Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Profesijná príprava žiakov stredných odborných škôl zameraných na elektrotechniku

Dátum: Rubrika: Výskum, prieskum, spätná väzba Zo seriálu: Odborné vzdelávanie

Autori v príspevku prezentujú niektoré výsledky prieskumu, ktorého cieľom bolo zmapovať aktuálny stav a perspektívy elektrotechnického vzdelávania vo vybraných elektrotechnických študijných odboroch (ISCED 3), a tým prispieť k riešeniu problematiky modernizácie a optimalizácie vzdelávania v oblasti elektrotechniky a k zameraniu obsahu učiva na požiadavky determinované praxou a trhom práce. Problematika je prezentovaná na úrovni kvantitatívnych štatistických analýz, výsledkov spracovania odpovedí žiakov a učiteľov na vybrané položky – učebné témy z oblasti elektrotechniky v rámci skúmanej oblasti.

"Napriek tomu, že všetci učitelia odpovedali, že svojich žiakov motivujú k preberanému učivu, 38,02 % žiakov si to nemyslí a uviedli, že v nich učiteľ záujem o preberané učivo nevzbudzuje."

V súčasnosti sa záujem žiakov o technické odbory znižuje, čo je v nesúlade s požiadavkami pracovného trhu, kde sa dopyt po odborných pracovníkoch zvyšuje. Najväčší záujem o kvalifikovaných pracovníkov majú firmy z oblasti telekomunikácií, automobilového priemyslu, informačných technológií, elektrotechniky a energetiky. A práve študijný odbor elektrotechnika môže takýchto ľudí poskytnúť.

Zameranie výskumu

Výučbu elektrotechniky na slovenských stredných odborných školách realizujú SOŠ zamerané na elektrotechniku. Predmet sa vyučuje aj na SOŠ iného zamerania. V porovnaní s odbornými technickými školami elektrotechnickými, váha, rozsah a zaradenie elektrotechnickej výučby závisí od profilu absolventa príslušného študijného programu. Tomu sú prispôsobené aj učebné osnovy predmetu. Predmet základy elektrotechniky je základným odborným predmetom pre všetky elektrotechnické profesie. Učivo poskytuje žiakom potrebné vedomosti o fyzikálnej podstate elektrických a magnetických javov, ich vzťahoch a súvislostiach. Týmto má predmet prispieť k pochopeniu princípu, funkcie a využitiu elektrických strojov a zariadení a prispieť k aktívnemu vzťahu k profesii.

Metodika analýzy

Cieľom prieskumu bolo zistiť, ako sa vyučuje elektrotechnika na stredných odborných školách z pohľadu učiteľa a žiaka a na záver ich názory porovnať. Prieskum bol realizovaný na SOŠ v banskobystrickom kraji, dotazníkovou metódou. Pomocou anonymných dotazníkov predpokladáme získanie hodnoverných odpovedí aj na citlivejšie otázky. Na skríning názorov žiakov a učiteľov boli použité dva dotazníky. Prvý dotazník pre učiteľa a druhý dotazník pre žiaka. Obidva dotazníky obsahovali po 19 položiek.

Dotazníkom pre učiteľa sme zisťovali:

  • kvalifikačné predpoklady a ďalšie vzdelávanie učiteľov vybraných škôl pre vyučovanie predmetu, 
  • aké koncepcie vyučovania učitelia elektrotechniky využívajú,
  • či učiteľ vedie vyučovanie názorne a motivačne,
  • ako učiteľ rozvíja technické tvorivé myslenie myslenie u žiakov,
  • či učiteľ uplatňuje pedagogickú činnosť aj mimo vyučovania,
  • návrhy učiteľov na skvalitnenie vyučovania elektrotechniky.

Dotazníkom pre žiakov sme zisťovali:

  • názor žiaka na osobnosť učiteľa,
  • názor žiaka na metódy realizované učiteľom na vyučovaní,
  • záujem žiakov o zlepšovanie poznatkov z elektrotechniky v rámci doučovania alebo mimoškolskej činnosti.

V dotazníkoch sme používali uzavreté aj otvorené položky, pričom pri uzavretých bola možnosť svoju odpoveď zdôvodniť. Pri vyhodnocovaní dotazníkov sme využili matematicko-štatistické metódy v kvantitatívnej aj kvalitatívnej analýze a výsledky prezentujeme prostredníctvom tabuliek.

Analýza a interpretácia výsledkov výskumu

Analýza a interpretácia výsledkov dotazníka pre učiteľa – D1

Položky 1 – 4: Zloženie prieskumnej vzorky.

Celkovú skladbu výskumnej vzorky respondentov v závislosti od faktorov ako sú pohlavie, dĺžka pedagogickej praxe, dosiahnuté vzdelanie – prezentuje tabuľka 1. Prieskum bol realizovaný u 34 učiteľov na šiestich stredných odborných školách v Banskobystrickom regióne v školskom roku 2014/2015.

Z údajov je zrejmé, že učitelia majú dlhoročnú prax s vyučovaním elektrotechnického predmetu. Respondenti uviedli výučbu od 6 do viac ako 25 rokov. Predpokladáme, že vynikajúco ovládajú učebný obsah, vyučujú odborne, vedia využívať rôzne metódy vo vyučovaní, majú dobré skúsenosti s využívaním učebných pomôcok, s ich tvorbou. Majú veľa skúseností, ktoré môžu prepájať s učivom a osobnými skúsenosťami žiaka. U starších učiteľov je väčšie riziko, že nebudú mať záujem meniť zaužívané spôsoby vyučovania. Z toho vyplýva, že aj učitelia, ktorí učia dlho, sa musia v svojej profesii, neustále zdokonaľovať, aby dokázali viesť vyučovací proces efektívne a kvalitne.

Položka 5: Názvy vyučovaných predmetov 

Respondenti uviedli nasledovné názvy predmetov: Elektrotechnika, Elektronika, Elektrotechnické meranie, Mikroprocesorová technika, Aplikovaná elektronika, Mechatronika, Elektroenergetika, Elektrotechnická spôsobilosť, Elektrotechnológia, Silnoprúdové zariadenia, Praktické vyučovanie, Odborný výcvik.

Položka 6: Absolvovali učitelia niektorý z druhov kontinuálneho vzdelávania?

Väčšina učiteľov absolvovala kontinuálne vzdelávanie. Najčastejšou odpoveďou bolo, že absolvovali vzdelávanie, ktoré súvisí so zavádzaním inovatívnych metód a modernej techniky do vyučovacieho procesu, a to predovšetkým využitie interaktívnej tabule, využitie IKT vo vzdelávaní. Dvaja respondenti uvádzali aktualizačné vzdelávanie – MS Office v edukačnom procese, dvaja uviedli, že absolvovali aktualizačné vzdelávanie zamerané na tvorbu školského vzdelávacieho programu a modernizáciu vyučovacieho procesu pre rozvoj kompetencií spojených s tvorbou ŠkVP. Deväť učiteľov kontinuálne vzdelávanie neabsolvovalo.

Položka 7: Akú koncepciu vyučovania uprednostňujete pri vyučovaní odborného predmetu?

Tradičné vyučovanie má stále prvoradé zastúpenie vo vyučovaní. Učitelia majú snahu zavádzať moderné metódy do vyučovania, t. j. kombinujú tradičné vyučovanie aj s inými metódami. Najčastejšie ako dôvod využívania moderných metód uvádzajú potrebu rozvíjať u žiakov tvorivosť, samostatnosť a predstavivosť. Ich používanie však závisí od témy, ako sme sa dozvedeli z odpovedí respondentov, ako aj od možnosti využiť PC učebňu pri projektovom vyučovaní, ako uviedol jeden respondent.

Položka 8: Realizuje učiteľ vyučovanie v odbornom predmete žiakov názorne a motivačne?

Všetci respondenti odpovedali kladne. Uviedli, že pre lepšie pochopenie a motiváciu využívajú názorné ukážky, učebné pomôcky, exkurzie a príklady z praxe. Možno predpokladať, že učitelia, ktorí vyučujú názorne, motivujú žiakov a uľahčujú im ľahšie pochopiť učivo.

Položka 9:  Aké učebné pomôcky učitelia používajú pri vyučovaní odborného predmetu?

Učebnica je stále najpoužívanejšou pomôckou, nasleduje výpočtová technika, najmä multimédiá, ktoré pomáhajú vyučovaciemu procesu pri prezentácii nového učiva, simuláciou rôznych javov pomocou výučbových softvérov, alebo pri realizácii projektového vyučovania. Učitelia používajú aj meracie prístroje a učebné modely, ktoré sú dobre využiteľné z hľadiska názornosti a praktického overenia si teoretických poznatkov, ako aj pri získavaní zručnosti. Využívanie učebných pomôcok vo vyučovacom procese má veľký význam, pretože podporuje rozvoj logického myslenia, tvorivosti, pomáha pri rozvoji a formovaní žiaka. Slúži na dokonalejšie a rýchlejšie pochopenie a osvojenie učiva. Učitelia používajú ako učebnú pomôcku aj odbornú knižnú a časopiseckú literatúru, katalógy elektrotechnických súčiastok a pod.

Položka 10: Realizuje učiteľ vyučovanie odborného predmetu pomocou PC a IKT?

Všetkých 34 respondentov odpovedalo na túto otázku kladne. Jeden respondent uviedol, že PC využíva často na realizáciu technických výpočtov, druhý na spracovávanie údajov z elektrických meraní. Respondenti ďalej uvádzali simulačné programy napr. Multi-SIM, EAGLE, atď. Respondenti uvádzali, že žiaci aj učitelia môžu pracovať so sprístupneným učivom na školskom webe. Učitelia majú rozvinuté kompetencie na to, aby mohli realizovať vyučovanie aj pomocou modernej techniky. Pre učiteľa elektrotechniky má využívanie PC a IKT veľký význam, pretože mu tieto prostriedky umožňujú názorne demonštrovať a simulovať javy, vďaka čomu ich žiak môže ľahšie pochopiť. Vyučovanie s využitím PC a IKT je aj pre žiakov atraktívnejšie, pretože zvyšuje ich záujem o predmet a motivuje ich k učeniu.

Položka 11: Ako učiteľ rozvíja tvorivé technické myslenie žiakov v odbornom predmete?

Učitelia na rozvoj  tvorivého technického myslenia najčastejšie využívajú zadávanie problémových úloh, čím podporujú aktívne učenie, tvorivosť a samostatnosť žiaka. Problémové úlohy sú vhodným

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk