Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Ako využiť ChatGPT v edukačnom procese

Dátum: Rubrika: Umelá inteligencia Zo seriálu: Umelá inteligencia

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Napriek tomu, že korene umelej inteligencie siahajú do 50. rokov minulého storočia1, v súčasnosti jej vývoj rýchlo napreduje a nadobúda veľký význam. ChatGPT – jazykový model, ktorý je trénovaný pomocou strojového učenia na základe algoritmu GPT a slúži na konverzáciu s používateľom v naturálnom jazyku, možno využiť aj v školách. 

Do edukačného procesu možno ChatGPT začleniť viacerými spôsobmi. Sprievodcu ChatGPT pre učiteľov a vzdelávacie materiály ponúka napr. nezisková iniciatíva AI dětem, ktorá je zložená z pedagógov a expertov z oblasti AI (Artificial Intelligence).2 Príručka, ktorú prevzali od Andrewa Herta, obsahuje konkrétne príklady a stratégie. Autori ju komunikujú ako živý materiál pre spoluprácu medzi učiteľmi.Tipy na využitie aplikácií prináša aj popularizátor informatiky, programovania a umelej inteligencie Martin Špaňo.4 V roku 2019 vydal knihu The Artificial Intelligence in a Nutshell, ktorá obsahuje úvod do oblasti umelej inteligencie pre netechnické publikum. Kniha bola preložená do slovenčiny pod názvom Umelá inteligencia v orechovej škrupinke.5

Aplikáciu možno využiť aj v edukácii, treba ju však používať obozretne.

  • Odporúčame najprv skúšať štýl, ako komunikuje, tvorí vety, odpovedá na otázky.
  • Je dôležité overovať si zdroje.
  • Súčasne treba zdokonaľovať vlastné expertné metodické a didaktické zručnosti.
  • Je dôležité zaradiť medzi ďalšie vzdelávanie napr. tréning kritického myslenia, prácu s viacerými zdrojmi súčasne.
  • Treba sa naučiť pružne využívať rôzne nástroje a stratégie učenia.
  • Je dôležité využívať vyššie kognitívne funkcie, schopnosť analyzovať a hodnotiť informácie, interpretovať ich správne.

S použitím umelej inteligencie rastie aj potreba využívania mäkkých zručností. Ako zásadné sa javí dôkladné poznanie žiakov v triede, štýlu ich komunikácie. Zamerať sa treba na hĺbku vzťahov, posilňovanie dôvery a rešpektu. Významnou mierou nám môže pomôcť všímavosť, aktívne pozorovanie a aktívne počúvanie.

Príklady využitia aplikácie ChatGPT

Pre úspešné fungovanie v dnešnom rýchlo sa meniacom svete musíme byť schopní prispôsobiť sa novým technológiám, trendom a spoločenským zmenám. Aj preto sme ChatGPT vyskúšali. Pri zadaní úlohy nám vygenerovala súvislý a zmysluplný text. V našom prípade nám poslúžil najmä ako slovná zásoba pre lepšie ukotvenie vlastných myšlienok. V prenesenom slova ChatGPT pre nás fungoval ako „kolega“, s ktorým možno diskutovať, ale súčasne pri ktorom je dôležité sústrediť sa na kritickú analýzu písaného.

(1) Ako často hľadáme synonymá slov? ChatGPT ich vie pružne ponúknuť hneď niekoľko, napr.:

„Niektoré možnosti synonyma pre slovo „možnosti“ sú: alternatívy, varianty, možnosti výberu, možnosti na výber, opcie, perspektívy, variantné riešenia, alternatívne cesty, rôzne postupy, spôsoby realizácie, potenciálne scenáre, možnosti dosiahnutia cieľa, rôzne alternatívy jednania.“

(2) Koľko času strávime napr. pri tvorbe dotazníka, aby sme našli vhodné otázky? ChatGPT nám v tom vie pomôcť. Funguje ako brainstormingový partner. Ak mu zadáme otázku, vygeneruje príklady odpovedí, ktoré musíme prispôsobiť našej cieľovej skupine (tú treba dobre poznať). Modifikácia otázok pre konkrétne podmienky konkrétnej triedy je už vec expertná pre triedneho učiteľa, vedúceho metodického orgánu školy a pod.

„Otázka: Aké otázky možno vytvoriť na tému – Riešenie konfliktov v školách?6

Odpoveď: Tu je niekoľko možných otázok na tému riešenia konfliktov v školách:

  1. Aké sú najbežnejšie príčiny konfliktov medzi žiakmi a ako by sa dali tieto konflikty riešiť?
  2. Aké sú najúčinnejšie postupy na riešenie konfliktov medzi študentmi a učiteľmi?
  3. Ako by sa dali využiť mediačné zručnosti na riešenie konfliktov v školách?
  4. Ako by sa dali integrovať programy riešenia konfliktov do osnov vzdelávania v školách?
  5. Aký je vplyv riešenia konfliktov na kvalitu života a učenia v školách?
  6. Ako by sa dali riešiť konflikty medzi rodičmi a učiteľmi v súvislosti so vzdelávaním detí?
  7. Aké sú najlepšie prístupy k riešeniu konfliktov na základných a stredných školách?
  8. Ako sa dá vytvoriť bezpečné a inkluzívne prostredie pre žiakov, v ktorom sa konflikty minimalizujú?
  9. Aký je význam vzdelávania v oblasti riešenia konfliktov pre deti a prečo by sa malo začať už v rannom veku?
  10. Ako môže škola spolupracovať s rodičmi a komunitou na riešení konfliktov, ktoré ovplyvňujú študentov?“

(3) Nemáme čas vytvárať prípadové štúdie pre problémové vyučovanie a diskusiu v skupinách? Modelové situácie, ktoré nám ponúkne ChatGPT7, prispôsobme potrebám skupín.

„Otázka: Ako by mohol vyzerať projekt informovania o práci rodičov pre žiakov?

Odpoveď: Názov projektu: Spoznajme prácu našich rodičov

Situácia: Mnoho detí nevie o práci svojich rodičov a nevie, aké sú ich záujmy a skúsenosti. Projekt informovania o práci rodičov by pomohol deťom zistiť viac o práci svojich rodičov a posilniť ich vzťahy.

Ciele: Zlepšiť vzťahy medzi rodičmi a deťmi, poskytnúť deťom príležitosť zistiť viac o práci svojich rodičov a rozvíjať ich záujem o kariéru a budúcnosť.

Kroky riešenia:

  1. Diskusia o projekte: Školský parlament by mal začať diskusiu o projekte a o tom, ako by sa mal realizovať. Študenti by mali mať možnosť navrhnúť aktivity a program na spoznanie práce svojich rodičov.
  2. Vytvorenie formulára: Študenti by mali vytvoriť jednoduchý formulár, ktorý by rodičia mohli vyplniť a poskytnúť informácie o svojej práci, povolaní a skúsenostiach. Formulár by mal obsahovať otázky, ktoré by deťom pomohli zistiť viac o práci svojich rodičov.
  3. Spätná väzba: Študenti by mali zozbierať formuláre od rodičov a vyhodnotiť informácie. Následne by mali organizovať diskusie s deťmi o práci ich rodičov a zdieľať ich záujmy a skúsenosti.
  4. Prezentácie: Študenti by mali vytvoriť prezentácie o práci ich rodičov a predstaviť ich pred triedou alebo školským parlamentom. Týmto spôsobom by mohli deti zistiť viac o rôznych povolaniach a skúsenostiach svojich rodičov.“

Projekt môže slúžiť aj ako súčasť kariérovej výchovy. Pre naše potreby sme ho pre prvé stretnutie diskutujúcich v skupine modifikovali takto:

Spoznajme prácu a skúsenosti našich rodičov

Situácia: Väčšina žiakov nemá veľa príležitostí poznať prácu rodičov spolužiakov v triede. Cieľom projektu je podporiť vzťahy medzi rodičmi a deťmi, vzájomnú komunikáciu žiakov s dospelými, poskytnúť žiakom možnosť spoznať rôzne povolania. Kroky riešenia:

  1. Diskusia o projekte: Diskutujte v skupine o tom, ako by sa mohol projekt zabezpečiť. Navrhnite aktivity a program na spoznanie práce rodičov.
  2. Zbieranie informácií: V druhom kroku budete žiadať svojich rodičov, aby vám poskytli informácie o svojej práci, povolaní a skúsenostiach. Porozprávate sa s nimi o ich každodenných úlohách a povinnostiach, aby ste si lepšie predstavili, čo si práca rodičov vyžaduje. V skupine navrhnite, aké otázky by ste mohli klásť rodičom?
  3. Vytvorenie prezentácií: Na základe informácií zozbieraných od rodičov vytvoríte skupinovú prezentáciu o práci svojich rodičov. Ako by mohla vyzerať prezentácia? Aké by mala mať časti? Kto prezentáciu pripraví? Kto bude závery v tíme prezentovať? Diskutujte o tom v skupine.
  4. Informovanie spolužiakov: Vytvorte plán propagácie projektu. Kto sa do projektu môže zapojiť? Aké sú podmienky? Ktoré povolania budú predstavené? Ako sa o tom rozhodne? Pri akej príležitosti bude možné prezentovať zaujímavé povolania rodičov?
  5. Spätná väzba: Pripravte dotazník na zisťovanie spätnej väzby o projekte. Aké otázky by mohli byť v dotazníku? Čo by ste mohli/mali zisťovať? Akými otázkami zistíte, že projekt skupiny bol úspešný?

(4) Hľadáme hry na stmelenie žiackeho tímu? ChatGPT nám ich vie ponúknuť rýchlo a ako odborníci na edukáciu, vieme hru metodicky prispôsobiť našej cieľovej skupine.

„Otázka: Vieš mi ponúknuť hru na aktívne počúvanie?

Odpoveď:

Hra Skratka pre: Táto hra je skvelý spôsob, ako trénovať rýchle počúvanie a reakciu. Vyzvite žiakov, aby sa postavili do kruhu a vyberte si niekoľko krátkych slov alebo fráz, napríklad „rýchlo“, „zelená farba“, „pomaly“. Potom žiakovi na ľubovoľnej strane kruhu poviete slovo a žiak musí čo najrýchlejšie povedať skratku tohto slova, napríklad „RCHL“ pre slovo „rýchlo“. Hra sa posunie k ďalšiemu žiakovi v kruhu a opakuje sa s ďalším slovom.8

Hra „Bez slov“: Táto hra je skvelý spôsob, ako trénovať aktívne počúvanie a komunikáciu bez použitia slov. Vyzvite žiakov, aby sa postavili do dvojíc a dajte im jednoduchú úlohu, napríklad zostaviť vežu z blokov alebo zložiť stan. Potom im dajte pokyn, aby to urobili bez použitia slov, napríklad pomocou gest alebo pohybu tela. Žiaci musia aktívne počúvať a pozerať sa na gestá a pohyby svojho partnera, aby dokázali splniť úlohu.“

Mgr. Dušana Bieleszová, redakcia

Pokračovanie v ďalšom čísle.

1 Viac tu: https://umelainteligencia.sk/.
2 Viac tu: https://aidetem.cz/
3 Zdroj: https://aidetem.cz/pruvodce-chatgpt-pro-ucitele/.
4 Zdroj: https://sk.wikipedia.org/wiki/Martin_Spano a tu: www.martinspano.com
5 Zdroj: https://books.google.at/books/about/Umel%C3%A1_inteligencia_v_orechovej_%C5%A1krupin.html?id=I-uyDwAAQBAJ&redir_esc=y
6 Pozn.: Ak chceme získať uzatvorené odpovede ÁNO – NIE, treba tak formulovať aj otázku, napr. „Použi zatvorené otázky, na ktoré je odpoveď len áno alebo nie.“
7 Nám ich ponúkol niekoľko, resp. vyžiadali sme si ďalšie. V príspevku uvádzame len príklad.
8 Poznámka: V hre „Skratka pre..“ možno hru modifikovať tak, že žiaci si budú žrebovať slová napísané na papieriku z klobúka.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk