Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Akčné programy KSČ a KSS v téme základného a stredného školstva

Dátum: Rubrika: Z histórie školstva

OBDOBIE NESLOBODY

V príspevku sa venujeme Akčnému programu Komunistickej strany Československa, ktorý bol prijatý na zasadnutí Ústredného výboru KSČ a ktorého časť bola venovaná aj pokusom o reformu v oblasti základného a stredného školstva. Rovnako sa budeme venovať Akčnému programu Komunistickej strany Slovenska, ktorý vypracoval Ústredný výbor Komunistickej strany Slovenska.

Pokus o reformu komunistického režimu, ktorý poznáme aj pod názvom Pražská jar, sa nevyhol ani oblasti školstva. Reformné úsilie v Československu možno skúmať z viacerých uhlov pohľadu. Keďže komunistická strana zohrávala v tomto procese významnú úlohu, jednou z ciest je aj výskum zameraný na štúdium oficiálnych straníckych dokumentov. Z hľadiska Pražskej jari najdôležitejším bol Akčný program Komunistickej strany Československa (ďalej len „KSČ“) prijatý na zasadnutí Ústredného výboru KSČ dňa 5. apríla 1968.[1]

Otázka školstva sa v Akčnom programe KSČ objavila takmer až na jeho konci v podkapitole Kvalita vzdelania – cieľ nášho školstva. Za kľúčové sa v úvodnej stati označilo prekonávanie chýb minulého vývoja a orientácia na prípravu učiteľov. Do budúcna sa počítalo aj so zvyšovaním financovania školstva.[2] Reformný proces počítal s ďalšou reformou školského systému. Predĺženia sa malo dočkať stredoškolské štúdium, a to spôsobom, aby sa zabezpečil bezproblémový prechod študentov na vysoké školy, resp. prechod študentov priamo do práce. Vstup do pracovného procesu sa riešil aj na úrovni žiakov do 15 rokov. Do učňovského vzdelávania sa mali širšie zapojiť vybrané hospodárske podniky. Stredné školstvo sa nemalo zameriavať len na praktickú prípravu, riešiť malo aj celkové pozdvihnutie vzdelanostnej a kultúrnej úrovne obyvateľstva.[3] Na úseku národnostného školstva sa mala zvýšiť starostlivosť o školstvo národnostných menšín tak, aby už neboli len doplnkom k školstvu ostatných národností.[4] V sekcii práce s učiteľmi sa za dôležité považovalo zlepšenie podmienok učiteľov po stránke ich prípravy, sociálneho a finančného zabezpečenia.[5]

S ohľadom na špecifické slovenské podmienky vypracoval svoj Akčný program Komunistickej strany Slovenska aj Ústredný výbor Komunistickej strany Slovenska (ďalej len „KSS“). Prijal ho na svojom zasadnutí v dňoch 22. – 24. mája 1968.[6] Rovnako v tejto verzii Akčného programu dostala školská problematika miesto až v závere dokumentu, tentokrát v podkapitole Rozvoj vedy, vzdelanosti a kultúry.

Úvodom dokument chváli dovtedajší vývoj školstva na Slovensku, jedným dychom však dodáva, že išlo o zlepšenie po kvantitatívnej stránke, pričom kvalita školstva často išla do úzadia. Školstvo v rámci reformného programu tak malo sledovať najmä zvyšovan

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály