Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Mediácia – využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov

Dátum: Rubrika: Príklad z praxe

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Inovačné vzdelávanie s názvom „Mediácia – využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov“, ktoré úspešne absolvovali pedagogickí zamestnanci Spojenej školy F. Rákócziho z Kráľovského Chlmca v Centre ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave, priniesol množstvo zaujímavých aktivít. Cieľom inovačného vzdelávania je inovovať profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov v oblasti komunikácie s využitím mediačných zručností na úrovni triedy, skupiny v problematike predchádzania a riešenia konfliktov. Vzdelávanie sa uskutočnilo formou zážitkového učenia, prípadových štúdií a modelových situácií.

Pedagogickí zamestnanci sa v rámci inovačného vzdelávania naučili, ako pracovať s vlastným napätím v konflikte, ale aj ako rozvíjať mediačné zručnosti žiakov v triede tak, aby pomoc smerovala k zmierňovaniu konfliktov a a obrusovaniu hrán spornej komunikácie. Cieľom aktivít so žiakmi v triedach je pomôcť im spoznať blížiaci sa konflikt, vedieť ho spracovať, správne usmerniť a v prípade potreby aj rozumne riešiť. Prostredníctvom aktivít realizujeme prevenciu pred sociálno-patologickými javmi, opatrenia na ochranu detí pred negatívnymi vzormi správania. Mediačné zručnosti nám pomáhajú pri odhaľovaní šikanovania, znižujeme množstvo vzájomne prejavovaných verbálnych útokov medzi spolužiakmi, zvnútorňujeme prejavy vzájomnej tolerancie v triedach s prítomnosťou detí s poruchami učenia a správania, pomáhame odstraňovať bariéry vyplývajúce z rozdielneho socioekonomického postavenia rodiny, kultúrnych rozdielov a v nemalej miere pomáhame predchádzať odcudzeniu detí od školského prostredia v dôsledku prvých nepríjemných pocitov zo zlyhania.

Obsah tréningových aktivít je zameraný na: konflikty (prejavy, príčiny, riešenia), pozorovanie a scitlivovanie vnímania deja, aktívne počúvanie, uhly pohľadu, komunikácia, emócie, reflexiu, diskusie, stratégie rozhodovania, mediačný procese. V príspevku ponúkame príklady aktivít, ktoré možno použiť pri zmierňovaní napätia v triede.

Aktivity zamerané na tréning aktívneho počúvania

Hra: Aktivita – Snehová víchrica

Cieľ: Naučiť žiakov aktívnemu počúvaniu. Trénovať zadávanie jasných pokynov a inštrukcií tak, aby im druhá strana porozumela. Rozvíjať u žiakov dôveru, empatiu.
Cieľová skupina: žiaci 5. až 9. ročníka (základnej školy, resp. špeciálnej základnej školy).
Forma: zážitkové učenie, práca v o dvojiciach.
Metódy: hra, analýza situácie, diskusia, reflexia, sebareflexia.
Pomôcky: šatky na zaviazanie očí, magnetofónová nahrávka víchrice, rôzne prekážky v podobe telovýchovného náradia a náčinia (žinenky, gymnastické kruhy, lavička atď.)
Zadanie: Dvaja žiaci sa stratili v snehovej víchrici a pokúšajú sa dostať domov. Jeden zo žiakov je „nevidiaci“. Úlohou druhého žiaka je doviesť nevidiaceho kamaráta bezpečne cez prekážky do cieľa. „Nevidiaci“ žiak má šatkou zaviazané oči. V pároch idú cez rôzne prekážky, napr. snežný tunel (gymnastické kruhy), zamrznutú rieku (žinenka), zasnežený most (lavička) - snažia sa, aby sa ani jeden vo víchrici nestratil, aby neostal sám. Keď sa dostanú do bezpečia, vymenia si úlohy.
Trénujeme: komunikáciu (modulácia hlasu, jasné zadanie), aktívne počúvanie, pozornosť, pravo-ľavú orientáciu, orientáciu v priestore, rozbor situácie – vlastnosti dôležité pre upokojenie situácie a empatiu - schopnosť vžiť sa do situácie toho druhého.
Aktivita si vyžaduje: pokoj, pozitívny prístup, jasné pravidlá, dôveru, trpezlivosť, ticho okolia.
Zhodnotenie: Aktivita pomohla uvedomiť si žiakom, ako dôležité je aktívne počúvanie. Pre väčšinu žiakov bolo ťažšie byť v role „nevidiaceho“.
Pre navigátora je dôležité: správne smerovanie, orientovanie v stranách, zachovanie pokoja, trpezlivosť, empatia, povzbudenie, jasné a presné zadávanie pokynov.
Pre „nevidiaceho“ je dôležitá: dôvera v spolužiaka, pozornosť, aktívne počúvanie, orientovanie v stranách, kľud, trpezlivosť, vytrvalosť, sebavedomie.

Mgr. Petronela Ivanovcsíková

Hra: Nastavenie hodín pocitov

Cieľ: Rozlišovať a pomenovať svoje pocity a nálady, slovami vyjadriť pozitívne a negatívne emócie.
Cieľová skupina: žiaci 3. až 5. ročníka základnej školy-
Forma: vyjadrenie vlastných pocitov - práca v skupine.
Metódy: hra, akceptácia ostatných, komunikácia, empatia.
Pomôcky: Vopred vyrobená maketa hodín, ktorá bude rozdelená na štyri časti: Slniečko znamená, že sme šťastní, spokojní. Mrak znamená, že sme smutní a nemáme dnes dobrý deň. Blesk znamená, že sme nahnevaní. Mesiac znamená , že sme unavení a vyčerpaní.
Zadanie: Vytvoríme štvorčlenné tímy, z ktorých každý tím vyberie jednu emóciu. Potom členovia každého tímu budú trénovať vyjadrenie emócií z hodiniek tak, že (1) pocit vyjadria iba výrazom tváre, (2) pocit vyjadria pohybom tela, ale v úplnom tichu, (3) pocit vyjadria iba tónom hlasu bez slov, (3) pocit vyjadria slovami (verbálne). Ostatné tímy majú hádať, aký pocit vyjadrujú členovia tímu, ktorý aktuálne hrajú. Na záver sa môžeme žiakov opýtať, či boli schopní vyjadriť pocity všetkými spôsobmi, čo bolo jednoduchšie a čo náročnejšie, alebo či a ako sa im podarilo pocit rozpoznať.
Trénujeme: komunikáciu (moduláciu hlasu), prácu v skupine, spoznávanie vlastných a cudzích pocitov, aktívne počúvanie, verbálnu a neverbálnu komunikáciu.
Aktivita si vyžaduje: spoluprácu jednotlivých detí v rámci jednej skupiny, jasné pravidlá počas hrania, úplné ticho počas vyjadrenia pocitov skupiny, ktorá prezentuje.
Zhodnotenie: Aktivita je vhodná na rozvíjanie emocionálnej inteligencie tým, že žiaci sa naučili pomenovať a rozlíšiť svoje pocity a nálady. Rozvíjali tiež svoju samostatnosť a odvahu tým, že sa nebáli vyjadriť svoj názor, povedať, ako sa cítia.
Pre skupinu, ktorá prezentuje, je dôležité: správne vyjadrenie pocitov na základe hodín pocitov, dôvera voči ostatným skupinám.
Pre skupiny, ktoré počúvajú, sú dôležité: pozornosť, aktívne počúvanie, sebaovládanie v rámci skupiny.

Mgr. Paulína Ješová

Najlepší zážitok

Cieľ: Viesť žiakov k formulovaniu vlastných pocitov, myšlienok, počúvaniu iných, vytvárať spoločenstvo, vyhodnocovať prežité zážitky.
Cieľová skupina: skôr pre žiakov 2. stupňa ZŠ, u mladších žiakov by mohlo dôjsť k skresleniu uvažovania.
Forma: aktivita pre celú triedu.
Metódy: diskusia v tíme, analýza situácií, sebareflexia, vzájomná komunikácia
Pomôcky: papier, pero.
Zadanie: Sedíme v kruhu, položíme pomocnú otázku: Čo by si chcel, aby sa v tvojom živote ešte raz zopakovalo? Čas na premyslenie 5 minút. Potom začíname po jednom. Každý zo žiakov povie svoj zážitok.
Trénujeme: komunikáciu a aktívne počúvanie.
Aktivita vyžaduje: empatiu, ticho okolia, pokoj, komunikatívnosť.
Zhodnotenie: Aktivita pomohla uvedomiť si žiakom, ako dôležité je aktívne počúvanie. Trieda po vypočutí príbehov dospela k názoru, že každý je jedinečný. Kým pre jedného spolužiaka je dôležitá v živote jedna vec, u iného to vôbec nemusí platiť.

Mgr. Monika Šohajdová

Aktivity zamerané na scitlivovanie vnímania deja a vyjadrenia pocitov

Vianočná guľa prianí

Cieľ: Rozvíjať sociálne a emocionálne kompetencie. Podporovať sociálne a emocionálne zručnosti. Vyhýbať sa nenávisti, nedorozumeniam a konfliktom. Vytvoriť pozitívnu atmosféru, upevniť dobré vzťahy medzi žiakmi.
Cieľová skupina: žiaci základných škôl.
Forma: skupinová práca.
Metódy: hra, analýza situácie, diskusia, reflexia, sebareflexia.
Pomôcky: loptička - vianočná guľa prianí.
Zadanie: Žiaci sa posadia do kruhu. Navzájom si hádžu vianočnú guľu prianí. Žiak, ktorý hodil loptičku svojmu spolužiakovi alebo spolužiačke, povie mu/jej, čo jej najviac praje k Vianociam. Potom žiak, ktorý loptičku chytil, si vyberie niekoho ďalšieho z triedy a povie mu/jej, čo mu/jej najviac praje k Vianociam. Aktivita pokračuje dovtedy, kým sa nevystriedajú všetci žiaci. Aktivita pomáha vciťovať sa do života spolužiakov a odhadovať, čo by im asi urobilo najväčšiu radosť.
Učiteľ ich pri tejto aktivite pozoruje. Po uplynutí určeného času a vystriedaní všetkých žiakov v kruhu, si žiaci vyrozprávajú zážitky. Odpovedajú na otázky - ako sa cítili, čo všetko si priali, čo spolužiaci uhádli z ich prianí, čo zistili pri komunikácii v tejto situácii, či bolo ľahké uhádnuť želania, vymyslieť priania spolužiakov.
Trénujeme: kvalitnú komunikáciu, aktívne počúvanie, empatiu, dobré vzťahy medzi žiakmi a rozbor situácie – prejavy dôležité pre upokojenie situácie, pochopenie.
Aktivita si vyžaduje: pokoj, pozitívny prístup, dobrú náladu, jasné pravidlá, dôveru, trpezlivosť, ticho okolia.
Zhodnotenie: Aktivita pomohla žiakom uvedomiť si, ako dôležité je aktívne počúvanie, dobrosrdečnosť, empatia. Je dôležité nabudiť pozitívnu predvianočnú atmosféru pred aktivitou a podrobne vysvetliť jej podstatu a prínos.
Pre učiteľa je dôležité: jasné zadávanie pokynov, zachovanie pokoja, nabudenie atmosféry, motivovanie.
Pre žiakov je dôležitá: dôvera, pozornosť, aktívne počúvanie, pozorovanie, empatia, pokora, kamarátska dobrosrdečnosť, vzájomné zdieľanie pocitov.

PaedDr. Melinda Kondorová, MBA

Čo by bolo, keby...

Cieľ: Vedieť sa vcítiť do celkovej situácie človeka, ktorý sa nachádza v ojedinelých až mimoriadnych podmienkach. Vedieť samostatne opísať svoje pocity v jednotlivých vybraných situáciách a zapojiť sa do diskusie s ostatnými spolužiakmi.
Cieľová skupina: žiaci 5. až 9. ročníka.
Forma: samostatná práca.
Metódy: analýza situácie, diskusia, reflexia, rozprávanie, rozhovor.
Pomôcky: papier, pero.
Zadanie: Žiakom predložíme nasledujúce situácie: (1) ocitol si sa na pustom ostrove, (2) ukradli Ti nové auto, na ktoré si si šetril 10 rokov, (3) zablúdiš v pralese a nemáš čo jesť, (4) vyhráš Eurojackpot, (5) bývaš na ulici, si bezdomovec, (6) stratíš zamestnanie, nevieš nájsť novú prácu a potrebuješ živiť svoju rodinu, (7) bol si odsúdený a máš ísť do väzenia, (8) potrebuješ peniaze na liečenie svojho chorého dieťaťa a pod.
Každý žiak si zvolí jednu situáciu a zamyslí sa nad otázkou: „Ako sa môže cítiť človek, ktorý ...“
Trénujeme: komunikáciu, rozhodovanie, aktívne počúvanie, reflexiu, empatiu, emócie, riešenie neočakávaných životných situácii.
Aktivita si vyžaduje: schopnosť vcítiť sa do situácie aj pocitov iného človeka, predstavivosť, vyjadrovanie pocitov, myšlienok, rozlišovanie emócii, rozmýšľanie o prekonávaní prekážok, vynaliezavosť.
Zhodnotenie: Aktivita pomohla žiakom vnímať životné situácie z rôznych uhľov pohľadu, precvičiť si svoje komunikačné schopnosti, reflexiu, aktívne počúvanie. Žiakov naučila vcítiť sa do pocitov človeka nachádzajúceho sa v osobitých až extrémnych situáciách v každodennom živote.

Mgr. Silvia Hajdu

Aktivity zamerané na upokojovanie napätia v triede a neverbálnu komunikáciu

Balóny s vodou

Cieľ: Stmeliť kolektív, vytvoriť pozitívnu klímu. Podporiť vzájomnú pomoc, spoluprácu a toleranciu.
Cieľová skupina: Žiaci 3. až 9.ročníka ŠZŠ, resp. základnej školy.
Forma: zážitkové učenie, práca v skupinách.
Metódy: hra, diskusia, reflexia, sebareflexia.
Pomôcky: dve deky, nafukovacie balóny, voda, motúz.
Zadanie: Deti sa rozdelia na dve skupiny. Ich úlohou je spoločnou silou a spoluprácou pomocou deky prehodiť vodou naplnený balón smerom k druhej skupine. Úlohou druhej skupiny je balón zachytiť využitím deky a taktiež ho prehodiť smerom k prvej skupine. Na konci aktivity je úspešnejšia tá skupina, ktorá dokáže hodiť balón smerom k rovesníkom tak, aby to nevedeli chytiť.
Odporúčanie: Pred aktivitou si treba definovať pravidlá. Po hre je vhodné viesť diskusiu.
Trénujeme: schopnosť koordinovanej spolupráce, schopnosť vzájomne sa dopĺňať, rozbor situácie – vlastnosti dôležité pre upokojenie situácie.
Aktivita si vyžaduje: definovanie jasných pravidiel, pozitívny prístup.
Zhodnotenie: Aktivita pomôže stmeliť kolektív, zlepšiť sociálnu klímu v skupine. Prinúti zúčastnených žiakov vykonávať koordinované pohyby a tým sa prispôsobovať ostatným v skupine. Aktivita učí deti prijímať a akceptovať spoluhráča aj vtedy, ak práve urobí chybu.

PaedDr. Zoltán Majoros

Pozície pri sedení

Cieľ: Naučiť žiakov aktívnemu počúvaniu. Uvedomiť si, že spôsobom sedenia pri komunikácii vyjadrujeme svoje pocity, postoj k hovoriacemu, postoj k obsahu komunikácie.
Cieľová skupina: žiaci 3. až 9. ročníka ZŠ, žiaci 4. – 10. ročníka ŠZŠ variant A, resp. žiaci ZŠ.
Forma: frontálne hra.
Metódy: hra, analýza situácie (napodobňovanie emócií, pocitov, nálad), zrkadlenie postojov, póz, diskusia, reflexia, sebareflexia.
Zadanie: Žiaci sami predvádzajú rôzne polohy sedenia v závislosti od ich postoja a pocitov, ktoré prežívajú. Potom im navodíme situácie, nech si predstavia, že: (1) to, čo práve teraz robíme, ich absolútne nezaujíma, je im úplne jedno, čo rozprávam, je to otravné, ale musia tu sedieť a počúvať, (2) sedia tak, ako keby ich výklad veľmi zaujímal, to, o čom rozprávam, ešte nikdy nepočuli a nechcú, aby im z toho čokoľvek uniklo, (3) sa blíži koniec hodiny a už sú strašne netrpezliví, nemôžu sa dočkať, kedy skončia, aby mohli konečne ísť domov. Sú hladní, von ich čakajú kamaráti, (4) teraz som ich veľmi nahneval, urazili sa, sú na mňa nahnevaní, nemôžu nič povedať a sú bezmocní, (5) sme spolu v príjemnom rozhovore, cítite sa dobre, nikam sa neponáhľate, radi ma počúvate a cítite sa celkom uvoľnení.
Trénujeme: aktívne počúvanie, rozbor situácie – vlastnosti dôležité pre upokojenie situácie.
Aktivita si vyžaduje: pokoj, pozitívny prístup, jasné pravidlá, dôveru, trpezlivosť, ticho okolia.
Zhodnotenie: Žiaci pri každej situácie skúsili svojou polohou sedenia dať najavo svoje pocity. V prípade potreby som opakovala inštrukciu, aby porozumeli a aby naozaj vyjadrovali pocity, ktoré v tej situácii prežívali. Pri 1. zadaní žiaci väčšinou sedeli zaklonení, otočení inam, niektorí mali prekrížené ruky na hrudi a prekrížené nohy. Pri 2. zadaní boli predklonení, opierali sa pred sebou rukami, hlavu mali vystrčenú dopredu, pohľad bol sledujúci. Pri 3. zadaní žiaci sedeli na pol stoličky, v predklonenej štartovacej polohe. Nervózne pohybovali rukami a nohami. Pri 4. zadaní hlavu mali zvesenú, pozerali sa sám na seba a nie na učiteľa, nohy mali stiahnuté pod seba. Pri 5. zadaní žiaci boli otočení ku mne, ruky mali voľne položené na stole príp. vedľa seba.
Záver: Keď sa žiaci posadili do svojich polôh, nechala som ich, nech v nich zostanú a všimnú si seba aj ostatných. Nakoniec som vysvetlila žiakom načo nám môžu byť takéto pozorovania, čo možno vypozorovať z polohy sedenia, aký má druhý človek (žiak) vzťah k tomu, čo mu rozprávam. Na záver sme sa rozprávali o tom, ako sa cítime, keď nás niekto počúva a ako sa cítime, keď nás nepočúva nikto, opísali sme, ako spoznáme, že nás niekto naozaj počúva, ako sa správa takýto človek, čo robí atď.

Mgr. Martina Poľáková

Aktivity zamerané na uhly pohľady

Poznáš pravdu?

Cieľ: Vnímať rôzne uhly pohľadu na konflikt, vysvetliť, kedy vidíme veci správne, uvedomiť si, že všetko čo počujeme, je len náš názor.
Cieľová skupina: žiaci 3. až 9. ročníka ZŠ, žiaci 5. až 9. ročníka ŠZŠ variant A.
Forma: hra (inscenačné hry).
Metódy: motivačné video, práca vo dvojiciach, analýza situácie, diskusia.
Pomôcky: čarovná krabica, papiere, perá, interaktívna tabuľa.
Zadanie: Žiakov rozdelíme na 5 skupín. Každá jedna skupina vytiahne z čarovnej krabice jednu postavu, ktorú bude pozorovať pri počúvaní rozprávky. Pozrieme si rozprávku o Červenej čiapočke. Úlohou každej skupiny je vyrozprávať známu rozprávku o Červenej čiapočke z pohľadu inej postavy, a to z pohľadu: Červenej čiapočke, starej mamy, vlka, horára, mamy. Každá skupina napíše svoju verziu rozprávky, ktorú jeden člen prečíta alebo porozpráva ostatným.
Trénujeme: aktívne počúvanie, pozorovanie, uhly pohľadu, verbálnu komunikáciu.
Aktivita si vyžaduje: pokoj, pozitívny prístup, jasné pravidlá, dôveru, trpezlivosť, ticho okolia.
Zhodnotenie: V diskusii sa zameriame na pojem pravdy, kto a ako ju chápe, čo skutočne môžeme označiť za fakty a čo je subjektívny pohľad na tieto fakty. Pýtame sa, prečo je ťažké uvedomiť si pri konflikte pohľad toho druhého.
Záver: Vyhodnotila som prácu žiakov. Nasledovala diskusia, kde si žiaci mohli vyjadriť svoje myšlienky a pocity.

Mgr. Martina Poľáková

Ľudia okolo mňa

Cieľ: Vyskúšať si, aké je to pomôcť a mať pozitívnu spätnú väzbu na svoje správanie. Vyskúšať si aktívne počúvanie a rozobrať rozdiely v pocitoch (pomáhať druhým alebo ak niekto iný pomáha nám).
Cieľová skupina: žiaci 3. až 9.ročníka.
Forma: zážitkové učenie, skupinová práca.
Metódy: pozorovanie, aktívne počúvanie, empatia, komunikácia, sebareflexia.
Pomôcky: farbičky, papier.
Zadanie: Žiaci majú za úlohu nakresliť alebo zapísať, koho poznajú v ich okolí (v škole, v mieste bydliska), kto pomáha iným ľuďom. V triede odprezentujú, koho takéhoto poznajú a ako iným pomáha. Rozvinúť debatu o tom, prečo títo ľudia iným pomáhajú (je to ich práca, musia to robiť, robia to len tak). A ako sa cítil človek, ktorému pomohli a ako sa pri pomáhaní cítili oni?
Trénujeme: opis pozorovaného, pružnosť, aktívne počúvanie, komunikáciu, sebareflexiu.
Aktivita si vyžaduje: aktivita si vyžaduje pozitívny prístup a trpezlivosť, schopnosť aktívneho počúvania vzájomne v skupine, aktivita je vhodná na kontrolu správania sa.
Zhodnotenie: Aktivita pomohla uvedomiť si žiakom, ako dôležité je pozorovaním a komunikáciou vydiskutovať pocity a navzájom sa aktívne počúvať.
Žiak ktorý prezentuje: pozorovanie, vnímanie, zachovanie pokoja, trpezlivosť.
Pre skupinu žiakov: pozornosť, kľud, aktívne počúvanie, trpezlivosť, vytrvalosť.

 Mgr. Anastázia Tóthová

Záver

Tréningové aktivity zostavíme tak, aby sa žiaci naučili: vnímať pozitívne modely v riešení konfliktov v prostredí školy; rozmýšľať o prekonávaní prekážok, sklamaniach; rozlišovať jednotlivé štádiá konfliktu aj možnosti reagovania; chápať, ktoré faktory ovplyvňujú neschopnosť komunikovať a riešiť konflikty; spoznávať sprievodné javy negatívnych emócií sprevádzajúcich hádky v triednom kolektíve; uvedomovať si silu obranných mechanizmov; rozlišovať emócie v konflikte; tvoriť otázky; pomáhať spolužiakom vyjadriť pocity, myšlienky; zvažovať dôsledky; jasne formulovať myšlienky, identifikovať napätie, útoky, tlmiť napätie smerujúce k agresivite medzi spolužiakmi.

Pedagogickí zamestnanci Spojenej školy, F. Rákócziho, Kráľovský Chlmec


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk