Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Zoradiť podľa:

Zoradiť podľa:

Duševné zdravie

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Hádky v pedagogickom tíme a obranné mechanizmy N

Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

„Niet nádeje pre kameň byť niečím iným než kameňom. Ale spoluprácou sa zoskupí a stane sa chrámom.“ Antoine de Saint-Exupéry V školách a školských zariadeniach myšlienka Antoine de Saint-Exupéryho platí dvojnásobne. Spolupráca je nielen stavebným ...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Workoholiznus ako závislosť N

Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

„Keď si nepriznáš chybu, urobíš ďalšiu.” Cyril V. Connolly Workoholizmus -  pojem, ktorý v poslednom desaťročí sa objavuje stále častejšie a zasahuje už aj do radov riadiacich pracovníkov v školstve, nevynímajúc učiteľov. Psychológovia ho zaraďujú...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Mániodepresívna psychóza N

Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

„Kto si myslí, že je dokonalý, dokonale sa mýli“ W. James Psychózou označujeme taký prejav duševného ochorenia, ktoré mení prežívanie človeka vo vzťahu k okoliu a k sebe samému. Počas psychotického ochorenia dochádza v rôznej miere k zmene všetkýc...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Sociopatia - asociálna/disociálna porucha osobnosti N

Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Psychické problémy a poruchy nie sú u detí vôbec zriedkavé. Ich duševné zdravie je omnoho zraniteľnejšie ako u dospelých. Rodičia mnohé zvláštne spôsoby správania u detí prehliadajú. Učitelia pri organizovaných formách interakcie ich nemusia postr...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Obsedantno-kompulzívny syndróm N

Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

„Prečo lampa zhasla? Zatienili sme ju plášťom, aby sme ju ochránili pred vetrom.” prof. Josef  Švejcar Rozmer izolácie prehĺbil dlho tlejúce nevyriešené rodinné i sociálne vzťahy a traumy v rôznych podobách. Tie sa objavujú zvlášť u detí a môžu s...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Haló-efekt ako clona nonflexibility N

Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Vedúci pedagogickí zamestnanci, vedúci odborní zamestnanci, ale aj učitelia rôznych typov škôl, v kolektívoch i triedach so žiakmi s rôznym vzťahom k učeniu, s rôznymi osobnostnými danosťami či z rozličného rodinného prostredia, sú vždy vystavení ...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Dunning-Krugerov - efekt nadmernej sebadôvery N

Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Psychológovia D. Dunning a J. Kruger získali v roku 2000 svojím článkom opisujúcim tento efekt Nobelovu cenu za psychológiu. Nepochybne ocenenie prinieslo nové svetlo pravdy do rozmeru hodnotenia i sebahodnotenia riadiacich pracovníkov, pretože má...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Rodičia – svojpomocný model skúmania novej situácie N

Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Otvorený model skúmania novej situácie rodičmi vychádza zo skutočnosti, že mnohí rodičia sú vystavení úlohám, ktoré predtým vykonávali odborníci. Teraz sú odkázaní na seba nielen z hľadiska výchovného, vzdelávacieho, ale istým spôsobom aj psycholo...

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Depresia - príznaky a rizikové faktory N

Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Depresia predstavuje duševný stav charakterizovaný pocitmi smútku, skleslosti, vnútorného napätia či nerozhodnosti spolu s útlmom a spomalením duševných a telesných procesov, absenciou záujmov a zníženým sebavedomím. 

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Stres a stratégie jeho zvládania N

Autor/i: prof. PhDr. Erich Petlák, CSc.

Stres možno definovať ako istú extrémnu a neobvyklú situáciu, ktorú jednotlivec vníma ako hrozbu a reaguje na ňu zmenou správania. Je to vnútorný stav organizmu, ktorý sa cíti byť ohrozovaný alebo nejaké ohrozenie očakáva a súčasne sa necíti byť d...

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Kategórie - Riadenie školy

  • Typ školy
  • Zriaďovateľ