Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Vyhľadávanie

Výsledky vyhľadávania

Mediácia

Kritické myslenie ako téma regionálnej konferencie vo Zvolene

Kategória: Mediácia

V utorok 3. apríla 2018, v čase vedľajších prázdnin, organizovala Základná škola P. Jilemnického 2 vo Zvolene regionálnu vzdelávaciu konferenciu pod názvom UČIACA SA ŠKOLA. Nosnou a vysoko aktuálnou témou konferencie bolo Kritické myslenie dospelých i detí.

Mediácia

Nudím sa - ako podporovať kritické myslenie žiakov

Kategória: Mediácia

„Ako si dospel k tomuto názoru?",  „Rada by som ťa pochopila správne, ako si to myslel?, „Skúsme sa vrátiť k faktom z tvojho uhla pohľadu.“ Zvedavosť u žiaka je vzácna vlastnosť. Skúsme dopriať žiakom polemizovanie s argumentmi. Dovoľme im vysloviť myšlienky a pripravme ich na rovnako poskytnutú mož

Mediácia

Učiteľ ako zrelá osobnosť

Kategória: Mediácia

Osobnosť učiteľa má zásadný vplyv  na vytváranie atmosféry v triede. Inak „zrejú“ vzťahy v pozitívnom prostredí, kde dôvera je základnou podmienkou spolupráce a inak v prostredí, kde kultúra školy nepraje zdravej komunikácii. Zrelosť manažmentu školy vymedzuje proces prijímania názorových rozdielov,

Mediácia

Riaditeľ je neschopný

Kategória: Mediácia

Riaditeľ školy po úspešnom výberovom konaní sa s chuťou pustí do zmien, ktoré považuje za potrebné. Vníma problémy školy, ktoré jej nedovoľujú napredovať. V súlade s koncepciou, ktorá mu určila ciele, vykonáva opatrenia smerujúce k víziám. Počiatočné nadšenie však vystrieda obozretnosť, pretože sa s

Mediácia

Učiteľ a rodič ako partneri pri edukácii

Kategória: Mediácia

Michael J. Mauboussin (2010) vo svojej knihe „Dvakrát meraj“ píše: „...správanie tých, ktorí sú okolo nás, mimoriadne ovplyvňuje naše rozhodnutia. Tiež nám to ukazuje, že by sme sa nemali príliš náhliť pri posudzovaní správania iných, kým plne neoceníme kontext ich rozhodnutí.“ Dynamika školského pr

Mediácia

Varovné signály napätých vzťahov na pracovisku

Kategória: Mediácia

Kvalita vzťahov na pracovisku zohráva dôležitú úlohu pri prijímaní zmien, ktoré sú potrebné. Budeme opakovane zlyhávať na poli vzájomného porozumenia a rešpektu, ak forma našej argumentácie bude vyvolávať u iných pocit menejcennosti, arogancie, pochybnosti, a to bez ohľadu na dobu, v ktorej sa formo

Mediácia

Učiteľ a rodič - zdroje konfliktov

Kategória: Mediácia

Každá rodina si v priebehu svojho trvania prechádza rôznymi zmenami. Veľké ekonomické a sociálne tlaky ovplyvnili charakter a štruktúru rodinných zväzkov. Mení sa model rodiny, v ktorej dieťa vyrastá, ale príslušnosť k rodine, vzťah k rodičom ostáva podstatnou súčasťou životnej histórie dieťaťa, ovp

Mediácia

Nepriatelia zmien v prostredí školy

Kategória: Mediácia

Aj líder školy môže podľahnúť klamnej ilúzii, že zmeny a diskusie o budúcnosti školstva sa ho netýkajú, že kvalita školy je na najvyššej možnej úrovni a učitelia si svoju prácu vykonávajú najlepšie, ako vedia. Môže mať pocit, že najväčším problémom školstva je nedostatočne ohodnotený učiteľ a v rovn

Mediácia

Otvorenosť, dôvera a kompetentnosť v tíme

Kategória: Mediácia

Otvorenie priestoru pre dialóg predpokladá zrelosť komunikujúcich. Napriek tomu, že najviac problémovou oblasťou spolupráce môže byť práve akceptovanie rozdielnosti názorov, je otvorenosť v tomto smere základnou podmienkou znižovania frustrácie v tíme. Bez nej by vedúci pedagogickí zamestnanci škôl

Mediácia

Súhlas druhého rodiča pri striedavej starostlivosti

Kategória: Mediácia

Chcel by som sa spýtať ohľadom zápisu dieťaťa do 1. ročníka. Rodičia sú rozvedení a majú súdom určenú striedavú starostlivosť. Bývajú v rozličných mestách a chcú zapísať dieťa do školy vo svojom meste. Je potrebný aj súhlas druhého rodiča k uvedenému zápisu? Ktorá škola bude kmeňovou školou?

Mediácia

Mediačné zručnosti učiteľa

Kategória: Mediácia

V školskom prostredí vzniknú mnohé spory medzi žiakmi spontánne a nečakane. Upokojenie situácie učiteĺom a pokračovanie vo vyučovacom procese je nevyhnutné. Žiaci, ktorí sú zvyknutí na rýchle rozhodnutie dospelej autority, strácajú potenciál vnímať konflikt ako príležitosť porozumieť spolužiakovi, j

Mediácia

Kde a kedy treba konflikty riešiť

Kategória: Mediácia

Konflikty v školskom prostredí sa vyznačujú veľkou flexibilitou. Na niektoré treba reagovať hneď a niektoré si žiadajú odstup. A sú aj také, ktoré si riešenie nepýtajú. Tak ako prídu, aj odídu. 

Mediácia

Cieľové skupiny rovesníckej mediácie

Kategória: Mediácia

Cieľom implementovania rovesníckej mediácie do školského prostredia je pomôcť žiakom, študentom rozpoznať blížiaci sa konflikt a vedieť ho riešiť. Špecifickosť školského prostredia ovplyvňuje rôznorodosť cieľovej skupiny, žiakov, študentov, rozdielna povaha prevažných konfliktov, ktoré vytvárajú pro

Mediácia

Hranice ako zdroj istoty pri riešení konfliktov

Kategória: Mediácia

Mení sa vplyv tradičných sprostredkovateľov výchovy. V oveľa väčšej miere majú na správanie žiakov vplyv médiá a sociálne siete. Upútavky na reality show voľne odvysielané počas dňa ponúkajú životné príbehy ľudí v hraničných situáciách. Tie sa tak podvedome stávajú bežným a časom aj akceptovateľným

Mediácia

Riaditeľ školy ako mediátor pri riešení konfliktov

Kategória: Mediácia

Vybudovať si kvalitný vzťah riaditeľa školy s rodičom nie je v dnešnej dobe vôbec jednoduché. Autorita lídra školy vo vzťahu k „objednávateľovi“ vzdelávania sa v čoraz menšej miere odvíja od dôležitosti funkcie, ktorou manažér školy disponuje. Rodič nie je žiakom školy. Už v procese výberu tej správ

Mediácia

Skupinové myslenie v pedagogickom tíme

Kategória: Mediácia

„Ja sa k tomu radšej vyjadrovať nebudem! Nemyslím si, že ak niečo poviem, niečo aj zmením.“ S podobnými myšlienkami sa stávame súčasťou pretvárky, strachu a obáv. Strácame potenciál ovplyvňovať dianie. V snahe nevytŕčať, lídri škôl svedomie upokojujú dobrou atmosférou v tíme. Je to ale správne? Nie

Mediácia

Mediácia konfliktov detí v rannom veku

Kategória: Mediácia

V záveroch Európskej komisie v príspevku Európa 2020, kde sa hovorí o boji proti predčasnému ukončeniu školskej dochádzky, sa píše: "Skúsenosti detí nadobudnuté v ich útlom veku vytvárajú základ pre všetko neskoršie učenie". V rannom veku sa stimuluje šanca rozvíjať nadanie, kvalifikovanosť, pestuje

Mediácia

Využívanie mediačných zručností v komunikácii so žiakmi so ŠVVP

Kategória: Mediácia

Chápanie škôl ako učiacich sa komunít, kde snaha zlepšovať sa a preberať za svoje vzdelávanie zodpovednosť, je základom stabilizácie a napredovania. Ak vychádzame z predpokladu, že školská trieda patrí medzi základný sociálny priestor žiaka, tak je aj miestom, kde trávi významnú časť svojho života,

Mediácia

Možnosti mediácie pre prácu so žiakmi so ŠVVP

Kategória: Mediácia

Chápanie škôl ako učiacich sa komunít, kde snaha zlepšovať sa a preberať za svoje vzdelávanie zodpovednosť, je základom stabilizácie a napredovania. Ak vychádzame z predpokladu, že školská trieda patrí medzi základný sociálny priestor žiaka, tak je aj miestom, kde trávi významnú časť svojho života,

Mediácia

Zvládanie kritických rozhovorov a nadlimitnej záťaže

Kategória: Mediácia

Kritické rozhovory sa čoraz viac stávajú súčasťou pracovného života riaditeľov škôl. V príspevku opíšeme situácie, ktoré kritický rozhovor vyvolávajú, upozorníme na vplyv rôznej teploty citov v priebehu vedenia kritického rozhovoru, zameriame sa na stratégiu vedomého zvládnutia nepríjemných situácií