Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Učiteľ ako zrelá osobnosť

Publikované: Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Osobnosť učiteľa má zásadný vplyv  na vytváranie atmosféry v triede. Inak „zrejú“ vzťahy v pozitívnom prostredí, kde dôvera je základnou podmienkou spolupráce a inak v prostredí, kde kultúra školy nepraje zdravej komunikácii. Zrelosť manažmentu školy vymedzuje proces prijímania názorových rozdielov, určuje hranice tolerancie a vzájomného rešpektu. Aká je a aká by mala byť osobnosť lídrov škôl?

D. C. Mc Clelland (americký psychológ) hovorí o 4 fázach zrelosti človeka. Modifikujúc tieto fázy, môžeme v školskom prostredí rozlišovať niekoľko typov správania sa, ktoré je charakteristické pre rôzne osobnosti.

Receptívna osobnosť

Ak sme na tejto úrovni, riadime sa zvyčajne vlastnými pohnútkami. Nie sme schopní nadväzovať rovnocenné vzťahy. Označujú nás často za povýšeneckých. Nepripúšťame si iný názor, ako je ten náš, resp. názor iných nás ani nezaujíma. Nie sme schopní vidieť alternatívne riešenia. Máme pocit, že ostatní sú povinní nás rešpektovať. Správanie je poznačené silným egocentrizmom. Moc sústreďujeme vo svojich rukách.

Autonómna osobnosť

Ak sme na úrovni autonómneho rozvoja

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk