Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Integrovaní žiaci stredných škôl a činnosť metodických orgánov školy

Dátum: Rubrika: Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Cieľom realizácie školskej integrácie žiaka so ŠVVP na strednej škole je vytvoriť mu čo najlepšie podmienky na rozvíjanie jeho osobnosti, vedomostí, schopností, zručností, a to popri zdravotnom znevýhodnení a nadaní. V príspevku sa venujeme úprave podmienok vzdelávania žiaka so ŠVVP, odbornému a pedagogickému riadeniu tejto integrácie. Opíšeme činnosť metodických orgánov strednej školy pri školskej integrácii, ale aj proces hodnotenia a klasifikácie žiaka so ŠVVP v strednej škole s ohľadom na špecifické podmienky maturitnej skúšky. Sériu príspevkov k tejto téme prinášame aj v odbornom časopise Manažment školy v praxi.

Úprava podmienok vzdelávania žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „ŠVVP“) vychádza od ich Uvádza ich správa z poradenského zariadenia. Ešte pred prijatím žiaka riaditeľ strednej školy je povinný dostatočným spôsobom zistiť a zhodnotiť najlepší záujem žiaka. Ten má byť prvoradým hľadiskom pri jeho rozhodovaní o integrovanom, resp. inkluzívnom vzdelávaní (čl. 7 ods. 2 Dohovoru). V § 7 ods. 5 školského zákona sa uvádza, že ak škola vzdeláva začlenených žiakov so ŠVVP, vytvára pre nich podmienky prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu (ďalej len „IVP“), resp. prostredníctvom vzdelávacích programov určených pre školy vzdelávajúcich žiakov so ŠVVP. Na základe § 6 ods. 4 písm. p) tohto zákona ŠVP pre jednotlivé úrovne vzdelávania musia obsahovať aj osobitosti a podmienky pre výchovu a vzdelávanie žiakov so ŠVVP. Ide predovšetkým o vymedzenie materiálnych a personálnych podmienok a špeciálnu kompenzačnú, rehabilitačnú, didaktickú a audiovizuálnu techniku, ktorú vyžaduje vzdelávanie vzhľadom na príslušný druh a stupeň zdravotného znevýhodnenia (ďalej len „ZZ“) vzdelávaného žiaka. Všetky úpravy podmienok pre konkrétneho žiaka sú uvedené v IVP žiaka.

Personálne podmienky a ich kvalita a rozsah odbornej starostlivosti sú základným predpokladom pre úspech integrovaného vzdelávania žiaka so ŠVVP. Podľa potreby žiaka riaditeľ školy zaobstará odbornú starostlivosť priamo v škole školským špeciálnym pedagógom, školským psychológom, školským logopédom, liečebným pedagógom alebo systematickou spoluprácous poradenským zariadením. V prípade potreby je vhodné nadviazať spoluprácu aj s poradenským zariadením zameraným na určité postihnutie - zrakové, sluchové a pod.

Priestorové podmienky pre žiakov so ŠVVP je nevyhnutné upraviť v triede aj mimo triedy. Potrebné úpravy prostredia sú uvedené vo vzdelávacích programoch pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a všeobecným intelektovým nadaním. Podľa Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím jepotrebné pokračovať v debarierizácii škôl predovšetkým tých, ktoré navštevujú žiaci so ZZ, najmä s obmedzenou schopnosťou pohybu. Debarierizačné úpravyv stredných školách realizujú ich zriaďovatelia (VÚC).

Legislatívne východisko týkajúce sa materiálno-technických podmienok pre žiakov so ŠVVP určuje školský zákon. Špeciálne učebné pomôcky, kompenzačné pomôcky a učebnice so špeciálnymi upravenými učebnými textamiposkytuje bezplatne škola, v ktorej sa žiak so ŠVVP vzdeláva.Kompenzačné pomôcky, ktoré žiak so ŠVVP potrebuje,uvádza: správa zo špeciálnopedagogického alebo psychologického vyšetrenia,vzdelávací program podľa druhu ZZ,pokyny pre školských koordinátorov a administrátorov žiakov so ZZ k maturitným skúškam. Úpravy textu, učebné a kompenzačné pomôcky, ktoré žiak so ZZ používa počas celej dochádzky do školy, môže používať aj počas maturitných skúšok.Ak ich žiak potrebuje, zapracujú sa do jeho IVP. Nie každý žiak so ŠVVP však vyžaduje kompenzačné pomôcky pri vzdelávaní (www.nucem.sk).

Podľa § 133 ods. 4 školského zákona sa Centrá špeciálno-pedagogického poradenstva (ďalej len „CŠPP“ podieľajú na zabezpečovaní kompenzačných, reedukačných a špeciálnych učebných pomôcok žiakom podľa ich individuálnych potrieb, učia ich tieto pomôcky využívať a prehodnocujú ich účinnosť využívania.

Psychohygienické podmienky a zásady musia byť v súlade so školským zákonom [§ 144 ods. 1 písm. j)], podľa ktorého žiak má právo na organizáciu výchovy a vzdelávania, ktorá musí byť podľa legislatívnych noriem primeraná jeho veku, schopnostiam, záujmom a aktuálnemu zdravotnému stavu.

Odborné a pedagogické riadenie

Plán práce školy je dôležitým dokumentom z pohľadu riadenia školy vo vzťahu k školskej integrácii. Jeho vypracovaniu na nový školský rok by mala predchádzať podrobná analýza plnenia stanovených cieľov v jednotlivých oblastiach činnosti školy. Na základe výsledkov analýzy riaditeľ školy v spolupráci s ostatnými pedagogickými zamestnancami formuluje ciele a úlohy, ktorými ich možno dosiahnuť.

Významnou oblasťou v plánovaní je systém starostlivosti o integrovaných žiakov. Riaditeľ školy vydáva Školský vzdelávací program (ďalej len „ŠkVP“), ktorý obsahuje aj osobitosti a podmienky výchovy a vzdelávaniažiakov so ŠVVP s ohľadom na ich potreby, možnosti, schopnosti a záujmy. Výchovný poradca upozorní, že v prihláške na vzdelávanie na strednej škole treba uviesť uchádzačovi so ŠVVP v školskej integrácii príslušný kód vzdelávania. Rodič žiaka musí spolupracovať s výchovným poradcom alebo školským špeciálnym pedagógom. V prípade nedostatkov, výchovný poradca pomáha riešiť situáciu v spolupráci s triednym učiteľom, zákonným zástupcom žiaka a poradenským zariadením.

Dôležitou oblasťou riadenia školy je kontrolný systém [§ 7 ods. 4 písm. l) školského zákona]. V rámci:

  • kontrolnej činnosti - treba sledovať vypracovanie a vedenie IVP, jeho priebežné dopĺňanie a aktualizáciu na školský rok vzhľadom na potreby a zmeny ŠVVP a zdravotného stavu integrovaného žiaka,
  • hospitačnej činnosti - je dôležité hodnotiť stav a úroveň vzdelávania integrovaných žiakov, rešpektovanie a uplatňovanie IVP vrátane odporúčaní príslušných poradenských zariadení, ktoré sú najmä v oblasti hodnotenia žiakov pre školu záväzné.

Odporúčame riaditeľom škôl zamerať kontrolnú činnosť na dodržiavanie odporúčaní poradenského zariadenia pre prácu s integrovanými žiakmi, na zohľadňovanie ic

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk