Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Vyhľadávanie

Výsledky vyhľadávania

Mediácia

Školy v etickom riziku - dôvera, sebaúcta, otvorenosť

Kategória: Klíma školy

Dôležitú úlohu pri ovplyvňovaní etického prostredia školy zohráva manažment školy - riaditelia škôl a bezprostrední riadiaci pracovníci na všetkých úrovniach školy, resp. školského zariadenia. Škola, ktorá sa usiluje znížiť pravdepodobnosť neetického správania, by mala byť schopná rozpoznať rôzne de

Mediácia

Neefektivní komunikace

Kategória: Mediácia

Neefektivní způsoby komunikace jsou, bohužel, v naší společnosti často používané (Kopřiva a kol, 2008). Jsou to věty, které jsme slýchávali jako děti, a proto je máme v mysli zakódovány a naskakují nám podvědomě. Další faktor, který nás může svádět k použití těchto neefektivních prostředků, může být

Mediácia

Telefón - hra na aktívne počúvanie

Kategória: Mediácia

Cieľ: tréning aktívneho počúvania.

Mediácia

Labyrint - hra na aktívne počúvanie, komunikáciu

Kategória: Mediácia

Cieľ: vedieť aktívne počúvať, ale aj zadávať jasné pokyny, inštrukcie.

Mediácia

Tvoje meno je ... - hra na komunikáciu, spoznávanie sa

Kategória: Mediácia

Cieľ: naučiť sa rýchlo reagovať, zapamätať si mená spolužiakov, reagovať pod stresom.

Mediácia

Problémové správanie žiaka - prejavy, príčiny a riešenia

Kategória: Mediácia

Každá situácia, ktorá je svojou podstatou problémová, môže z hľadiska vplyvu zainteresovaných osôb prinášať rôzne riešenia. Ak riešime iba správanie problémového žiaka a nepozrieme sa na jeho problémy v kontexte dosahu ďalších osôb, naše závery nemusia viesť k želanej zmene správania. Ak v triede op

Mediácia

Ľudský vejár - aktivita na prácu s dynamikou skupiny

Kategória: Mediácia

Cieľ: vedieť sa dohodnúť na pravidlách, spôsobe realizácie hry, príp. meniť pravidlá podľa potreby.

Mediácia

Reakcia dieťaťa na konflikt

Kategória: Mediácia

Reakcia dieťaťa na konflikt v rodine môže byť rôzna. Môže sa prejavovať klamstvom, drobnými krádežami, ľahostajnosťou. Deti môžu prejavovať vo zvýšenej miere rozmaznanosť, neposlušnosť, ale aj zvýšená poslušnosť. Používajú nadávky, osočovanie, odvrávanie.  Sprevádza ich pocit viny, popieranie vznikn

Mediácia

Spätná väzba je pre učiteľa dôležitá

Kategória: Mediácia

"Vaša hodina bola vynikajúca. Oceňujem prácu s dynamikou skupiny.“, „Použili ste zaujímavú metódu, na ktorú žiaci hneď zareagovali.“, „Počúvam na vašu prácu samé pozitívne správy.“, „Rád podporím dobré myšlienky a tie vaše ma zaujali.“ Pochvala riaditeľom školy, inšpekciou, kolegom, zriaďovateľom uč

Mediácia

Kríza v škole - systém včasného varovania

Kategória: Mediácia

Zmeny sú procesnou záležitosťou, potrebujú podporu, motiváciu, nadšenie, presvedčenie. Dôležitou otázkou v procese zmien preto je, koľko kolegov, pedagógov, nepedagogických pracovníkov cíti potrebu niečo zmeniť. V každom pedagogickom tíme sú kľúčoví ľudia, ktorí majú v sebe potenciál sieťovať, spája

Mediácia

Citové vydieranie v pedagogickom tíme

Kategória: Mediácia

Citové vydieranie patrí k manipulatívnemu druhu správania. Môžeme sa s ním stretnúť aj v pedagogických tímoch medzi kolegami. Jeho cieľom je snaha vyvolať  strach, nutnosť pomoci, výčitky svedomia. Ten, kto sa pokúša takto manipulovať, často moralizuje a snaží sa apelovať na povinnosť pomoci. Obeť m

Mediácia

Kľúčové prvky spolupráce učiteľa s rodičom

Kategória: Mediácia

Komunikácia triedneho učiteľa s rodičom a rodiča s triednym učiteľom tvorí základ pre kvalitu spolupráce. Vzťah medzi učiteľom a rodičom nepredstavuje pre dieťa dva odlišné svety, ktoré chce vnímať oddelene. Dieťa nemá túžbu podľa aktuálnej nálady rodiča, resp. učiteľa voliť „správne“ odpovede. Ak s

Mediácia

Formovanie kritického myslenia

Kategória: Mediácia

Zvedavosť detí je uchopiteľná v ich naliehavej potrebe dostať odpoveď na každú myslenú a vyslovenú otázku. Tejto túžbe objavovať súvislosti vieme pomôcť aj my, rodičia, učitelia, vychovávatelia.

Mediácia

Vývoj konfliktu

Kategória: Mediácia

Konflikty v školskom prostredí majú svoj vývoj. Ich riešenie ovplyvňuje štádium, v ktorom sa sporné strany nachádzajú. Rozoznanie fáz konfliktu nám pomôže zorientovať sa v spleti pocitov. 

Mediácia

Zákaz styku rodiča s dieťaťom a informácie o prospechu a dochádzke žiaka

Kategória: Mediácia

Ak má otec zakázaný styk s dieťaťom, do akej miery môže škola informovať o prospechu a dochádzke žiaka, pokiaľ sa otec zaujíma? Môže škola poskytovať aj informácie o ospravedlnených a neospravedlnených hodinách?

Mediácia

Konflikty v školskom prostredí

Kategória: Mediácia

Mediácia v školskom prostredí sa môže týkať rôznych cieľových skupín. Môže ju využívať manažment školy - riaditelia, zástupcovia riaditeľov, vedúci metodických orgánov školy, výchovní poradcovia, preventisti, ale aj triedni učitelia, špeciálni pedagógovia a ďalší pedagogickí a odborní zamestnanci šk

Mediácia

Spätná väzba v školskom prostredí

Kategória: Mediácia

Úspech prináša optimizmus a pozitívnu náladu. V tomto období je manažment škôl náchylnejší nevšímať si prejavy nespokojnosti ľudí v tíme, názorovým rozdielom neprikladá váhu. Nebezpečným pre riaditeľa školy sa stáva pocit sebauspokojenia. Pedagógovia pripravujú aktivity a mnohé z nich sa stávajú rut

Mediácia

Kritické myslenie - základná výbava nových generácií

Kategória: Mediácia

Článok obsahuje vysvetlenie myšlienky, prečo potrebujeme zmeniť spôsob, akým sa dnešná generácia žiakov učí v oblasti kritického myslenia a princípy, ktorými sa pri tejto zmene riadiť. “Šia­len­stvo je ro­biť rov­nakú vec opa­ko­vane a oča­ká­vať iné vý­sledky.”  A. Einstein

Mediácia

Mobbing a bossing v pedagogickom tíme

Kategória: Mediácia

Dlhodobo diskutovanou témou v školstve je mobbing a bossing. Príčinou týchto útokov môže byť komplex menejcennosti, závisť, túžba po moci, strach zo straty vplyvu, nízka pracovná kultúra, konkurencia, osobnostná štruktúra, sociálny nepokoj v tíme, nízke sociálne kompetencie. Ide o manipulatívne a út

Mediácia

Princípy sporných diskusií v triede

Kategória: Mediácia

V každej spoločnosti rezonujú rôzne celospoločenské témy, ktoré zaujímajú aj žiakov. Mali by byť preto súčasťou citlivých a vyvážených názorových diskusií v školských triedach. Skúsenosť rešpektu k rozdielnemu názoru u žiaka je však kľúčová aj v prejavoch učiteĺa. Pomôckou nám môže byť tzv. Beutelsb