Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Špecifiká slovného hodnotenia v podmienkach súčasnej edukácie

Dátum: Rubrika: Hodnotenie

Mimoriadna situácia spojená šírením ochorenia  COVID 19 a mimoriadne opatrenia vyplývajúce z pandémie vyvolali a podnietili vznik udalostí, ktoré si vyžiadali okamžité riešenia aj v edukačnom procese. Zároveň si vynútili aj hľadanie nových možností a alternatív výučby. Okrem potreby online vzdelávania, redukcie učiva, sa jednou zo zásadných zmien stáva možnosť využívať slovné hodnotenie, prípadne v kombinácii so známkami. V príspevku sa venujeme téme slovného hodnotenia, zmenám v hodnotení v školskom zákone, opíšeme aj kritériá slovného hodnotenia.  

Zmeny v hodnotení v školskom zákone

Zákonom č. 93/2020 Z. z. sa novelizoval zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“). Zákon nadobudol účinnosť 25. apríla 2020.

Podľa § 55 zákonač. 245/2008 Z. z.:

  • ods. 3:prospech žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch vo všetkých ročníkoch základnej školy možno hodnotiť slovne.“

Podľa § 55 zákona č. 245/2008 Z. z.:

  • ods. 16: Žiak hodnotený slovne neprospel, ak z niektorého povinného vyučovacieho predmetu aj po opravnej skúške nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou.“
  • ods. 18: Žiak, ktorý bol na konci druhého polroka hodnotený stupňom prospechu nedostatočný alebo nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou z viac ako dvoch povinných vyučovacích predmetov, opakuje ročník počas plnenia povinnej školskej dochádzky; v strednej škole môže opakovať ročník na základe rozhodnutia vydaného riaditeľom školy.“

Podľa § 56 zákona č. 245/2008 Z. z.:

  • ods. 2: „Ak nemožno žiaka vyskúšať a hodnotiť v riadnom termíne v druhom polroku, žiak je skúšaný aj hodnotený za toto obdobie spravidla v poslednom týždni augusta a v dňoch určených riaditeľom školy.
  • ods. 3: Žiak, ktorý má na konci druhého polroka prospech nedostatočný najviac z dvoch povinných vyučovacích predmetov alebo nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou najviac z dvoch vyučovacích predmetov v slovnom hodnotení, môže na základe rozhodnutia riaditeľa školy vykonať z týchto predmetov opravnú skúšku. Žiak školy umeleckého priemyslu nemôže vykonať opravnú skúšku z umeleckej praxe a profilového predmetu.“
  • ods. 5 písm. a): Termín opravných skúšok určí riaditeľ školy tak, aby sa opravné skúšky podľa odseku 3 vykonali najneskôr do 31. augusta; žiakovi, ktorý zo závažných dôvodov nemôže prísť vykonať opravnú skúšku v určenom termíne, možno povoliť vykonanie opravnej skúšky najneskôr do 15. septembra, a žiakovi, ktorý bol hodnotený podľa odseku 2, najneskôr do 15. októbra.“
  • ods. 6: „Žiak, ktorý bez závažných dôvodov nepríde na opravnú skúšku, sa hodnotí z vyučovacieho predmetu, z ktorého mal vykonať opravnú skúšku, stupňom prospechu nedostatočný alebo v slovnom hodnotení nesplnil kritériá hodnotenia určené základnou školou.“

Slovné hodnotenie

Slovné hodnotenie by sa malo realizovať formou konštruktívnej spätnej väzby. Tá má mať motivačný charakter, mala bypomenovať chyby, ale aj navrhnúť postup, ako ich odstrániť. Takéto hodnotenie má mať značne individualizovaný charakter. Slovné hodnotenieje informačne bohatšie, pretože umožňuje učiteľovi podrobne reagovať na všetky stránky rozvoja žiakovej osobnosti, poskytuje ucelený obraz o žiakovi, jeho práci, napredo

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk