Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Tablety vo výučbe

Dátum: Rubrika: Teória vyučovania Zo seriálu: Didaktická technika

Obsahom článku je opis skúsenosti autorky s aplikáciou tabletov do didaktického procesu. Vhodným zaradením tabletov do vyučovacieho procesu motivujeme žiakov k nachádzaniu nových súvislosti a k spájaniu predchádzajúcich skúsenosti s novými informáciami. Tablety nám umožňujú odkrývať skrytý potenciál žiaka. Je to jeden z faktorov, ktorý považujem za dôležitý, pretože sa prejavuje hlavne u žiakov, ktorí neprejavovali dovtedy zvláštny záujem o daný predmet.

Spôsoby zaradenia tabletov do výučby

1. Kooperatívna výučba 

Kooperatívne usporiadanie výučby je založené na princípe spolupráce pri dosahovaní cieľa. Výsledky jedinca sú podporované činnosťami celej skupiny a celá skupina má prospech z činnosti jednotlivca. Základnými pojmami kooperatívneho vyučovania sú teda spolupráca, podpora, zdieľanie. 

Výhody zaradenia tabletov pri tejto forme výučby:

  • vo fáze zhromažďovania podkladov: vedenie vlastného online výskumu, zhromažďovanie a zápis vlastných nápadov, tvorba fotografií, videozáznamov,
  • vo fáze výmeny informácií: zdieľanie informácií so spolužiakmi, s učiteľmi, s odborníkmi z praxe.

Ukážka

Trieda: 4. ročník, študijný odbor: mechanik elektrotechnik
Predmet: matematika – energetika, integrovaná tematická výučba
Použitá metóda: simulácia, hranie rolí
Zadanie problémovej úlohy: Objekt materskej školy v obci Bieľany pochádza z roku 1956. Obec zamýšľa rekonštrukciu budovy spolu s nadstavbou – pretvorením starej povaly a rozšírenie priestorov školy. Privítali by sme posúdenie stavby z energetického hľadiska a navrhnutie možných riešení do budúcna, ktoré by boli zároveň finančne únosné na realizáciu.
Návrhy na: zníženie spotreby energií – racionalizácia spotreby (plyn, elektrika) a výrobu energie s cieľom zamerať sa na obnoviteľné zdroje, využiť vysokoúčinné tradičné zdroje prípadne ich kombináciu.
Plánovaná nadstavba: navrhnúť budovu z pohľadu čo najnižšej spotreby energie s použitím ekologických materiálov, denného svetla, efektívneho vykurovania. Existuje možnosť využitia integrovaných technológií, obnoviteľných zdrojov pri strešných krytinách a treba zvážiť aj tvar strechy pre využitie obnoviteľných zdrojov. Nezabudnúť na zhodnotenie pasívneho využívania slnečnej energie a pod.
Žiacke riešenie: Prvou aktivitou bolo zostavenie tímov pre riešenie problémovej úlohy. Spolupráca prebiehala prostredníctvom virtuálneho vzdelávacie prostredia Edmodo. Žiaci pri overovaní efektivity návrhu využívali aplikáciu solárna kalkulačka. Táto aplikácia ponúkla žiakom spätnú väzbu k ich návrhu, v ktorom bolo niekoľko nedostatkov a práve touto cestou našli chyby, s ktorými ďalej pracovali.

Obr. 1: Pracovné prostredie Edmodo (vlastný archív).

Obr. 2: Charakteristika rôznych oblastí pre tímovú spoluprácu (vlastný archív).

Obr. 3: Návrh riešenia problémovej úlohy - návrh fotovoltického systému (vlastný archív).

Pozícia učiteľa počas kooperatívnej výučby s použitím tabletov

Úlohou učiteľa je motivovať, moderovať, pozorovať činnosť žiakov:

  • všímať si preferované štýly práce žiakov, ich nadanie a nadšenie v jednotlivých fázach riešenia úlohy,
  • nachádzať vhodné príležitosti pre pozitívnu spätnú väzbu,
  • rozvíjať sebahodnotenie žiakov, napríklad vhodne zvolenými otvorenými otázkami,
  • vytvárať podnetné pracovné prostredie,
  • používať nové metódy hodnotenia.

Pozícia žiaka počas kooperatívnej výučby s použitím tabletov

Úlohou žiakov počas kooperatívnej výučby s použitím tabletov je:

  • aktívne sa vzájomne počúvať,
  • určiť spoločné ciele,
  • rozdeliť si tímové úlohy podľa špecifických schopností,
  • hľadať a zdieľať rôzne zdroje informácií,
  • uskutočniť vzájomné hodnotenie a sebahodnotenie,
  • plniť individuálne a spoločné úlohy,
  • spolupracovať so žiakmi z ďalších tímov, s odborníkmi z praxe, s odbornými učiteľmi a pod.,
  • prezentovať spoločný výsledok.

Obr. 4: Aplikácia solárna kalkulačka (vlastný archív).

Aplikácia Edmodo

Platforma Edmodo funguje vo forme webovej stránky, ktorá okrem základného informačného obsahu poskytuje aj technológie podporujúce komunikáciu, spoluprácu a koučing. Technológie Edmoda sa zameriavajú na pomoc učiteľom a študenom základných a stredných škôl, pričom v rámci tejto webovej platformy môžu učiteľia zdieľať svoje výukové materiály a metodiky, zdieľať svoje testy, úlohy a môžu tiež komunikovať so študentmi, kolegami a rodičmi.

V roku 2013 bolo Edmodo zaradené v listine “The Top Apps for Teachers” (najlepšia aplikácia pre učiteľov). Organizátorom a vyhlasovateľom súťaže bol PC Magazine. V roku 2014 Edmodo spustilo “Snapshot” – zbierku nástrojov na meranie študijného pokroku a plnenie vzdelávacích štandardov jednotlivých študentov. Edmodo za výukovo-analytický nástroj “Snapshot” získalo ocenenie “Cool Tool Award for Best Assessment Solution”, čo svedčí o veľkom úspechu nástroja a jeho veľkej voľno

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk