Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Post covidové aktivity na obnovenie triednej kultúry a posilnenie vzťahov

Dátum: Autor/i: Mgr. Soňa Koreňová Rubrika: Hry a aktivity

Po náročnom období zatvorenia škôl z dôvodu obáv zo šírenia vírusu sa školy pomaly otvárajú. Niektorým pedagógom priniesla dištančná forma vzdelávania nečakanú revíziu a modernizáciu metód. Pre množstvo žiakov návrat do škôl znamená stres. Existuje veľa dôvodov, prečo tomu tak je. 

Spomeňme hlavné faktory:

  • Môžu sa cítiť preťažení z toho, čo sa práve odohráva vo svete a neisto z toho, čo môže nasledovať ďalej.
  • Obávajú sa, že chytia koronavírus a ochorejú, resp. ho prenesú na krehkejšieho člena domácnosti.
  • Dlhá izolácia im vytvorila komfort, ktorý sa ťažko opúšťa. Doma sa cítia pohodlne, bezpečne a majú veci viac pod kontrolou, než v školskom prostredí.
  • Pociťujú úzkosť, že sa nebudú schopní zaradiť do pravidelného, štruktúrovaného režimu ako pred pandémiou.
  • Lockdown obmedzil sociálne kontakty vrátane tých, ktoré sú v bežnom živote komplikované.

Úzkosť a strach sú obrannými reakciami na niečo ohrozujúce v okolí. Keď deti pociťujú úzkosť, ovplyvňuje to ich náladu a schopnosť koncentrovať sa na učenie. Môžu sa začať vyhýbať školským povinnostiam, chodeniu von, hovoreniu o škole, vyžadujú viac uistenia, nenachádzajú potešenie vo veciach, ktoré im predtým prinášali radosť. Deti, ktoré sa po dlhej dobe objavili v triede, si môžu prechádzať zložitým obdobím. Návrat im môžeme uľahčiť.

  1. Pomôžme im pomenovať pocity. Možno sa budú cítiť menej osamelé a pustia sa aj do toho, z čoho majú obavy.
  2. Poskytujme informácie včas a jasne. Umožníme deťom pripraviť sa na to, čo ich čaká.
  3. Zrevidujme, resp. nanovo plánujme jednoduché rutiny s deťmi. Ušetrí to ich mentálnu energiu, čo môže viesť k lepšej koncentrácii na prácu.
  4. Hovorme pokojne. Ubezpečme ich, že sme tam pre ne, keď to budú potrebovať.
  5. Vytvorme pocit, že škola je bezpečné miesto a že sa snažíme robiť všetko pre to, aby návrat bol pre všetkých čo najjednoduchší.
  6. V krízových situáciách alebo v rámci prevencie môžeme vyskúšať relaxačné aktivity.

Príklady

ŽMÝKANIE CITRÓNA. Predstierajte, že v každej ruke držíte polku citróna. Skúste vyžmýkať všetku šťavu. Precíťte tú námahu, ktorú musíte dať do žmýkania. Vydržte takto 10 sekúnd. Nenechajte v citróne ani jednu kvapku. Potom nechajte padnúť citróny z oboch rúk. Všimnite si, ako sa zlepšil pocit vo vašich rukách.

KORYTNAČKA. Predstierajte, že ste korytnačka. Skúste sa schovať do vášho panciera. Zdvihnite ramená čo najvyššie k ušiam a medzi ne pomaly zatláčajte hlavu. Vydržte 10 sekúnd. Ok, už môžete vykuknúť. Vaše ramená by mali byť omnoho zrelaxovanejšie.

Na stmelenie kolektívu možno vyskúšať aktivitu PUZZLE. Princípom je vytlačiť taký počet jedného dieliku puzzle vo formáte A4, aký je počet členov skupiny. Každý by si mal nadizajnovať svoj dielik tak, aby ho čo najviac vystihoval. Na veľkú nástenku alebo stenu dieliky pospájajte, aby vytvorili jeden celok. Aktivita je krajšia vtedy, keď vonkajšie strany ostanú otvorené, aby ste v hocijakej situácii mohli dieliky (členov) ľahko pripájať. Nezabudnite vyzdvihnúť dôležitosť každého kúsku, ktorý prispieva k jedinečnosti obrázka.

Keď budete potrebovať uvoľniť napätie, vyskúšajte GUĽOVAČKU. Dovoľte deťom, aby na kúsok papiera napísali čokoľvek, čo ich trápi, čo im vadí. Potom zhúžvite všetky starosti do guličiek a zahrajte si poriadnu guľovačku!

Vďaka aktivite STANOVIŠTIA umožníte deťom veľmi prirodzene budovať sociálne kontakty. V triede vytvoríte niekoľko stanovíšť. Jedno môže byť umelecké, ďalšie napr. hráčske, čitateľské, „pokecové“. Dajte deťom voľnosť zvoliť si stanovište, kde budú tráviť svoj čas. Môžete vytvoriť aj drobné pravidlá, napr. na stanovišti sa môžu zdržať maximálne 20 minút, musia vystriedať aspoň dve stanovištia, mali by zistiť aspoň jednu zaujímavú vec od minimálne 2 spolužiakov. Ideálne, keď máte k dispozícii aspoň 2 hodiny na toto neformálne networkovanie. Nebojte sa osobne zapojiť. Odmenou bude menej napätá atmosféra a bližšie vzťahy.



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk