Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Podporné opatrenia – Krízová intervencia v škole

Publikované: Autor/i: -

Krízová udalosť je akákoľvek udalosť, sekvencia udalostí, ktorá prekoná bežné zvládacie mechanizmy jednotlivca. Charakter špecifickej krízovej situácii majú udalosti s obzvlášť závažným dopadom na školskú komunitu a spoločnosť, s potenciálom polarizovať spoločnosť, s väčším počtom mŕtvych a zranených, s históriou riešenia tráum a strát v školskej komunite, s väčším počtom zasiahnutých (trieda, celá škola), s obzvlášť zraniteľnou alebo traumatizovanou populáciou v školskej komunite, udalosť vysoko sledovaná médiami (podporné opatrenia).

Cieľová skupina: všetky deti/žiaci zasiahnuté krízovou udalosťou v škole.

Cieľ: Poskytnúť deťom/žiakom odbornú starostlivosť zameranú na špecifické obdobie v ich živote po krízovej udalosti (traumy, úmrtia, zranenia, polarizácia a pod.)

Forma: Krízovú intervenciu realizujú zväčša 2 členovia intervenčného tímu s celými triedami alebo s menšími skupinami zvlášť zraniteľných detí/žiakov bez prítomnosti pedagógov, a to priamo v triede. Ďalší zamestnanec je na chodbe pripravený stabilizovať deti/žiakov, ktorí odídu z intervencie.

Každý poskytovateľ krízovej intervencie by mal mať vypracovaný KRÍZOVÝ PLÁN

(1) Všetci zamestnanci bezprostredne po krízovej udalosti zaisťujú bezpečie pre seba a pre druhých. Pokiaľ riziko ohrozenia pominulo, poskytujú zasiahnutým základnú psychologickú prvú pomoc.

(2) Zamestnanci podporujú vzájomnú informovanosť. Vedenie školy v súčinnosti s intervenčným tímom informuje o tom, čo sa stalo, kedy a kto je zasiahnutý, čo sa bude diať ďalej. Školská komunita môže bezprostredne po udalosti, alebo v prvý deň po udalosti využiť podporu policajných psychológov alebo psychosociálneho tímu (externý tím).

(3) Riaditeľ školy bezodkladne kontaktuje spádové CPP a požiada o realizáciu krízovej intervencie.  CPP vytvorí z odborných zamestnancov vyškolených v krízovej intervencii intervenčný tím. Vedúci tímu navštívi školu a zisťuje potreby zasiahnutej školy a dopad udalosti na školskú komunitu.

(4) Vedúci krízového intervenčného tímu spolu s vedením školy  koordinuje aktivity, aj pôsobenie intervenčného tímu, ktorí stabilizuje zamestnancov školy, aby boli schopní pokračovať vo svojej práci a mohli deťom/žiakom pomôcť s emocionálnou reguláciou a stabilizáciou.

(5) Stabilizovaní pedagogickí zamestnanci sa vrátia do tried a umožnia deťom/žiakom hovoriť o tom, čo sa stalo. Neotvárajú tému, ak deti alebo žiaci o udalosti nevedia/netýka sa ich. Vedenie koordinuje spoluprácu a súčinnosť s intervenčným tímom, rieši priebežne potreby zúčastnených a dopad udalosti na školskú komunitu.

(6) Riaditeľ školy spolu s intervenčným tímom v prípade potreby  vytvára a zverejní tlačovú správu. Riaditeľ poverí jedného zamestnanca (ak to neurobí sám), ktorý jediný je oprávnený poskytovať informácie o dianí v škole.Riaditeľ oboznámi deti, žiakov aj zamestnancov školy, že z dôvodu ochrany osobných údajov nie sú oprávnení poskytovať médiám fotografie, ani akékoľvek informácie o zasiahnutých.

(7) Intervenčný tím poskytuje krízovú intervenciu (spravidla 36 - 48 hod od krízovej udalosti).

  • Vedenie prostredníctvom triednych učiteľov komunikuje so zákonnými zástupcami dieťaťa/žiaka.
  • Riaditeľ v spolupráci s intervenčným tímom vytvorí e-mail (list) pre zákonných zástupcov, kde vyjadrí ľútosť nad udalosťou, emocionálne neutrálne pomenuje, čo sa stalo, aké reakcie detí a žiakov možno očakávať a akým spôsobom môžu svoje deti podporiť.
  • Účasť detí a žiakov na krízovej intervencii je dobrovoľná.
  • Zákonní zástupcovia sú dopredu informovaní e-mailom alebo inou vhodnou formou (osobne, listom a pod.) o tom, kto bude so žiakmi pracovať a poskytovať krízovú intervenciu.
  • Nie je potrebné, aby zákonný zástupca dal súhlas s krízovou intervenciou.

(8) Vedenie školy so zamestnancami vyhodnocuje a uzatvára udalosť. Na začiatku denne, neskôr po týždni, po mesiaci, po pol roku, po roku. Triedni učitelia úzko spolupracujú so zákonnými zástupcami pri podpore ich detí. Školský psychológ spolu so ŠPT monitoruje správanie, učenie a prípravu žiakov na vyučovanie, realizuje skupinové preventívne aktivity pre podporu zvládacích stratégií detí a žiakov, podporu odolnosti a dobrú integráciu udalosti do každodenného života. Ak škola nemá školského psychológa/ŠPT, realizuje aktivity iný odborný zamestnanec. Spolu s vyhodnocovaním školská komunita udalosť uzatvára.

(9) Školská komunita integruje udalosť do každodenného života. Školský psychológ:

  • podľa  potreby facilituje smútkové poradenstvo pre jednotlivcov aj skupiny,
  • všíma si adaptáciu detí, žiakov a zamestnancov školy na požiadavky každodenného života,
  • identifikuje jednotlivcov s problémami v adaptácii a s rizikom komplikovaného trúchlenia, resp. závažným duševným ochorením.

Podporné opatrenia realizuje školský špeciálny pedagóg a/alebo odborný zamestnanec školy, v spolupráci s CPaP, alebo odborný zamestnanec CPaP. Pri realizácii podporného opatrenia školský špeciálny pedagóg a odborní zamestnanci v prípade potreby spolupracujú s pedagogickými zamestnancami. Podmienkou na realizáciu krízovej intervencie v školskom prostredí je absolvovanie akreditovaného vzdelávania v krízovej intervencii a nadobudnutie potrebných kompetencií pre prácu s detskou skupinou.

Zdroj, celé znenie podporného opatrenia a ďalšie informácie: https://podporneopatrenia.minedu.sk/krizova-intervencia/



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk