Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Aktívna sociálna interakcia v online výučbe

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania

Príspevok je venovaný téme online vyučovania. Jedným z determinantov kvality online výučby je aktívna sociálna interakcia. V úvode sú diskutované typy interakcie v dištančnom vzdelávaní a diskusia ako jeden zo základných prostriedkov aktívnej sociálnej interakcie v online priestore. Zámerom príspevku je motivovať a inšpirovať pedagógov k tomu, ako budovať z triedy komunitu aj v online svete. Autorka uvádza odporúčania pedagógov prezentované na webových lokalitách doma i v zahraničí, informuje o výhodách online vyučovania, aj o tom, čomu sa v online priestore treba vyvarovať. V závere príspevku je bilancia toho, čo nám Covid-19 v oblasti vzdelávania dal a čo nám vzal.

Online vyučovanie, virtuálna trieda, digitálna nástenka a úlohy na diaľku zmenili životy pedagógov, žiakov, ale aj ich rodičov zo dňa na deň. Zatvorenie škôl počas pandémie preverilo pedagógov, školiteľov, lektorov, ako flexibilne dokážu reagovať na zmenené podmienky vo vzdelávaní a výučbe. Už počas prvej vlny pandémie zostalo veľa detí i dospelých v dôsledku karanténnych a preventívnych opatrení izolovaných. Prišla druhá vlna a s ňou uvedomenie si, že kontakt s rovesníkmi, kolegami nie je samozrejmosťou. Docenili sme hodnotu sociálnych vzťahov v našich životoch. Zistili sme, že tou pravou esenciou školy sú ľudia. Učenie neprestalo, poznámky sa píšu, písomky tiež. To, čo nám chýba, je človečina. Žiaci stratili rok spoločných zážitkov a prezenčného vyučovania.

Mnoho pedagógov sa rýchlo prispôsobilo prerušeniu prezenčnej výučby a začalo zo dňa na deň využívať digitálne technológie. Diskutujú so žiakmi, vytvárajú online edukačné materiály, zadávajú a kontrolujú úlohy, navzájom komunikujú, tvoria a zdieľajú informácie. Komunikačné technológie sa stali jediným prostriedkom ako interagovať so žiakmi. Podstatné bolo, aby online stretnutia prostredníctvom digitálnych technológií boli interaktívne.

Medzi učiteľmi a žiakmi by malo dochádzať ku vzájomnej (nie jednosmernej) komunikácii a konfrontácii. Online stretnutia by mali byť o interakcii.

Typy interakcie v dištančnom vzdelávaní

V tradičných triedach a učebniach existuje veľa príležitostí na interakciu žiakov s učiteľmi a spolužiakmi. Táto interakcia je pre úspešnosť žiakov rozhodujúca. Nie je dôvod myslieť si, že sociálna interakcia nie je v online triedach dôležitá. Aj online výučba môže viesť k zvýšeniu motivácie žiakov a pomôže zlepšiť ich výkon. Pedagógovia by mali hľadať možnosti, ako vytvoriť príležitosti na zmysluplné a trvalé sociálne interakcie na online hodinách. Kwasek a McLennan (2021) uvádzajú dva typy sociálnej interakcie v online vyučovaní a poukazujú na ich dôležitosť.

Interakcia medzi učiteľom a žiakom

Aktívne interakcie medzi žiakmi a učiteľmi sú základným kameňom efektívneho online vzdelávania. Učiteľ môže komunikovať so žiakmi na rôznych diskusných fórach, napríklad v e-learningu Moodl, na pravidelných živých stretnutiach formou webinárov. Ďalšou možnosťou sú okamžité správy v rámci kurzu, podcastu či iných vzdelávacích aktivít. Učitelia môžu poskytovať žiakom a študentom písomnú spätnú väzbu z videa, hlasového záznamu, v e-mailovej korešpondencii. Žiaci by sa mali zúčastňovať na procese učenia tým, že prispievajú k online diskusiám, zdieľajú materiály z kurzu a posielajú učiteľovi otázky týkajúce sa učiva, prípadne vytvárajú „banku“ otázok. Žiaci by mali prostredníctvom e-mailových správ dostávať všetky potrebné aktualizácie a pripomenutia, aby sa mohli sústrediť na svoje povinnosti a učenie sa. Učiteľ by mal od žiakov pravidelne vyžadovať zdieľanie ich osobných skúseností, úspechov, neúspechov a ich ponímanie konceptu online vzdelávania. Takéto informácie môžu viesť k spoločnému utuženiu tímu a vzájomnému porozumeniu. Môžu slúžiť ako spätná väzba pre učiteľa o tom, ako zlepšiť a skvalitniť online vyučovanie.

Univerzitný profesor Bates (2019) v knihe Vyučovanie v digitálnom veku uvádza, že interakcia medzi žiakom a učiteľom je často potrebná preto, aby sme mohli rozvíjať učenie vyššieho rádu, stimulovať kognitívne procesy, ako sú analýza, syntéza a kritické myslenie.

To je obzvlášť dôležité pre rozvoj akademického učenia, pri ktorom sú žiaci vyzývaní spochybňovať nápady a získať hlboké porozumenie. To si často vyžaduje dialóg a rozhovor, buď medzi pedagógom a žiakmi, alebo medzi pedagógom a skupinou žiakov. Úloha učiteľa v online kolaboratívnom učení je preto rozhodujúca. Hlavným obmedzením online interakcie medzi žiakom a učiteľom je to, že môže byť pre učiteľa časovo náročná.

Interakcia medzi žiakom a žiakom alebo študentom a študentom

Sociálna interakcia v online vzdelávaní umožňuje žiakom vzájomné zdieľanie ich nápadov na rôzne témy, zadania. Ak sú online diskusie vedené žiakmi, zvyčajne motivujú k hlbšiemu porozumeniu a prinášajú zaujímavé a autentické interpretácie obsahu danej témy. Ideálne by bolo, ak by žiaci využívali diskusné fóra.

Príklad:

V e-learningu by získavali spätnú väzbu, návrhy, rady a typy od spolužiakov.

Pridelenie skupinovej práce online môže vytvoriť príležitosti na vzájomnú interakciu žiakov. Digitálne technológie poskytujú virtuálny priestor, kde sa žiaci môžu stretnúť. Plánujú, dokončujú a zdieľajú svoje zistenia v rámci online triedy.

Spolupráca s ostatnými spolužiakmi pripravuje žiakov na neoddeliteľnú súčasť života po ukončení štúdia – networking (vytváranie sietí).

Každý sa učí rôznymi spôsobmi a sociálna interakcia udržiavaná prostredníctvom online vzdelávania je len jedným z mnohých skvelých spôsobov, ako môžu žiaci prosperovať a pripraviť sa na budúcu kariéru.

Interakcia s učebnými zdrojmi

Interakcia s učebnými zdrojmi (Bates, 2019) nastáva, keď žiaci pracujú s využitím konkrétneho média (tlačená učebnica, systém riadeného u

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk