Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Chladná hlava pri citovom vydieraní

Kategória: Mediácia Autor/i: Mgr. Dušana Bieleszová

Stáva sa vám, že kolega v komunikácii prekrúca argumenty, apeluje na dobré vlastnosti, dlhodobý vzťah, všeobecnú mienku iných, citlivé oblasti, ktoré sú mu o vás známe, vzbudzuje vo vás pocit viny, vytvára obavy zo začínajúceho konfliktu? Možno ste sa stali obeťou citového vydierania, ktoré je načastejšou formou nátlaku v tíme. 

Citové vydieranie patrí medzi nezrelé prejavy správania sa. Jeho cieĺom je vyvolanie strachu, že ak nesplníme požiadavky manipulátora, hrozí konflikt, ktorý bude nepríjemný. Snahou je vyvolať pocit viny za nesplnenie požiadaviek. Citové vydieranie môže mať rôzne formy.

Vo všetkých sa objavuje:

  • FEAR (F - strach, obavy, úzkosť),
  • OBLIGATION (O - povinnosť vyhovieť),
  • GUILT (G - pocit viny).

Spolu tvoria FOG - hmlu, ktorej cieľom je nejasne čitateľná manipulácia (Susan Forward).

Ako zvládnuť komunikáciu s citovým vydieračom?

Komunikácia toho, kto vydiera, má tri úrovne: 

  1. požiadavka: „niečo chcem“, 
  2. citový nátlak: „ak ti na mne záleží, tak...“,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk