Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Vyhľadávanie

Výsledky vyhľadávania

Online časopis

Kľúčové slová

Rubrika: Editoriál Zo seriálu: Editorial Vydanie: 2/2024

Kľúčové slová zohrávajú dôležitú úlohu pri získavaní relevantného obsahu v rámci digitálneho priestoru, a to najmä vo vyhľadávaní príspevkov na internete. Tieto slová pomáhajú užívateľom navigovať ich k informáciám, ktoré sú pre nich relevantné. Kľúčové slová však nie sú len technickou záležitosťou,

Online časopis

Inovácie sú cestou k zvyšovaniu kvality edukácie

Rubrika: Reflexie, návrhy, odporúčania Vydanie: 2/2024

PROCES INOVÁCIE A POŽIADAVKY NA ZMENU V príspevku zdôrazňujeme, že kvalita edukácie a vedomostí žiakov nezávisí len od vyučovacích metód alebo koncepcie, ale aj od angažovanosti učiteľa na procese inovácie. Tento aspekt je dôležitý, aby sme sa vyhli jednostrannému preferovaniu jednotlivých gramotno

Online časopis

Artefiletika ako nástroj psychickej podpory žiakov (1.)

Rubrika: Klíma v triede Zo seriálu: Artefiletika ako nástroj psychickej podpory žiakov Vydanie: 2/2024

...STREDNÝCH ŠKÔL S PORUCHAMI UČENIA Psychická podpora žiakov je kľúčovým aspektom dosahovania školskej úspešnosti, ale i vytvárania pozitívneho sebaobrazu. Je odrazom správneho vyjadrovania vlastných emócií a zážitkov. Príspevok prostredníctvom analýzy identifikuje najčastejšie problémy a ťažkosti

Online časopis

Skupinové aktivity s využitím umelej inteligencie

Rubrika: Umelá inteligencia Zo seriálu: Umelá inteligencia Vydanie: 2/2024

BIOLÓGIA, GEOGRAFIA, DEJEPIS, MATEMATIKA, ANGLICKÝ JAZYK V príspevku predstavíme metodický opis aktivít z vyučovacích predmetov: biológia, geografia, dejepis, matematika a anglický jazyk. Dôležitou súčasťou týchto aktivít bude spolupráca s umelou inteligenciou. Aktivity sú primárne zamerané na prác

Online časopis

Interpretácia projektívnej kresby postavy

Rubrika: Teória vyučovania Vydanie: 2/2024

V KONTEXTE POSUDZOVANIA OSOBNOSTI DIEŤAŤA Existuje množstvo diagnostických nástrojov, ktorých využitie pomáha psychológom a pedagógom zistiť, ako je dieťa pripravené zvládať náročné požiadavky školy. Význam využitia týchto nástrojov rastie v období zápisov detí do 1. ročníka základnej školy. Jednou

Online časopis

Využívanie literárnych žánrov v materskej škole (2.)

Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania Zo seriálu: Využívanie literárnych žánrov v materskej škole Vydanie: 2/2024

LITERATÚRA PRE DETI A MLÁDEŽ V prvej časti príspevku uverejneného v Didaktike 1/2024 sme sa venovali literárnym žánrom a ich využívaniu u detí predškolského veku. Prostredníctvom navrhnutých aktivít podporujúcich rozvoj literárnych žánrov v materskej škole sme priblížili a sprostredkovali dieťaťu č

Online časopis

Vysoká citlivosť detí v školskom prostredí - odporúčania z praxe

Rubrika: Inklúzia Vydanie: 3/2024

Príspevok je voľným pokračovaním článku z Manažmentu školy v praxi č. 11/2023. Zaoberá sa témou vysokej citlivosti detí v školskom prostredí. V úvode predstavujeme výzvy spojené s ich tranzíciou z domáceho do školského prostredia. Prinášame pohľad na štyri kľúčové oblasti podpory vysoko citlivých de

Online časopis

Školský psychológ - kompetenčný profil

Rubrika: Personalistika Vydanie: 3/2024

V príspevku sa venujeme kategórii odborného zamestnanca – školský psychológ. Pripomenieme, ako odborného zamestnanca definuje zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a uvedieme, ako psychologické poradenstvo definuje zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdeláv

Online časopis

Wellbeing

Rubrika: Editoriál Vydanie: 3/2024

Wellbeing je stav, v ktorom sa cítime sústredení, vyrovnaní a naplnení radosťou. Školské prostredie si tento stav pýta. Šťastie a pohoda v ňom majú svoje miesto. Sú úzko spojené s atmosférou školy a jej kultúrou. Wellbeing sa často spája aj s kvalitou sociálnych vzťahov, posilňovaním komunitných väz

Online časopis

Rizikové výzvy vo virtuálnom priestore

Rubrika: Prevencia Vydanie: 3/2024

...A  MOŽNOSTI ICH PREVENCIE V ŠKOLSKOM PROSTREDÍ  Deti aj dospievajúci sú schopní urobiť čokoľvek preto, aby svojimi videami na internete ohromili ostatných a získali čo najväčšiu sledovanosť. Avšak podľa výskumu Madro a kol. (2023) 25,2 % mladých ľudí, ktorí sa zapájajú do online výziev nezvažujú

Online časopis

Emócie v konflikte

Rubrika: Mediácia Vydanie: 3/2024

V príspevku sa venujeme negatívnym emóciám v konflikte a spôsobom, ako s nimi pracovať. Dôležité je si uvedomiť, že emócie sú prirodzenou súčasťou nášho života a majú dôležitú ochrannú, motivačnú a informačnú funkciu. Uvedomiť si a prijať svoje emócie, nájsť spôsoby, ako s nimi pracovať je kľúčové p

Online časopis

Kontrafaktové myslenie, celoživotné učenie sa a osobnosť

Rubrika: Kultúra školy Vydanie: 3/2024

ZUŠĽACHŤOVANIE INTELEKTUÁLNEJ MYSLE Premýšľanie o tom, čo by mohlo byť, keby sme sa rozhodli v minulosti inak, je ústredným bodom ľudského myslenia a emócií. Ľudia majú pozoruhodnú schopnosť odvodiť, ako sa udalosť mohla vyvíjať inak, a to bez toho, aby priamo zažili túto alternatívnu realitu. Také

Online časopis

Samovražednosť detí a mládeže

Rubrika: Duševné zdravie Vydanie: 3/2024

PRÍZNAKY, POMOC, PODPORA V príspevku sa venujeme náročnej téme samovražednosti detí a mládeže. Opíšeme vývoj samovražedného správania u adolescentov, definujeme varovné príznaky takéhoto správania. Informujeme o možnej pomoci a podpore. Poskytneme aj ďalšie užitočné zásady pre pomáhajúcich profesio

Online časopis

Zákon SNR o jednotnej sústave ďalšieho vzdelávania

Rubrika: Z histórie školstva Vydanie: 3/2024

Školstvo po roku 1948 prešlo ideovými a organizačnými zmenami s cieľom presadiť tzv. jednotnú školu a produkovať lojálnych žiakov pre komunistický režim. Učitelia mali zohrávať hlavnú úlohu v plnení týchto cieľov, ale v päťdesiatych rokoch sa objavili problémy s nekvalifikovanými učiteľmi a ich neoc

Online časopis

Rozhodovanie o výške finančných prostriedkov od rodičov

Rubrika: Financovanie Vydanie: 3/2024

V príspevku upozorníme riaditeľov škôl a školských zariadení na povinnosti spojené so stanovením a vyberaním príspevkov od žiakov, rodičov alebo iných osôb, ktoré majú voči dieťaťu a voči žiakovi vyživovaciu povinnosť. V príspevku sa zameriame na rozhodovaciu činnosť riaditeľov škôl a školských zari

Online časopis

Erich Petlák – Inovácie v edukačnom procese – recenzia

Rubrika: Recenzia Vydanie: 2/2024

E. Petlák, 2023. Inovácie v edukačnom procese. Bratislava : Wolters Kluwer, 230 strán, ISBN 978-80-571-0624-1 (brož), 978-80-571-0625-8 (pdf). Erich Petlák, známy autor pedagogických a najmä didaktických kníh a štúdií sa opätovne prihovára učiteľom druhým a doplneným vydaním publikácie výrazne zam

Online časopis

Ján Kotoč – Spolutvorca školskej politiky po roku 1948

Rubrika: Z histórie školstva Vydanie: 2/2024

Dejinné zvraty 20. storočia Zmeny v školskom systéme na Slovensku po roku 1945 sú spojené najmä s menami ako Ondrej Pavlík a Ladislav Novomeský. Pedagógov, ktorí sa na týchto zmenách podieľali, je však podstatne viac. V príspevku sa bližšie pozrieme na život a pedagogickú minulosť Jána Kotoča, ktoré

Online časopis

Šikanovanie a kyberšikanovanie v školskom prostredí

Rubrika: Prevencia Vydanie: 2/2024

V príspevku sa venujeme problematike šikanovania a kyberšikanovania v školskom prostredí a jej prejavom. Upozorňujeme, že ich identifikácia nie je jednoduchá. Ponúkame aj odporúčania pre rodičov a pedagógov, ako riešiť situácie, keď sa dieťa stane obeťou alebo agresorom. Venujeme sa trestnoprávnemu

Online časopis

Legislatívna akcelerácia inklúzie v školskom prostredí

Rubrika: Inklúzia Vydanie: 2/2024

Inkluzívny prístup vo výchove a vzdelávaní je definitívne ukotvený v školskej legislatíve a národných strategických dokumentoch, úlohou ktorých je akcelerovať proces inklúzie v školskom prostredí. Zaradenie inkluzívneho vzdelávania medzi priority Plánu obnovy a odolnosti SR naštartovalo dlho odklada

Online časopis

Smernica č. 49/2023 o organizovaní športového výcviku a kurzu pohybových aktivít v prírode

Rubrika: Z legislatívy Vydanie: 2/2024

MŠVVaM SR vydalo Smernicu č. 49/2023 o organizovaní športového výcviku a kurzu pohybových aktivít v prírode. Smernica nadobudla účinnosť 15. januára 2024. Aktivity sa organizujú v súlade so ŠkVP.