Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Vyhľadávanie

Výsledky vyhľadávania

Online časopis

Wellbeing

Rubrika: Editoriál Vydanie: 3/2024

Wellbeing je stav, v ktorom sa cítime sústredení, vyrovnaní a naplnení radosťou. Školské prostredie si tento stav pýta. Šťastie a pohoda v ňom majú svoje miesto. Sú úzko spojené s atmosférou školy a jej kultúrou. Wellbeing sa často spája aj s kvalitou sociálnych vzťahov, posilňovaním komunitných väz

Online časopis

Využitie mediácie pri riešení konfliktov v materskej škole

Rubrika: Mediácia Vydanie: 3/2023

Jednou z úloh vedúceho pedagogického zamestnanca aj v prostredí materskej školy je vytvárať príjemnú klímu na pracovisku. V článku stručne vysvetľujeme pojem mediácia. Venujeme sa opisu modelovej konfliktnej situácie v pedagogickej praxi, ktorú sa nám podarilo vyriešiť. Využili sme mediáciu ako odbo

Online časopis

Riešenie konfliktu v školskom prostredí

Rubrika: Súčasné trendy Vydanie: 4/2022

„Mediácia – využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov“ je názov inovačného vzdelávania realizovaného Centrom ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v Bratislave. Súčasťou záverečnej práce frekventantov vzdelávania môžu byť aj prípadové štúdia. V prí

Online časopis

Využitie mediácie pri riešení konfliktov

Rubrika: Mediácia Vydanie: 11/2022

Klímu školy vytvárame predovšetkým my, pedagogickí aj nepedagogickí zamestnanci školy a väčšina z nás po rokoch vie oceniť, aká dôležitá je pokojná, priateľská atmosféra na pracovisku bez zbytočných mrzutostí, hádok, konfliktov, zazerania a nevľúdnych poznámok. Náročné obdobie, ktoré zažívame, vnies

Online časopis

Riešenie konfliktných situácií a školská mediácia

Rubrika: Prevencia Vydanie: 6/2021

Konflikty nie sú vo svojich prejavoch konštantné, ale majú svoj vývoj a neustále narúšajú rovnováhu systémov. Aj keď konflikt zvykneme vnímať ako niečo negatívne, riešenie konfliktu môže viesť k mnohým pozitívnym javom. V príspevku sa venujeme riešeniu konfliktov a navrhujeme prijateľné spôsoby rieš

Online časopis

Malý sprievodca tvorbou výchovného programu ŠKD (2.)

Rubrika: Vychovávateľ Zo seriálu: Malý sprievodca tvorbou výchovného programu ŠKD Vydanie: 2/2024

MOTIVÁCIA K VYTVÁRANIU SPOLUPRACUJÚCICH TÍMOV Článok je pokračovaním príspevku v Didaktike 6/2023, kde sme sa venovali významu a vlastnostiam výchovného programu ŠKD, poukázali na legislatívne zmeny v kontexte realizovaných reformných krokov a navrhli postupné kroky v prípravnej fáze tvorby výchovn

Online časopis

Byť v súlade so sebou samým

Rubrika: Editoriál Vydanie: 4/2024

Čo to znamená? Byť v súlade so sebou samým znamená poznať sám seba, svoje silné i slabé stránky, žiť autenticky, rozhodovať sa na základe vlastných hodnôt, presvedčení a túžob, vyjadriť vlastné názory a potreby bez obáv, výčitiek, potreby pýtať si schválenie od ostatných. Byť autentický neznamená od

Online časopis

Mládež zranená nepriaznivými zážitkami z detstva

Rubrika: Duševné zdravie Vydanie: 4/2024

PREVENCIA A SEBAREGULÁCIA V príspevku sa venujeme téme nepriaznivých zážitkov z detstva a ich spracovaniu. Keď sa naše telo zraní, potrebuje sa zahojiť. Keď dieťa zažije traumatickú ranu, ktorá môže byť psychického charakteru a nie je tu nikto, kto by mu pomohol vyliečiť sa, príp. mu neukázal spôsob

Online časopis

Stres v škole – hlavné zdroje a možnosti jeho eliminovania

Rubrika: Ľudské zdroje Vydanie: 4/2024

PREVENTÍVNA PRÁCA SO ŽIAKMI  Stres je prirodzenou súčasťou života, jeho výskyt v škole nie je výnimočný. Nie vždy predstavuje problém, neraz však výrazne narúša pozitívny vzťah žiakov k škole. V príspevku sa zameriavame na stres u žiakov v školskom prostredí, jeho hlavné zdroje a možnosti prevencie

Online časopis

Kontrafaktové myslenie, celoživotné učenie sa a osobnosť (2.)

Rubrika: Kultúra školy Vydanie: 4/2024

ZUŠĽACHŤOVANIE INTELEKTUÁLNEJ MYSLE Človek má jedinečnú schopnosť učiť sa a prispôsobovať sa. Už od narodenia aktívne skúma svet, získava informácie, zaraďuje ich do čoraz sofistikovanejších poznatkov. Ak človek zažije niečo negatívne, nie je nezvyčajné, že uvažuje o tom, ako sa veci mohli vyvinúť v

Online časopis

Akčné programy KSČ a KSS v téme základného a stredného školstva

Rubrika: Z histórie školstva Vydanie: 4/2024

OBDOBIE NESLOBODY V príspevku sa venujeme Akčnému programu Komunistickej strany Československa, ktorý bol prijatý na zasadnutí Ústredného výboru KSČ a ktorého časť bola venovaná aj pokusom o reformu v oblasti základného a stredného školstva. Rovnako sa budeme venovať Akčnému programu Komunistickej s

Online časopis

Pedagogická dokumentácia

Rubrika: Administratíva Vydanie: 4/2024

...A ĎALŠIA DOKUMENTÁCIA ŠKOLY/ŠKOLSKÉHO ZARIADENIA  V príspevku sa venujeme pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii z pohľadu zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov s dôrazom na znenie vyhlášky č. 339/2023 Z. z. o pedagogickej

Online časopis

Úvodný ročník a prípravný ročník základnej školy

Rubrika: Informujeme Vydanie: 4/2024

Úvodný ročník bol do zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“) zavedený zákonom č. 182/2023 Z. z. súčinnosťou od 9. mája 2023. Cieľom zriadenia úvodného ročníka v základnej škole je znížiť školskú neúspešnosť ž

Online časopis

Metódy zmierlivej komunikácie s rodičmi žiakov

Rubrika: Mediácia Vydanie: 4/2024

REŠPEKTUJÚCA A NENÁSILNÁ KOMUNIKÁCIA Nájsť ustálenú definíciu slovného spojenia zmierlivá komunikácia nie je jednoduché. Zaobchádzať alebo hovoriť s niekým zmierlivo predstavuje snahu o zachovanie mieru, spolupráce, dobrých vzťahov. Často je tento pojem spájaný s metódou alternatívneho riešenia kon

Online časopis

Kompetencie obce v oblasti zriaďovania a zrušovania škôl a školských zariadení (1.)

Rubrika: Zriaďovatelia Vydanie: 4/2024

ZRIADENIE FUNKCIE A KOMPETENCIE Obce ako jednotky územnej samosprávy majú pôsobnosť v oblasti zriaďovania a zrušovania škôl a školských zariadení. Tento príspevok sa zaoberá pôsobnosťou obce v oblasti zriaďovania a zrušovania škôl, procesom zriaďovania a zrušovania škôl a dôsledkami týchto procesov.

Online časopis

Kolegiálna evalvácia – výzvy pre rozvoj kvality školy a učiteľa

Rubrika: Kultúra školy Vydanie: 4/2018

Príspevok je zameraný na jednu z inovatívnych foriem evalvácie školy – kolegiálnu evalváciu. Sú v ňom vysvetlené všetky súvisiace pojmy: evalvácia, autoevalvácia, kolegiálna evalvácia. Venujeme sa najmä procesu kolegiálnej evalvácie a faktorom,ktoré ovplyvňujú jej úspech. V závere sú opísané niektor

Online časopis

Rizikové výzvy vo virtuálnom priestore

Rubrika: Prevencia Vydanie: 3/2024

...A  MOŽNOSTI ICH PREVENCIE V ŠKOLSKOM PROSTREDÍ  Deti aj dospievajúci sú schopní urobiť čokoľvek preto, aby svojimi videami na internete ohromili ostatných a získali čo najväčšiu sledovanosť. Avšak podľa výskumu Madro a kol. (2023) 25,2 % mladých ľudí, ktorí sa zapájajú do online výziev nezvažujú

Online časopis

Emócie v konflikte

Rubrika: Mediácia Vydanie: 3/2024

V príspevku sa venujeme negatívnym emóciám v konflikte a spôsobom, ako s nimi pracovať. Dôležité je si uvedomiť, že emócie sú prirodzenou súčasťou nášho života a majú dôležitú ochrannú, motivačnú a informačnú funkciu. Uvedomiť si a prijať svoje emócie, nájsť spôsoby, ako s nimi pracovať je kľúčové p

Online časopis

Kontrafaktové myslenie, celoživotné učenie sa a osobnosť

Rubrika: Kultúra školy Vydanie: 3/2024

ZUŠĽACHŤOVANIE INTELEKTUÁLNEJ MYSLE Premýšľanie o tom, čo by mohlo byť, keby sme sa rozhodli v minulosti inak, je ústredným bodom ľudského myslenia a emócií. Ľudia majú pozoruhodnú schopnosť odvodiť, ako sa udalosť mohla vyvíjať inak, a to bez toho, aby priamo zažili túto alternatívnu realitu. Také

Online časopis

Samovražednosť detí a mládeže

Rubrika: Duševné zdravie Vydanie: 3/2024

PRÍZNAKY, POMOC, PODPORA V príspevku sa venujeme náročnej téme samovražednosti detí a mládeže. Opíšeme vývoj samovražedného správania u adolescentov, definujeme varovné príznaky takéhoto správania. Informujeme o možnej pomoci a podpore. Poskytneme aj ďalšie užitočné zásady pre pomáhajúcich profesio