj metakognície pri výučbe konkrétnych tém fyziky, chémie a informatiky, ako sú nástroje K-W-L, Lístok pri príchode, Sebahodnotiaca karta, Lístok pri odchode, Napíš o..., INSERT.

Učitelia prírodovedných predmetov, matematiky a informatiky môžu do svojej výučby zaradiť popri kognitívnych aj metakognitívne nástroje formatívneho hodnotenia. Tieto nástroje významne prispievajú k rozvoju schopnosti žiakov analyzovať svoje učenie sa a efektívne ho riadiť. V príspevku uvádzame vybrané metakognitívne nástroje formatívneho hodnotenia, pri ktorých opisujeme ich charakteristiku, aj ukážky ich implementácie vo výučbe vybraných tém vyučovania fyziky, chémie a informatiky spolu so zdôvodnením ich didaktickej účinnosti.

Tabuľka 1: Zoznam vybraných metakognitívnych nástrojov pre formatívne hodnotenie

Metakognitívny nástroj formatívneho hodnotenia
Predmet
Téma (ročník, stupeň)
K-W-L
Fyzika
Látka a teplo (7. ročník ZŠ)
Lístok pri príchode
Fyzika
Mechanická energia (8. ročník ZŠ)
Sebahodnotiaca karta
Chémia
Skúmanie roztokov kyselín (8. ročník ZŠ)
Lístok pri odchode
Chémia
Vlastnosti plastov – horenie plastov (2. ročník SŠ)
Napíš o ...
Informatika
Dátový typ zoznam v jazyku Python (3. ročník SŠ)
INSERT
Informatika
Algoritmy usporadúvania – bublinkové usporadúvanie (3. roč. SŠ)

Nástroj K-W-L

Nástroj K-W-L (viem – chcem vedieť – naučil som sa) umožňuje žiakom uvedomiť si, čo vedia a čo by chceli vedieť o danej téme pred jej výučbou a reflexiu toho, čo sa naučili po výučbe (Keeley & Tobey, 2011). K-W-L poskytuje učiteľovi informácie o predchádzajúcich vedomostiach žiakov na začiatku a na konci výučby. Na základe informácií z časti „viem“ učiteľ dokáže zistiť pripravenosť žiakov pre výučbu a identifikovať ich prekoncepty. Odpovede žiakov sú dobrým východiskom pre začatie diskusie a pre formuláciu žiackych otázok do časti „chcem vedieť“. Prvé dve časti „viem“ a „chcem vedieť“ sú podkladom pre ďalšie pedagogické intervencie učiteľa počas výučby. Odpovede žiakov v časti „naučil som sa“ poskytujú možnosť zistiť rozsah a hĺbku osvojených vedomostí. Na základe zistení učiteľ môže upraviť ďalšiu výučbu (Keeley & Tobey, 2011). Nástroj realizujeme pomocou K-W-L tabuľky. Žiaci pred začiatkom výučby vyplnia prvé dva stĺpce. Po vyplnení prvého stĺpca „viem“ môže učiteľ požiadať žiakov, aby svoje odpovede verejne prezentovali. Učiteľ ich môže zapísať na tabuľu. Zverejnené odpovede stimulujú žiakov k vyplneniu druhého stĺpca „chcem vedieť“. Po vyplnení druhého stĺpca žiaci tabuľku odložia a vrátia sa k nej až po výučbe. Pri vypĺňaní posledného stĺpca „naučil som sa“ žiaci reflektujú, čo sa naučili a či sa naučili to, čo sa naučiť chceli.

Ukážka použitia nástroja vo vyučovaní fyziky

Nástroj možno využiť napr. pri téme Látka a teplo. Ide o pojmy, s ktorými majú žiaci skúsenosti aj z bežného života. Učiteľ na úvod motivuje žiakov k premýšľaniu o tom, čo o danej téme vedia, čo by ešte chceli vedieť, čo na záver konfrontujú s tým, čo sa naučili.

Tabuľka 2: Žiakom vyplnená tabuľka K-W-L pri výučbe témy Látka a teplo – Výpočet tepla (7. ročník ZŠ)

Meno žiaka:
 
Trieda:
 
Dátum: 
 
Téma: Látka a teplo – Výpočet tepla
Viem
Chcem vedieť
Naučil som sa
Ak položíme hrniec na horúcu pec, bude sa zohrievať. Hrniec berie teplo z pece a jeho teplota sa zvyšuje.
Ak vyberieme koláč z rúry, bude chladnúť. Koláč dáva teplo okoliu, preto sa jeho teplota znižuje.
  
Prečo keď zohrievame vodu v hrnci, je už hrniec horúci a voda ešte nie?
 
Prečo je ovocie v koláči teplejšie ako cesto?
Tepelná výmena je proces, pri ktorom teleso prijíma alebo odovzdáva teplo.
Teplo prijaté alebo odovzdané telesom súvisí s hmotnosťou, hmotnostnou tepelnou kapacitou a rozdielom teplôt pri výmene tepla. Q = m·c·Δt.
Ak zohrievame hrniec s vodou, voda má väčšie c ako kov, preto potrebuje viac tepla ako kov. Telesá s väčšou hodnotou c sa zohrievajú (chladnú) pomalšie  ako telesá s menšou hodnotou c. Preto je pri chladnutí koláča ovocie ešte horúce ale cesto už nie.

Na základe vyjadrení žiakov v poslednom stĺpci tabuľky učiteľ usúdi, či žiaci porozumeli, že rozličné látky sa ohrievajú (chladnú) rozlične, resp. od čoho závisí množstvo tepla, ktoré látka potrebuje na ohriatie. Ak v časti Naučil som sa sú získané poznatky nedostatočné alebo neúplné, učiteľ sa k pojmu teplo vráti a zaradí ďalšiu pomocnú aktivitu na jeho pochopenie.  

Nástroj Lístok pri príchode

Nástroj sa používa na začiatku výučby témy, resp. vyučovacej hodiny. Zvyčajne obsahuje otázku/otázky, na ktoré by mal žiak odpovedať (St Aloysius’ Catholic Junior School, 2016). Otázky aktivizujú žiacke vedomosti. Žiacke odpovede poskytujú učiteľovi prehľad o tom, čo žiaci o danej téme už vedia. Odpovede treba navzájom zverejniť, aby žiaci aktivizovali svoje vedomosti aj na základe vonkajších p

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk