Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Nepriatelia zmien v prostredí školy

Publikované: Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

Naliehavé správanie nie je podmienené presvedčením, že všetko je dobré alebo všetko je jeden obrovský problém, ale vedomím, že život ponúka obrovské príležitosti a prináša obrovské riziká. Navyše naliehavé správanie nevychádza z pocitov spokojnosti, nepokoja, frustrácie či hnevu, ale z pevného odhodlania okamžite napredovať a víťaziť. Tieto pocity celkom prirodzene vedú k takému správaniu, že ľudia sú ostražití a proaktívni, neustále pozorujú svoje okolie, či už vnútri, alebo mimo svojej organizácie, a vyhľadávajú podstatné informácie pre dosiahnutie úspechu.“ (Kotter, P.J. 2008. Pocit naliehavosti. Eastone books : Knižná edícia. Nadácie Tatra Banky, str. 6)

V prostredí škôl je dôležité rozlišovať medzi pravým pocitom naliehavosti (podľa Kotter, 2010), ktorý podporuje pozitívne zmeny, a jeho dvoma nebezpečnými opozitami: falošným pocitom sebauspokojenia a klamným pocitom naliehavosti.1

Falošný pocit sebauspokojenia

Tento pocit vzniká vtedy, keď sú ľudia spokojní so súčasným stavom veci a nevnímajú potrebu zmeny. Príčinou  môžu byť úspechy získané v minulosti a tendencia nechať sa unášať dobrou povesťou školy. Niekde prevláda aj strach z neznámeho. Lídri škôl môžu byť spokojní so zabehnutým chodom vecí. Falošný pocit sebauspokojenia môže viesť k tomu, že škola stráca konkurencieschopnosť, relevanciu a efektivitu.

Príklady falošného sebauspokojovania:

  • Dosahujeme dobré výsledky v testoch, ale ignorujeme kritické myslenie, kreativitu a spoluprácu.
  • Spoliehame sa na tradičné metódy, ale neprispôsobujeme sa zmenám a novým potrebám.
  • Uspokojujeme sa s minimálnymi štandardmi, ale nevytvárame inkluzívne prostredie.
  • Škola je úspešná, ale nezohľadňuje spätnú väzbu.
  • Zdôrazňujeme úspech, ale neinvestujeme do zamestnancov alebo komunity.
  • Ignorujeme digitálne nástroje, ktoré by mohli zlepšiť efektivitu.
  • Učitelia nedostávajú príležitosti na vzdelávanie a rozvoj.

Dôsledky falošného sebauspokojenia:

  • Nečinnosť a ľahostajnosť voči potrebe zmeny.
  • Zvyšujúca sa arogancia voči tým, ktorí cítia potrebu zmeny.
  • Prevaha monotónnych činností v riadení, zanedbávanie nových príležitostí.
  • Strata motivácie zamestnancov, stagnácia produktivity a kreativity.
  • Pokles konkurencieschopnosti školy v porovnaní s inými vzdelávacími inštitúciami.
  • Zhoršovanie vzťahov medzi vedením školy a zamestnancami, čo môže viesť k vyššej fluktuácii.
  • Oslabenie schopnosti reagovať na zmeny v spoločnosti, čím sa znižuje relevancia školy v očiach žiakov, rodičov a komunity.
  • Nízka angažovanosť zamestnancov pri implementácii nových iniciatív alebo zlepšení procesov.
  • Prehlbovanie frustrácie medzi zamestnancami a žiakmi, keďže sa neberú do úvahy ich názory a potreby.

Falošné uspokojenie môže brániť osobnému a profesionálnemu rastu, spôsobovať fluktuáciu zamestnancov v tíme, viesť k dlhodobým problémom, znižovať efektivitu organizácie a oslabiť jej schopnosť adaptovať sa na nové výzvy a príležitosti.

Klamný pocit naliehavosti 

Klamný pocit naliehavosti je rovnako nebezpečný ako sebauspokojenie. Prináša množstvo zbytočných pracovných porád, stretnutí a rozširujúcu sa byrokraciu. Nezmyselné úlohy vytvárajú dojem zvyšovania produktivity a odoberajú o potrebnú energiu na plnenie podstatných úloh. V tejto situácii môžeme podliehať klamnej predstave, že čím viac vyťažíme učiteľov množstvo

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Štatutárny zástupca riaditeľa školy N

Publikované:

Kalendár riaditeľa základnej školy N

Publikované:

Kalendár riaditeľa školy N

Publikované:

Ukončenie pracovného pomeru N

Publikované: