Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Učebné zručnosti žiakov (1.)

Dátum: Rubrika: Zručnosti a štýly Zo seriálu: Učebné zručnosti žiakov

V dobe informačnej explózie, kedy už aj encyklopédie starnú rýchlejšie ako človek, motivácia človeka chcieť sa učiť a jeho spôsobilosť vedieť sa efektívne učiť sa stáva dôležitejším cieľom ako to, čo sa človek naučil. Potvrdzujú to aj slová známeho prognostika P. Druckera (2001):„Treba nanovo definovať, čo znamená byť vzdelanou osobou. Za vzdelanú osobu sa tradične považoval človek, ktorý si osvojil predpísané množstvo formálnych poznatkov. Stále viac a viac sa za vzdelanú osobu bude považovať človek, ktorý sa naučil ako sa učiť a ktorý sa bude učiť po celý svoj život“. Aj riadiace orgány Európskej únie zaraďujú spôsobilosť človeka racionálne sa učiť medzi kľúčové kompetencie (Odporúčanie Európskeho parlamentu a Rady 18. decembra 2006 o kľúčových kompetenciách pre celoživotné vzdelávanie., 2006). 

Pod pojmom učebné zručnosti rozumieme efektívne používanie postupov činnosti a techník učenia sa na splnenie učebných úloh. Učebná úloha je aktivita určená na pomoc žiakom, aby dosiahli študijné ciele (naučili sa učivo  – rozumeli mu, pamätali si ho a vedeli ho aplikovať). Typickými učebnými úlohami sú: manažment času, zaobstaranie si potrebných učebných pomôcok, vytvorenie priaznivých podmienok na učenie, robenie si poznámok na vyučovaní (výklade učiva), učenie sa z učebného textu, domáca príprava žiakov.

Existujú rôzne kritériá delenia (klasifikácie) učebných zručností. Medzi najčastejšie používané kritériá delenia učebných zručností patrí postupnosť procesu učenia. Podľa tohto kritéria rozoznávame:

Zručnosti súvisiace s prípravou na učenie:

  • zabezpečiť si (vybrať z množstva zdrojov) relevantné zdroje informácií obsahujúce učivo, ktoré sa treba naučiť (napr. efektívne využívať knižničné služby a moderné informačné technológie, napr. pracovať s internetom),
  • vytvoriť si optimálne prostredie na učenia (manažment času – plánovať si čas, vytvoriť si priaznivé podmienky na učenie, sústrediť sa na učenie, odolávať stresu).

Zručnosti súvisiace s procesom učenia sa:

  • byť aktívny na vyučovaní (robiť si poznámky, aktívne sa zapájať do riešenia úloh, rozhovorov),
  • racionálne samostatne sa učiť – pripravovať sa na vyučovanie (efektívne sa učiť z textu, používať efektívne techniky zapamätávania, písať slohové práce, riešiť úlohy, projekty, zadania).

Zručnosti súvisiace s kontrolou učenia sa:

  • efektívne sa pripravovať na skúšanie, úspešne skladať skúšky.

Výskum zameraný na učebné zručnosti žiakov

V rokoch 2004-2009 sa v Českej republike realizoval zaujímavý sociologický výskum zameraný na učebné zručnosti žiakov českých základných a stredných škôl (Kodysová, Zdechovský, 2009). Na výskume sa zúčastnilo 739 žiakov z 53 základných a stredných škôl v ČR. Výskum ukázal veľmi nízku úroveň učebných zručností žiakov. Predpokladáme, že v SR je stav rovnaký alebo ešte horší.

! Uvádzame preto niektoré výsledky výskumu:

  • Takmer 80 % žiakov základných a stredných škôl sa nevie efektívne učiť.
  • Najväčším zlozvykom českých žiakov je učiť sa učivo naspamäť bez záujmu, porozumenia a súvislostí, čo vedie k rýchlemu zabúdaniu a špatnej orientácii v učive.
  • Väčšina žiakov (78 %), dokáže iba prerozprávať text z učebnice bez zaradenia do kontextu.
  • Schopnosť  žiakov porozumieť bežnému obsahu novín je veľmi nízka. Až 81 % žiakov v spomínanom výskume netušilo, o čom článok bol. Iba 27 % žiakov dokázalo vytvoriť logickú osnovu článku.
  • V prípade, že žiaci učivu nerozumejú, snažia sa ho naučiť doslovne (nabifľovať).
  • Viac ako 2/3 žiakov má zlé alebo nevyhovujúce učebné zručnosti – neučia sa pri stole; nevedia si zvoliť priority; nevedia ako sa majú učiť, kde si majú nájsť potrebné informácie. Žiaci nevedia kombinovať učenie z viacerých zdrojov (poznámky v zošite, učebnice, encyklopédie, internet).
  • Žiakom chýba motivácia venovať sa učivu, ktorému nerozumejú – v prípade, že sú motivovaní odmenou alebo ústnou pochvalou, ich záujem o učivo výrazne stúpol.
  • Žiaci nevedia verejne vystupovať pred svojimi vrstovníkmi a obhajovať svoje názory.
  • Kým v ČR (a aj v SR – pozn. aut.) sa metódam učenia sa takmer nikto nevenuje, v západných štátoch je tomu naopak Keď príde žiak na strednú alebo vysokú školu v zahraničí, je bežné, že v úvodných dňoch školského roku absolvuje kurz ako sa má efektívne učiť.

Keď sa mladý Brit, Fín či Holanďan doma pripravuje na hodinu dejepisu, prečíta si svoje poznámky zo zošita, zaškrtáva si dôležité údaje v učebnici a v encyklopédiách a navyše surfuje po internete, kde si vyhľadáva ďalšie informácie k téme učiva. Slovenský žiak sa často nabifľuje doslovne poznámky, ktoré si urobil z učiteľovho výkladu v škole, pustí si k tomu rádio alebo po očku sleduje ešte televíziu. Aký je výsledok? Britský, holandský či fínsky žiak si osvojí učivo v súvislostiach, slovenský žiak nabifľované učivo rýchle zabudne. Dôkazom tohto tvrdenia sú výsledky medzinárodných meraní výkonov žiakov (PISA, PIRLS, TIMSS), v ktorých sa žiaci zo Slovenska umiestnili v čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešiť problémy na chvoste (podrobnejšie pozri Turek, 2009).

Medzi najdôležitejšie učebné zručnosti patrí zručnosť efektívne sa učiť z učebnice, či z iného textu.

Metóda podrobného štúdia

Existuje viacej metód ako sa učiť z učebnice, či z iného písaného materiálu. Jednou z týchto metód je metóda podrobného štúdia:

  • Pozorne a naraz prečítajte celý text. Cieľom má byť získanie všeobecnej orientácie – pochopiť o čom je reč. Ak sa to nepodarí, čítanie textu opakovať.
  • Ešte raz prečítajte celý text a rozčleňte ho podľa významu, logiky na relatívne samostatné časti - mikrotémy. Ako určiť jednotlivé mikrotémy? Pri čítaní textu sa sústreďte na jeho logiku, najmä na prechody myšlienok od jednej k druhej a fixujte tieto prechody (napr. urobte ceruzkou tenkú čiaru na okraj textu), ako uzlové body umožňujúce zachytiť zmenu obsahu textu.
  • Každú mikrotému prečítajte samostatne tak, aby ste rozumeli každé slovo, každý výraz. Nezrozumiteľné slová a výrazy vypíšte a nájdite ich význam pomocou slovníkov, encyklopédií ap., prípadne sa opýtajte učiteľa, či spolužiakov. Výsledkom má byť vyčlenenie oporných bodov, t. j. podčiarknutie a ešte lepšie vypísanie tých viet, ktoré sú nositeľom základného významu a odrážajú hlavnú myšlienku mikrotémy. Toto vyčlenenie vám uľahčí pochopiť súvislosti medzi jednotlivými časťami textu.
  • Oporné body, t.j. vety, ktoré sú nositeľom základného významu, sa pokúste vyjadriť vlastnými slovami, prípadne skratkami alebo symbolmi, ktoré vám umožnia čo najľahšie si zapamätať a vybaviť si význam. Tento krok vykonajte písomne.
  • Mikrotémy redukované na oporné body – hlavné myšlienky vyjadrené vlastnými slovami, skratkami alebo symbolmi píšte postupne, ako idú v texte za sebou, čím vznikne plán, ktorý podľa obsahu, charakteru textu, vášho učebného štýlu môže mať slovnú alebo grafickú podobu, prípadne ich kombináciu.
  • Dôkladne preštudujte obrázky, schémy a fotografie, ak sú súčasťou textu. Pomocou sprievodného (vysvetľujúceho) textu sa snažte porozumieť týmto obrázkom, schémam ap. (napr., ktoré sú hlavné časti, aká je ich funkcia, princíp činnosti). Obrázky a schémy, ak nie sú iba ilustratívne, ale funkčné, nakreslite (aj v zjednodušenej podobe, voľnou rukou, skicovaním).
  • Ak ste vyčlenili a uchovali si v pamäti oporné body a viete ich vysvetliť v určitej postupnosti, máte v hlave logickú schému, ktorá odráža štruktúru textu. Udržiavať v hlave túto logickú schému je oveľa ľahšie, ako udržiavať celý text.
  • Pomocou plánu, prípadne konspektu (plánu obohateného o ďalšie významné časti textu, napr. obrázky, schémy, vzorce, príklady použitia) nahlas si opakujte celý text, a to až dovtedy, kým ho neviete naspamäť.
  • Bez nahliadnutia do akejkoľvek pomôcky (učebnice, konspektu, plánu) nahlas opakujte, kým nedokážete zopakovať celý text (vlastnými slovami).
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk